4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen
Mens hver tiende e-handelsbutik har fyret medarbejdere under krisen, så har 4 ud af 10 hyret nye medarbejdere for at kunne følge med. Det er især de store virksomheder, der oplever en positiv corona-effekt.
Dansk e-handel er på vej mod mere normale tilstande. Det viser nye tal fra FDIH, som gennem hele coronakrisen har taget temperaturen på de danske netbutikker.
”Coronakrisen har generelt haft en positiv indvirkning på e-handlen, men der er også en god portion butikker, som har været meget hårdt ramt. Heldigvis skrumper det tal, mens væksten stadig er høj i mange virksomheder. Det er positivt”, forklarer Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.
Nye kunder giver nye jobs
Væksten skyldes ifølge mange virksomheder en god blanding af, at de eksisterende kunder handler mere, og at der kommer nye kunder til, der ikke tidligere har handlet for eksempel dagligvarer på nettet.
Læs også: Brings nye logistikcenter er lidt som et Kinderæg
At coronakrisen har haft en positiv indflydelse på danskernes digitale forbrug afspejler sig i antallet af nye medarbejdere i virksomhederne. Mens hver tiende e-handelsbutik har fyret medarbejdere under krisen, så har 4 ud af 10 hyret nye medarbejdere for at kunne følge med.
”Det er især de store virksomheder, der har hyret, for de har generelt klaret sig bedst under krisen. Et godt eksempel er nemlig.com, der har ansat flere hundrede under corona”, lyder det fra Simon Bjerremann.
Smittetal påvirker udviklingen
Netop kombinationen af øget forbrug og nye kunder giver grund til at tro, at væksten vil fortsætte, når pandemien på et tidspunkt er bag os. Det er også forventningen hos flere og flere virksomheder. Det passer fint med forbrugernes forventning, siger Simon Bjerremann: ”Før krisen regnede forbrugerne med at skrue op for forbruget online, og krisen har faktisk bare forstærket den udvikling”.
Den generelle udvikling betyder dog ikke, at virksomhederne kan vide sig helt sikre endnu, understreger analysechefen.
”Tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden faldt en smule i august, hvilket kan hænge sammen med stigningen i antallet af smittede. Det viser blot, at vi er en i følsom situation, som hurtigt kan ændre sig”.
-KCP