Corona sætter spor i folks digitale adfærdsmønstre
Mange mennesker har flyttet deres liv online i 2020 for at begrænse risikoen for at smitte eller blive smittet af corona. Det har særligt afspejlet sig i e-handlen, der har taget fart. Undersøgelser tyder på, at det digitale liv er kommet for at blive.
Hos de danske netbutikker går det strygende. 80 procent har oplevet fremgang i tredje kvartal sammenlignet med sidste år, og godt 30 procent har vækstet mere end 50 procent. Og e-eventyret ser ikke ud til at stoppe her. Knap 8 ud af 10 netbutikker forventer fremgang i årets sidste kvartal, mens blot tre procent frygter et fald i salget.
En undersøgelse fra UNCTAD understøtter det synspunkt. Mere end halvdelen af spørgeskemaets respondenter shopper i dag oftere online, end de gjorde før corona. Flertallet siger, de også vil fortsætte med det. Særligt kvinder og folk over 25 har fået øjnene op for internethandel.
Gennemsyret digitalt liv
Men det er ikke kun nethandlen, der oplever fremgang. Flere opsøger nyheder og information på nettet, ligesom digital underholdning også bliver mere populært.
Læs også: Nethandel er med til at redde industrilokaler fra ledighed
Ligeledes har Zoom og Microsoft Teams gavnet meget under coronanedlukningerne, da restriktioner på både uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser har ledt til et stort behov for digitale kommunikationsformer.
Størst i dansk historie
Tilbage hos netbutikkerne ser man forventningsfuldt frem mod fjerde kvartal, der både indeholder Black Friday og julen.
Læs også: 4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen
”Jeg tror, at 4. kvartal kan blive et af de største i dansk e-handels historie. Vi går en ind i periode med Singles Day, Black Friday og jul, hvor forbrugerne som følge af coronavirussen må forventes at handle mere på nettet. Samtidig er feriepengene sat i spil, mens mange må kigge langt efter at rejse på skiferie, og det frigiver penge, der kan bruges på andre goder”, fortsætter Niels Ralund.
- KCP