03.01.2020  |  Strategi & ledelse

CMA CGM øger brugen af biobrændstof

Med andengenerations biobrændsel fra Shell skal skibe fra rederiet CMA CGM sejle næsten en million kilometer og dermed stadfæste selskabets lederposition. Udover de teknologiske løsninger vil CMA også stå i spidsen for en koalition på området.

I slutningen af 2019 annoncerede megarederiet CMA CGM, at man har indgået et partnerskab med energiselskabet Shell om levering af store mængder andengenerations biobrændstof til sin flåde. Efter planen skal CMA’s skibe sejle næsten en million kilometer på det mere miljøvenlige brændstof.

Læs også: CMA CGM vil ikke anvende Northern Sea Route

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Tidligere i 2019 testede CMA, som den første aktør af sin slags, ifølge shippingvirksomheden selv, marinebiobrændsel på to af sine containerskibe, White Shark og Alexander von Humboldt, ligesom man har kørt et forsøg sammen med Ikea. Med aftalen med Shell vil CMA altså sætte yderligere fart på anvendelsen af de klimaansvarlige løsninger.

Brændstoffet fra den engelsk-hollandske producent bliver udgjort af 80 procent fuel-olie med lavt svovlindhold og 20 procent biobrændsel udvundet fra brugt madolie. Det anvendte biobrændstof vil ifølge CMA reducere drivhusgasudledningerne med 80 procent og stort set eliminere svovloxidudslippet.

CMA CGM har tidligere, også som de første i branchen, udviklet flydende naturgas (LNG) som fremdriftsmiddel til kæmpecontainerskibe gennem bestillingen af ni fartøjer hver med en kapacitet på 23.000 TEU. LNG reducerer ifølge CMA udledningen af svovl og fine partikler med 99 procent, mens CO2-udslippet er omkring 20 procent mindre.

Udover at være frontløber når det gælder de teknologiske til at begrænse GHG-udledningerne vil CMA også gøre en indsats på landjorden. Her har selskabet sat sig få at forene alle den maritime transports aktører i en international koalition under ledelse af sin topchef, Rodolphe Saadé.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Koalitionen, der også har opbakning fra den franske præsident, Emmanuel Macron, skal ’arbejde for frembringelsen af morgendagens rene energi til de-carboniseret transport’, som det hedder.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere