Rapport: Kendt teknologi kan gøre skibsfarten (næsten) CO2-fri i 2035

Ved at implementere al eksisterende teknologi på området fuldt ud, kan drivhusgasudledningerne fra den internationale søfart reduceres med op til 95 procent i 2035, viser rapport fra OECD.

Den kugleformede bov i vandlinjen på containerskibe som dette er blandt de kendte teknologier, der kan være med til at gøre den internationale shippingindustri (næsten) CO2-fri i 2035..

05.04.2018

SCM.dk

En totalt dekarboniseret maritim transportsektor behøver ikke være et usikkert scenarie for en fjern fremtid. Ifølge en rapport fra det såkaldte International Transport Forum under OECD kan den vision tværtimod blive til virkelighed allerede om under 20 år.

“Decarbonising Maritime Transport: Pathways to zero carbon-shipping by 2035” fastslår således, at en fuld udrulning af alle de kendte, relevante teknologier på området kan reducere CO2-udledninger fra den globale shippingindustri med mellem 82 og 95 procent sammenlignet med de nuværende forventninger til niveauet i 2035.

Læs også: Elektriske pramme undervejs i Benelux

Rapporten, der er blevet til i samarbejde med European Climate Foundation, behandler flere forskellige strategier, der sammenlagt kan bane vejen for det forbedrede miljøaftryk, der ifølge ITF svarer til det årlige udslip fra 185 kulkraftværker.

  • Alternative brændstoffer og vedvarende energi kan levere store dele af de nødvendige reduktioner. De typer, der er tilgængelige i dag, bør suppleres med andre naturlige eller syntetiske varianter, såsom metanol, ammoniak og brint. Rapporten peger også på, at vind og elkraft har vist potentiale for yderligere reduktioner.
  • Diverse teknologiske tiltag kan også bidrage. Det inkluderer bl.a. forbedringer på designet af skibsskrog, luftsmøring og bulbous bows, altså den bule på skibets bov, under/i vandlinjen, der kan forbedre brændstofeffektiviteten.
  • Forbedringer i driften som eksempelvis lavere sejlhastigheder (også kendt som slow steaming, som bl.a. Maersk gør brug af), mere gnidningsfri koordination mellem skib og havn, og anvendelse af større, mere effektive skibe kan medføre flere, vigtige reduktioner.

På den baggrund anbefaler ITF i rapporten at der bliver sat en række klare mål for dekarboniseringen af den maritime transport, dels at disse mål bliver understøttet politisk, og at der skal etableres ’smarte, finansielle incitamenter’ for at få sektorens virksomheder til at forfølge målene.

”Sikker viden om den eftersøgte vej til dekarbonisering af shippingbranchen vil hjælpe med at fremme forandringerne. Klar og entydig styring fra regeringer er essentielle for at accelerere skiftet i retning af en CO2-fri shippingindustri”, siger havne- og shippingekspert for ITF, Olaf Merk i forbindelse med udgivelsen af rapporten.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

08.12.2025SCM.dk

Ny diplomuddannelse skal styrke ledelsen af danske forsyningskæder

08.12.2025SCM.dk

Fellowship-program styrker bæredygtig fødevareinnovation

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn