Danske Rederier vil have skibsfarten med i ny infrastrukturplan

Der er en betydelig klimagevinst ved at flytte transport fra vejene over på skibene, ligesom det vil lette trængslen på vejene og skabe arbejdspladser i branchen. Derfor opfordrer Danske Rederier transportministeren til at få skibsfarten med i den nye infrastrukturplan.

Der skal mere gods over på skibe i stedet for lastbiler, mener Danske Rederiers direktør, Jacob K. Clasen..

10.09.2019

SCM.dk

I løbet af efteråret skal regeringen, med transportminister Benny Engelbrecht (S) i spidsen, forhandle en ny langsigtet infrastrukturplan på plads sammen med Folketingets øvrige partier. Jernbanenettet og trængslen på ikke mindst motorvejene kommer givetvis til at være centrale elementer i forhandlingerne, men de danske vandveje skal ikke glemmes.

Læs også: Aarhus Havn fortsætter godsvæksten i første halvår 2019

Sådan lyder opfordringen fra direktør i Danske Rederier Jacob K. Clasen i et debatindlæg i Jyllands Posten. Han peger på netop situationen på vejene, som noget skibsfarten kan afhjælpe. ”Kunne vi flytte blot et par procent af varetransporten fra vejnettet over til skibene, ville det betyde langt færre lastbiler på vejene. Det ville være med til at lette trængslen, nøjagtigt som et ekstra motorvejsspor ville”, skriver han.

Han fremhæver også, at der er ”en betydelig klimagevinst at hente ved at flytte transport fra vejene over på skibene”, med henvisning til en rapport fra Europa-Kommissionen der viser, at søtransport generelt er seks gange så energieffektivt som tung vejtransport.

Derudover peger Jacob K. Clasen på de forskellige afledte effekter, der gør sig gældende. ”Skibsfarten beskæftiger rigtig mange danskere – især i yderkommunerne, hvor mere end to tredjedele af de mange danske søfolk bor”, skriver han i debatindlægget.

På den baggrund mener direktøren, at skibsfarten skal med ind i en ny infrastrukturplan. ”Det ville f.eks. give rigtig god mening at prioritere infrastruktur, der skaber god og nem adgang til havnene, og i det hele taget tilrettelægge politikken efter, at det skal være lige så nemt at sejle som at køre lastbil gennem Europa”, skriver Jacob K. Clasen.

Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner

Afslutningsvis understreger han, at ”Skibsfarten kan være et middel til at afhjælpe mange af de problemer, vi som samfund står over for”, og at man fra Danske Rederiers vil blande sig i debatten og sørge for, at politikerne ikke glemmer det, når forhandlingerne ruller.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

28.05.2025SCM.dk

Fleksibilitet i forsyningskæden smitter af på aktiekursen

28.05.2025SCM.dk

Direkte e-handel med producenter vinder frem blandt danske forbrugere

27.05.2025SCM.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

23.05.2025SCM.dk

Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle