CMA CGM øger brugen af biobrændstof

Med andengenerations biobrændsel fra Shell skal skibe fra rederiet CMA CGM sejle næsten en million kilometer og dermed stadfæste selskabets lederposition. Udover de teknologiske løsninger vil CMA også stå i spidsen for en koalition på området.

CMA CGM White Shark, med en kapacitet på godt 5000 TEU, skal som det ene af to skibe i den kommende tid sejle på biobrændstof fra Shell..

03.01.2020

SCM.dk

I slutningen af 2019 annoncerede megarederiet CMA CGM, at man har indgået et partnerskab med energiselskabet Shell om levering af store mængder andengenerations biobrændstof til sin flåde. Efter planen skal CMA’s skibe sejle næsten en million kilometer på det mere miljøvenlige brændstof.

Læs også: CMA CGM vil ikke anvende Northern Sea Route

Tidligere i 2019 testede CMA, som den første aktør af sin slags, ifølge shippingvirksomheden selv, marinebiobrændsel på to af sine containerskibe, White Shark og Alexander von Humboldt, ligesom man har kørt et forsøg sammen med Ikea. Med aftalen med Shell vil CMA altså sætte yderligere fart på anvendelsen af de klimaansvarlige løsninger.

Brændstoffet fra den engelsk-hollandske producent bliver udgjort af 80 procent fuel-olie med lavt svovlindhold og 20 procent biobrændsel udvundet fra brugt madolie. Det anvendte biobrændstof vil ifølge CMA reducere drivhusgasudledningerne med 80 procent og stort set eliminere svovloxidudslippet.

CMA CGM har tidligere, også som de første i branchen, udviklet flydende naturgas (LNG) som fremdriftsmiddel til kæmpecontainerskibe gennem bestillingen af ni fartøjer hver med en kapacitet på 23.000 TEU. LNG reducerer ifølge CMA udledningen af svovl og fine partikler med 99 procent, mens CO2-udslippet er omkring 20 procent mindre.

Udover at være frontløber når det gælder de teknologiske til at begrænse GHG-udledningerne vil CMA også gøre en indsats på landjorden. Her har selskabet sat sig få at forene alle den maritime transports aktører i en international koalition under ledelse af sin topchef, Rodolphe Saadé.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Koalitionen, der også har opbakning fra den franske præsident, Emmanuel Macron, skal ’arbejde for frembringelsen af morgendagens rene energi til de-carboniseret transport’, som det hedder.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn