Dansk teknologi skal hjælpe med at sænke containerskibes CO2-udledning
Teknologi fra Aalborg Universitet skal bruges på verdens største bølgeanlæg i Sydkorea, og dermed hjælpe til med at finde løsninger, der kan gøre skibsindustrien mere energieffektiv.
Containerskibe og anden tung skibstrafik står for omkring tre procent af den samlede CO2-udledning til jordens atmosfære. Derfor arbejder mange på at gøre skibsindustrien mere energieffektiv, og her ses bølgeanlæg som et vigtigt hjælpemiddel, skriver DR.
Læs også: Rapport: Kendt teknologi kan gøre skibsfarten (næsten) CO2-fri i 2035
Sådan et bølgeanlæg finder man blandt andet på Aalborg Universitet, hvor man under kunstige forhold og i store bassiner kan udsætte skibsmodeller for de belastninger, som skibene vil møde på det åbne hav. På Aalborg Universitet udlejes anlægget blandt andet til at teste lokale haveanlæg.
Men forskerne har også lavet en forretning ud af de computerprogrammer, som bruges til at kontrollere bølgerne, og det skal nu også bruges på verdens største og mest avancerede bølgeanlæg i Sydkorea.
”Vi har noget meget, meget godt software, og vi er et af de mest kendte for det marked i verden”, fortæller bølgeforsker og lektor på Aalborg Universitet, Thomas Lykke Andersen, til DR.
For skibsindustrien er der også et stort incitament til at lave effektive tests, da det i sidste ende kan spare dem for store udgifter til brændstof og materiel, hvis skibene bliver smartere designet.
1,3 meter høje bølger
Anlægget i Sydkorea vil kunne lave bølger, der er cirka 1,3 meter høje, som kan testes på tre til fire meter lange skibsmodeller. Derudover kan anlægget lave strøm i vandet, så man kan udsætte skibene for både bølger og tidevand samtidig, mens en vindgenerator kan give skibene udfordringer fra luften.
Endelig er der i testcentret et dybhavshul, der er 50 meter dybt, og anlægget kan også slå bølger ned, så de ikke ligger og skvulper frem og tilbage mellem bassinkanterne og skaber urealistiske forhold.
”Det er vigtigt, fordi de ellers kan gå ud og forstyrre de rigtige bølger, som vi forsøger at lave. Bølgerne skal være så virkelighedstro som muligt”, siger Thomas Lykke Andersen til DR.
Han rejser selv til Sydkorea efter påske for at se, hvordan det går med at få softwaren fra Aalborg til at virke i det store nye anlæg.
”Der er lavet en masse nye ting i det her software til det her bassin, som vi har ikke kunnet teste herhjemme i Aalborg. Så det bliver spændende at komme derned og se, hvordan det virker i praksis”, siger Thomas Lykke Andersen til DR.
Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest
Efterhånden som computersoftwaren kommer op at køre, skal sydkoreanerne selv trænes i at bruge den.
- JMA