Dårlige mobil-hjemmesider koster leverandører kunder
Smartphones og tablets har taget over som de foretrukne enheder, når virksomheder i USA køber ind. Men mange leverandørers hjemmesider er slet ikke gearet til mobilvisning, og det koster kunder.
Indkøbsansvarlige i USA bruger i stigende grad mobile enheder som smartphones og tablets til virksomhedens indkøb, viser en ny undersøgelse fra Forbes Insights blandt 511 beslutningstagere i amerikanske virksomheder.
Læs også: Sikker smartphone på jobbet
Ifølge undersøgelsen har de adspurgte ikke udelukkende taget de mobile enheder til sig, når de leder efter produkter og serviceydelser fra potentielle leverandører. Selve købet foregår også i stigende grad direkte via mobil-hjemmesider og apps. Faktisk har en ud af fire foretaget et direkte køb på den måde. Halvdelen af indkøbene lå i spændet mellem 1.000-10.000 dollars, mens 18 procent havde svunget firmaets kreditkort for mere end 10.000 dollars.
Hjemmesider er ikke kompatible
Men dermed er alt ikke fryd og gammen. Mange af leverandørernes hjemmesider er slet ikke kompatible med de mobile enheder, og mange af de, der har lagt sig i selen og lanceret særlige mobilsider og apps, får bedømmelsen, at de er vanskelige at finde rundt i og bruge.
Mere end en ud af tre adspurgte, der endnu ikke har brugt en mobil enhed til indkøb, svarer således, at alt for mange af leverandørernes apps er svære at læse og navigere rundt i. Samtidig tilkendegiver 73 procent, at en dårlig oplevelse med en mobilside eller app gør det mindre sandsynligt, at de vil handle med virksomheden bag.
Her og nu-faktoren
Richard Mooney, managing director i det globale marketingsfirma Essence, ser stigningen i brugen af mobile enheder til indkøb som et udtryk for en her og nu-faktor.
Det handler i sidste ende om mit behov. Hvis nogen fortæller om et produkt eller en service, jeg aldrig har hørt om, finder jeg min mobile enhed frem for at finde ud af mere, i stedet for at prøve på at huske på det til næste gang, jeg sidder foran desktoppen, siger Richard Mooney til Forbes.
Læs også: Høj kompleksitet i forsyningskæden udfordrer kundetilfredsheden
Mobilt indkøb handler dog om mere end et skift i hardwaren. Det varsler en ny tid, der emmer af fleksibilitet og agilitet i forretningslivet. Indkøberne er allerede gået all-in på mobilitet, så nu er det op til B2B-segmentet at gribe mulighederne og skabe nogle mobile hjemmesider og apps, der sikrer simple og sømløse transaktioner, skriver Forbes.