4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen

Mens hver tiende e-handelsbutik har fyret medarbejdere under krisen, så har 4 ud af 10 hyret nye medarbejdere for at kunne følge med. Det er især de store virksomheder, der oplever en positiv corona-effekt.

Det er især de store virksomheder, der oplever en positiv corona-effekt. Foto: Arkiv..

03.09.2020

SCM.dk

Dansk e-handel er på vej mod mere normale tilstande. Det viser nye tal fra FDIH, som gennem hele coronakrisen har taget temperaturen på de danske netbutikker. 

”Coronakrisen har generelt haft en positiv indvirkning på e-handlen, men der er også en god portion butikker, som har været meget hårdt ramt. Heldigvis skrumper det tal, mens væksten stadig er høj i mange virksomheder. Det er positivt”, forklarer Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.  

Nye kunder giver nye jobs

Væksten skyldes ifølge mange virksomheder en god blanding af, at de eksisterende kunder handler mere, og at der kommer nye kunder til, der ikke tidligere har handlet for eksempel dagligvarer på nettet.

Læs også: Brings nye logistikcenter er lidt som et Kinderæg

At coronakrisen har haft en positiv indflydelse på danskernes digitale forbrug afspejler sig i antallet af nye medarbejdere i virksomhederne. Mens hver tiende e-handelsbutik har fyret medarbejdere under krisen, så har 4 ud af 10 hyret nye medarbejdere for at kunne følge med.  

”Det er især de store virksomheder, der har hyret, for de har generelt klaret sig bedst under krisen. Et godt eksempel er nemlig.com, der har ansat flere hundrede under corona”, lyder det fra Simon Bjerremann. 

38% har ansat grundet ekstra travlhed. Kilde: Foreningen for Dansk Internet Handel.

Smittetal påvirker udviklingen

Netop kombinationen af øget forbrug og nye kunder giver grund til at tro, at væksten vil fortsætte, når pandemien på et tidspunkt er bag os. Det er også forventningen hos flere og flere virksomheder. Det passer fint med forbrugernes forventning, siger Simon Bjerremann: ”Før krisen regnede forbrugerne med at skrue op for forbruget online, og krisen har faktisk bare forstærket den udvikling”.

Den generelle udvikling betyder dog ikke, at virksomhederne kan vide sig helt sikre endnu, understreger analysechefen. 

”Tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden faldt en smule i august, hvilket kan hænge sammen med stigningen i antallet af smittede. Det viser blot, at vi er en i følsom situation, som hurtigt kan ændre sig”.

-KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

13.10.2025SCM.dk

Jysk metalbearbejdningskoncern har opkøbt ECM Industries og Trier Industries

13.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Inspiration og gennemsigtighed i badeværelsesuniverset hos Bad & Stil

09.10.2025RELEX Solutions

Sponseret

JYSK optimerer deres globale forsyningskæde og detailplanlægning med RELEX

08.10.2025SCM.dk

Danfoss rykker tættere på kunderne med ny fabrik i Bulgarien

06.10.2025SCM.dk

Tilliden i industrien dykker til nyt lavpunkt

06.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte giver ro i en travl butik

03.10.2025SCM.dk

Green Power Denmark ønsker bindende elektrificeringsmål

03.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa og Astrid viste hvordan SWARM fungerer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense