Danske Rederier vil have skibsfarten med i ny infrastrukturplan

Der er en betydelig klimagevinst ved at flytte transport fra vejene over på skibene, ligesom det vil lette trængslen på vejene og skabe arbejdspladser i branchen. Derfor opfordrer Danske Rederier transportministeren til at få skibsfarten med i den nye infrastrukturplan.

Der skal mere gods over på skibe i stedet for lastbiler, mener Danske Rederiers direktør, Jacob K. Clasen..

10.09.2019

SCM.dk

I løbet af efteråret skal regeringen, med transportminister Benny Engelbrecht (S) i spidsen, forhandle en ny langsigtet infrastrukturplan på plads sammen med Folketingets øvrige partier. Jernbanenettet og trængslen på ikke mindst motorvejene kommer givetvis til at være centrale elementer i forhandlingerne, men de danske vandveje skal ikke glemmes.

Læs også: Aarhus Havn fortsætter godsvæksten i første halvår 2019

Sådan lyder opfordringen fra direktør i Danske Rederier Jacob K. Clasen i et debatindlæg i Jyllands Posten. Han peger på netop situationen på vejene, som noget skibsfarten kan afhjælpe. ”Kunne vi flytte blot et par procent af varetransporten fra vejnettet over til skibene, ville det betyde langt færre lastbiler på vejene. Det ville være med til at lette trængslen, nøjagtigt som et ekstra motorvejsspor ville”, skriver han.

Han fremhæver også, at der er ”en betydelig klimagevinst at hente ved at flytte transport fra vejene over på skibene”, med henvisning til en rapport fra Europa-Kommissionen der viser, at søtransport generelt er seks gange så energieffektivt som tung vejtransport.

Derudover peger Jacob K. Clasen på de forskellige afledte effekter, der gør sig gældende. ”Skibsfarten beskæftiger rigtig mange danskere – især i yderkommunerne, hvor mere end to tredjedele af de mange danske søfolk bor”, skriver han i debatindlægget.

På den baggrund mener direktøren, at skibsfarten skal med ind i en ny infrastrukturplan. ”Det ville f.eks. give rigtig god mening at prioritere infrastruktur, der skaber god og nem adgang til havnene, og i det hele taget tilrettelægge politikken efter, at det skal være lige så nemt at sejle som at køre lastbil gennem Europa”, skriver Jacob K. Clasen.

Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner

Afslutningsvis understreger han, at ”Skibsfarten kan være et middel til at afhjælpe mange af de problemer, vi som samfund står over for”, og at man fra Danske Rederiers vil blande sig i debatten og sørge for, at politikerne ikke glemmer det, når forhandlingerne ruller.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle