08.04.2019  |  Strategi & ledelse

Dachser vil sikre fortsat vækst med bæredygtigt fokus

Selvom Dachsers samlede nettoomsætning i 2018 er vokset med 5,5 procent til 5,57 mia. euro, så presser visse udfordringer sig også på. Mindre fald i omsætning på Air & Sea.

Dachser har netop præsenteret et regnskab for 2018, der byder på vækst i nettoomsætningen på de fleste af virksomhedens forretningsområder.

Læs også: Dachser skal fragte reservedele for Volvo Cars

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Dachsers forretningsområde Road Logistics – som omfatter transport og oplagring af industrivarer (European Logistics) og fødevarer (Food Logistics) – har igen i 2018 rapporteret om dynamisk vækst, og områdets samlede nettoomsætning voksede med 6,6 procent til 4,47 mia. euro.

Forretningsområdet European Logistics (EL) stod for den største vækst i nettoomsætningen på 7,0 procent til 3,55 mia. euro. Antallet af forsendelser og samlet tonnage steg hver især med 3,1 procent.

"Alle fire regionale forretningsenheder bidrog væsentligt til en styrkelse af netværket. Takket være netværkseffekterne i eksportforretningen fortsætter EL-forretningsenhederne med at vokse og med gensidigt at løfte hinandens vækst”, siger Bernhard Simon, som er CEO hos Dachser SE.

Forretningsområdet Food Logistics viser også solide omsætningstal for 2018. Den konsoliderede nettoomsætning voksede med 5,3 procent til 917 mio. euro. Selv om antallet af forsendelser var næsten uændret sammenlignet med året før, voksede tonnagen med 2,0 procent.

"Vi fortsætter med at forfølge vores kvalitetsstrategi, som har vist at kunne betale sig. Dachser Food Logistics har oplevet en positiv udvikling gennem mange år og skaber vækst inden for national transport og kontraktlogistik. Vi har også noteret os opmuntrende vækstrater inden for transport på tværs af grænser”, uddyber Bernhard Simon.

Vil bruge flere kræfter på styring af knappe ressourcer
2018 har dog også vist, at visse udfordringer bliver stadig tydeligere. Det gælder både manglen på professionelle chauffører og logistikoperatører, potentielle kapacitetsflaskehalse, der skyldes markante sæsonudsving og knaphed på lastkapacitet, samt voksende usikkerhed om forbud mod dieselkøretøjer, brexit og fremtiden for internationale handelsforbindelser.

"Allerede i 2018 stod det klart, at logistikbranchen var nødt til at bruge flere kræfter på styring af knappe ressourcer”, forklarer Bernhard Simon og fortsætter:

"Set i det lys er det vigtigt at håndtere væksten hensigtsmæssigt og på en måde, der gør det muligt at opretholde en sund balance mellem kvalitet, processer og omkostninger. Kun bæredygtig vækst vil være til gavn for vores medarbejdere og kunder”, siger han.

Udfordringerne afspejler sig blandt andet på forretningsområdet Air & Sea Logistics, hvor Dachser har oplevet et mindre fald i nettoomsætningen på 0,4 procent. En nedgang på 2,9 procent i antallet af forsendelser blev opvejet af en vækst i tonnagen på 6,6 procent, primært inden for søfragt.

"Nøglen til bæredygtig vækst inden for sø- og luftfragt ligger i evnen til at beherske og håndtere komplekse grænseflader og den dybe integration i vores logistiksystemer. Som vi har set med europæisk landtransport, vil vores investeringer i integration og standardisering også kunne betale sig her”, siger Bernhard Simon.

Læs også: Vækstteam anbefaler regeringen at skabe bedre rammer for logistikvirksomheder

Når ressourcerne er knappe, er investeringer i medarbejdere, kapacitet og innovationer afgørende. I 2018 investerede Dachser 126 mio. euro i logistikfaciliteter, it-systemer og teknisk udstyr. I 2019 har virksomheden øremærket 234 mio. euro til formålet.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere