Dansk Metal: Ny aftale om CO2-afgifter i industrien sikrer konkurrenceevnen

Dansk Metal ser mange positive elementer i aftalen om den grønne skattereform, som netop er blevet præsenteret.

”Den brede aftale betyder nu, at virksomhederne får den ro og økonomiske sikkerhed, der er nødvendig for, at de kan investere i nye grønne løsninger til deres produktion”, udtaler Claus Jensen, formand for Dansk Metal. Foto: Dansk Metal.

06.07.2022

SCM.dk

”Der skal lyde stor ros til regeringen, Venstre, SF, Radikale Venstre og det Konservative Folkeparti for at tage ansvar for den grønne omstilling med beslutningen om at indføre en af de mest ambitiøse CO2-afgifter i verden. Den samlede pakke balancerer på fornuftig vis Danmarks konkurrenceevne og de grønne ambitioner”, udtaler Claus Jensen, formand for Dansk Metal.

En ny CO2-afgift har været på tegnebrættet i flere år, og i dag er det lykkedes at lande en bred aftale om incitamenter og krav til reduktioner af CO2-udledningen i industrien.

Aftalen betyder blandt andet, at der indføres en relativ ensartet CO2-afgift på udledninger fra industrien. Afgiften tager højde for de mineralogiske processer i cementproduktionen, men skaber samtidigt et vigtigt incitament til at investere i grønne løsninger og ny teknologi, der reducerer CO2-udledningen i Danmark – og ikke blot flytter arbejdspladser ud af landet, mener Claus Jensen.

Samtidig får de energitunge virksomheder en gulerod i form af hjælp til omstillingen, som eksempelvis hjælp til indførelsen af ny grøn teknologi som CO2 fangst og lagring. Dansk Metal ser positivt på den nye grønne fond til grøn omstilling på i alt 53,5 milliarder kroner frem mod 2040, som blandt andet skal gå til udbygning af havvind, Power-to-X, CCS, pyrolyse og elektrificering og energieffektivisering. Midlerne til fonden kommer fra ændringer i pensionsreglerne og danskernes aldersopsparing.

”Den brede aftale betyder nu, at virksomhederne får den ro og økonomiske sikkerhed, der er nødvendig for, at de kan investere i nye grønne løsninger til deres produktion blandt andet gennem et grønt investeringsvindue fra 2024”, siger Claus Jensen.

Læs også: DTL: Højere kilometerafgift bør udløse mulighed for større og tungere køretøjer

Endelig har aftalen har også fokus på nødvendigheden af at styrke efteruddannelses- og opkvalificeringsindsatsen. Konkret afsættes 100 millioner kroner årligt i 2025 og 2026 til en reserve til efteruddannelse og opkvalificering. Det glæder Claus Jensen.

Samtidigt understreger han dog, at der fremadrettet er behov for at prioritere de erhvervsfaglige uddannelser:

”De grønne ambitioner er gode. Og denne aftale sætter turbo på den grønne omstilling. Men kæden er ikke stærkere end det svageste led, og lige nu er det svageste led i den grønne omstilling manglen på faglært arbejdskraft. Næste skridt er derfor, at vi skal have fokus på, hvordan vi får flere til at tage en erhvervsfaglig uddannelse”, slutter Claus Jensen.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle