4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen

Mens hver tiende e-handelsbutik har fyret medarbejdere under krisen, så har 4 ud af 10 hyret nye medarbejdere for at kunne følge med. Det er især de store virksomheder, der oplever en positiv corona-effekt.

Det er især de store virksomheder, der oplever en positiv corona-effekt. Foto: Arkiv..

03.09.2020

SCM.dk

Dansk e-handel er på vej mod mere normale tilstande. Det viser nye tal fra FDIH, som gennem hele coronakrisen har taget temperaturen på de danske netbutikker. 

”Coronakrisen har generelt haft en positiv indvirkning på e-handlen, men der er også en god portion butikker, som har været meget hårdt ramt. Heldigvis skrumper det tal, mens væksten stadig er høj i mange virksomheder. Det er positivt”, forklarer Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.  

Nye kunder giver nye jobs

Væksten skyldes ifølge mange virksomheder en god blanding af, at de eksisterende kunder handler mere, og at der kommer nye kunder til, der ikke tidligere har handlet for eksempel dagligvarer på nettet.

Læs også: Brings nye logistikcenter er lidt som et Kinderæg

At coronakrisen har haft en positiv indflydelse på danskernes digitale forbrug afspejler sig i antallet af nye medarbejdere i virksomhederne. Mens hver tiende e-handelsbutik har fyret medarbejdere under krisen, så har 4 ud af 10 hyret nye medarbejdere for at kunne følge med.  

”Det er især de store virksomheder, der har hyret, for de har generelt klaret sig bedst under krisen. Et godt eksempel er nemlig.com, der har ansat flere hundrede under corona”, lyder det fra Simon Bjerremann. 

38% har ansat grundet ekstra travlhed. Kilde: Foreningen for Dansk Internet Handel.

Smittetal påvirker udviklingen

Netop kombinationen af øget forbrug og nye kunder giver grund til at tro, at væksten vil fortsætte, når pandemien på et tidspunkt er bag os. Det er også forventningen hos flere og flere virksomheder. Det passer fint med forbrugernes forventning, siger Simon Bjerremann: ”Før krisen regnede forbrugerne med at skrue op for forbruget online, og krisen har faktisk bare forstærket den udvikling”.

Den generelle udvikling betyder dog ikke, at virksomhederne kan vide sig helt sikre endnu, understreger analysechefen. 

”Tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden faldt en smule i august, hvilket kan hænge sammen med stigningen i antallet af smittede. Det viser blot, at vi er en i følsom situation, som hurtigt kan ændre sig”.

-KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brænder inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle