Dansk vejgodstransport: EU har grund til bekymring over PostNord-tilskud

ITD har længe ment, at PostNord har modtaget ulovlig støtte fra den danske og svenske stat. Derfor er adm. direktør, Carina Christensen, også tilfreds med, at EU-Kommissionen nu har indledt en tilbundsgående undersøgelse.

ITD's adm. direktør, Carina Christensen, mener, at der er god grund til, EU-Kommissionen har indledt en tilbundsgående undersøgelse af, om en række kapitaltilførsler, som den svenske og den danske stat har skudt i PostNord og Post Danmark, er sket på markedsvilkår. Foto: PostNord..

04.07.2019

SCM.dk

Det giver dansk vejgodstransports (ITD) adm. direktør, Carina Christensen, udtryk for i en klumme i Århus Stiftstidende. Det er netop ITD, der selv har indledt en formel klagesag til Kommissionen over de konkurrenceforvridende kapitaltilskud til den statsejede transport- og logistikgigant.

”Der er rigtig god grund til Kommissionens bekymring. Dels har de danske vognmandsvirksomheder oplevet et stigende prispres på pakker og stykgods fra et Post Danmark, som opruster på pakke- og logistikområdet, og dels har vognmændene undret sig over, hvordan man, som ansvarlig ejer, kan lade et selskab, der år efter år fremviser massive regnskabsunderskud, køre videre. En situation, der på det private marked ville være helt utænkelig”, skriver Carina Christensen i Århus Stiftstidende.

ITD indledte faktisk allerede klagesagen i 2017, da den danske og den svenske stat varslede, at man ville tilføre selskabet kapitalindskud i milliardklassen som led i en redningsplan for den danske del af selskabet.

Drejer sig om tre overførsler
EU-Kommissionens undersøgelse drejer sig om tre specifikke overførsler. Den ene fra den danske stat på 187 millioner kroner og den anden på 280 millioner kroner fra den svenske stat til PostNord. Derudover undersøges en udbetaling på 2,34 milliarder kroner fra PostNord til datterselskabet Post Danmark.

Både den danske og svenske stat har hidtil benægtet, at der er tale om ulovlig statsstøtte. I klummen understreger Carina Christensen da også, at danske vognmænd er vant til at konkurrere på marginalerne i det hårde marked.

”Derimod skal de ikke finde sig i at blive udkonkurreret af en statslig aktør, der med borgernes skattekroner i ryggen kan dumpe priserne på et marked, hvor posten dybest set ikke hører hjemme”, skriver Carina Christensen i Århus Stiftstidende og fortsætter:

Læs også: 'Dyre og dårlige' Postnord angribes af nyt leveringssamarbejde

”Det er ITD gået i brechen for, og på vognmændenes vegne ser vi frem til den afgørelse, som Kommissionen formentlig vil fremlægge i løbet af de næste 18 måneder”.

- JMA

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Efter 20 år med samme truckmærke sender lagerchef stafetten videre hos INOX

SCM.dk

Stort tema om smart produktion i praksis: Fra Industri 4.0 til 5.0

Relateret indhold

25.06.2026SCM.dk

Disse tre egenskaber kendetegner verdens 25 bedste forsyningskæder

24.06.2026PALOMAT

Sponseret

Slip for pallekaos – RetNemt viste vejen

SCM.dk

Kinesisk konkurrence øger globale CO₂-udledninger

SCM.dk

Kvasir henter 75 millioner kroner til grønt skibsbrændstof

19.06.2026SCM.dk

STARK styrker ledelsen af nyt distributionscenter

18.06.2026Descartes

Sponseret

Descartes Releases Global Shipping Report on Strait of Hormuz Disruption

16.06.2026SCANLOX ApS

Sponseret

Få op til 125.000 kr. i tilskud til test af robotteknologi

15.06.2026PALOMAT

Sponseret

Prøv gratis i 2 uger: Kan PALOMAT® gøre en forskel hos jer?💡

09.06.2026SCM.dk

Fibox henter CEO med supply chain-erfaring

04.06.2026SCANLOX ApS

Sponseret

Rasmus, Rolli, Gitti, Anni og T-Rex indtog gulvet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle