05.04.2018 | Branchenyt
Rapport: Kendt teknologi kan gøre skibsfarten (næsten) CO2-fri i 2035
Ved at implementere al eksisterende teknologi på området fuldt ud, kan drivhusgasudledningerne fra den internationale søfart reduceres med op til 95 procent i 2035, viser rapport fra OECD.
Den kugleformede bov i vandlinjen på containerskibe som dette er blandt de kendte teknologier, der kan være med til at gøre den internationale shippingindustri (næsten) CO2-fri i 2035.
En totalt dekarboniseret maritim transportsektor behøver ikke være et usikkert scenarie for en fjern fremtid. Ifølge en rapport fra det såkaldte International Transport Forum under OECD kan den vision tværtimod blive til virkelighed allerede om under 20 år.
“Decarbonising Maritime Transport: Pathways to zero carbon-shipping by 2035” fastslår således, at en fuld udrulning af alle de kendte, relevante teknologier på området kan reducere CO2-udledninger fra den globale shippingindustri med mellem 82 og 95 procent sammenlignet med de nuværende forventninger til niveauet i 2035.
Læs også: Elektriske pramme undervejs i Benelux
Rapporten, der er blevet til i samarbejde med European Climate Foundation, behandler flere forskellige strategier, der sammenlagt kan bane vejen for det forbedrede miljøaftryk, der ifølge ITF svarer til det årlige udslip fra 185 kulkraftværker.
- Alternative brændstoffer og vedvarende energi kan levere store dele af de nødvendige reduktioner. De typer, der er tilgængelige i dag, bør suppleres med andre naturlige eller syntetiske varianter, såsom metanol, ammoniak og brint. Rapporten peger også på, at vind og elkraft har vist potentiale for yderligere reduktioner.
- Diverse teknologiske tiltag kan også bidrage. Det inkluderer bl.a. forbedringer på designet af skibsskrog, luftsmøring og bulbous bows, altså den bule på skibets bov, under/i vandlinjen, der kan forbedre brændstofeffektiviteten.
- Forbedringer i driften som eksempelvis lavere sejlhastigheder (også kendt som slow steaming, som bl.a. Maersk gør brug af), mere gnidningsfri koordination mellem skib og havn, og anvendelse af større, mere effektive skibe kan medføre flere, vigtige reduktioner.
På den baggrund anbefaler ITF i rapporten at der bliver sat en række klare mål for dekarboniseringen af den maritime transport, dels at disse mål bliver understøttet politisk, og at der skal etableres ’smarte, finansielle incitamenter’ for at få sektorens virksomheder til at forfølge målene.
”Sikker viden om den eftersøgte vej til dekarbonisering af shippingbranchen vil hjælpe med at fremme forandringerne. Klar og entydig styring fra regeringer er essentielle for at accelerere skiftet i retning af en CO2-fri shippingindustri”, siger havne- og shippingekspert for ITF, Olaf Merk i forbindelse med udgivelsen af rapporten.
-AK
Strategi & ledelse

Sådan styrker du forsyningskædens robusthed
Covid-19 har rystet alverdens forsyningskæder og afsløret mange sårbarheder, og det har på kort tid betydet, at virksomheder skifter fokus fra lean til modstandsdygtighed. Små og mellemstore danske virksomheder får nu en hjælpende hånd fra projekt på SDU.
Lager & distribution

Frode Laursen tager nyt, grønt logistikcenter i brug
Midt i juni indviede transport- og logistikvirksomheden Frode Laursens sit nye grønne logistikcenter i Eskilstuna.
Innovation

Ny software tilbyder højere gennemsigtighed i grænseoverskridende forsyningskæder
Konstant voksende krav til kvalitet og bæredygtighed har ført til, at industrier fokuserer mere intensivt på forsyningskædens gennemsigtighed og sporbarhed. Virksomheden Holocene tilbyder en AI-drevet software (SaaS), der sætter kunder i stand til at optimere grænseoverskridende forsyningskædeprocesser.
Strategi & ledelse

Fordoblet omsætning får emballage-virksomhed til at sætte turbo på digitaliseringen
Svenske Bollebygds Emballage ser frem mod et år med en fordobling af omsætningen. Af den grund har man allieret sig med Nicholaisen, som rådgiver virksomheden i investeringer i ny teknologi og maskiner såvel som optimeringer, så produktionen kan følge med den kraftigt stigende efterspørgsel.
Innovation

Life science-industrien kræver skræddersyede automationsløsninger
I det svenske udviklingscenter, Testa Center, går Rockwell Automation og Cytvia sammen for at skabe de digitaliserings- og automationsløsninger, der er life science-industrien længes efter.
Lager & distribution

Chaufførmanglen vil kun stige i 2022
Manglen på lastbilchauffører har længe været et problem, og den international organisation for vejtransport IRU melder nu ud, at organisationen forventer, at antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger vil stige til 40 procent i 2022.