CMA CGM øger brugen af biobrændstof

Med andengenerations biobrændsel fra Shell skal skibe fra rederiet CMA CGM sejle næsten en million kilometer og dermed stadfæste selskabets lederposition. Udover de teknologiske løsninger vil CMA også stå i spidsen for en koalition på området.

CMA CGM White Shark, med en kapacitet på godt 5000 TEU, skal som det ene af to skibe i den kommende tid sejle på biobrændstof fra Shell..

03.01.2020

SCM.dk

I slutningen af 2019 annoncerede megarederiet CMA CGM, at man har indgået et partnerskab med energiselskabet Shell om levering af store mængder andengenerations biobrændstof til sin flåde. Efter planen skal CMA’s skibe sejle næsten en million kilometer på det mere miljøvenlige brændstof.

Læs også: CMA CGM vil ikke anvende Northern Sea Route

Tidligere i 2019 testede CMA, som den første aktør af sin slags, ifølge shippingvirksomheden selv, marinebiobrændsel på to af sine containerskibe, White Shark og Alexander von Humboldt, ligesom man har kørt et forsøg sammen med Ikea. Med aftalen med Shell vil CMA altså sætte yderligere fart på anvendelsen af de klimaansvarlige løsninger.

Brændstoffet fra den engelsk-hollandske producent bliver udgjort af 80 procent fuel-olie med lavt svovlindhold og 20 procent biobrændsel udvundet fra brugt madolie. Det anvendte biobrændstof vil ifølge CMA reducere drivhusgasudledningerne med 80 procent og stort set eliminere svovloxidudslippet.

CMA CGM har tidligere, også som de første i branchen, udviklet flydende naturgas (LNG) som fremdriftsmiddel til kæmpecontainerskibe gennem bestillingen af ni fartøjer hver med en kapacitet på 23.000 TEU. LNG reducerer ifølge CMA udledningen af svovl og fine partikler med 99 procent, mens CO2-udslippet er omkring 20 procent mindre.

Udover at være frontløber når det gælder de teknologiske til at begrænse GHG-udledningerne vil CMA også gøre en indsats på landjorden. Her har selskabet sat sig få at forene alle den maritime transports aktører i en international koalition under ledelse af sin topchef, Rodolphe Saadé.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Koalitionen, der også har opbakning fra den franske præsident, Emmanuel Macron, skal ’arbejde for frembringelsen af morgendagens rene energi til de-carboniseret transport’, som det hedder.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle