Cargo-skibe undgår Japan
De verdensøkonomiske konsekvenser af Japans krise forårsaget af både jordskælv, tsunami og atomkraftnedbrud får endnu et kapitel tilføjet.
De verdensøkonomiske konsekvenser af Japans krise forårsaget af både jordskælv, tsunami og atomkraftnedbrud får endnu et kapitel tilføjet: Cargi shipping. Container- og tørlastskibe undgår nemlig i øjeblikket i stor stil at lægge til i japanske havne. Det sker af frygt for, at både besætning og last skal lide overlast fra radioaktiv stråling ved at nærme sig de japanske havne i Tokyo-området. Det skriver New York Times den 25. marts. Havne i Kina er begyndt at kræve måling af radioaktivt stråleniveau på skibe, der ankommer fra japanske havne, og I Los Angeles oplevede det første skib torsdag at få besøg af havnemyndigheder, der tjekkede det radioaktive stråleniveau på et containerskib ankommet fra Japan. Tokyo og Yokohama Havne, der begge er placeret i Tokyo-området, er Japans to største og normalt travleste havne, og repræsenterer cirka 40 procent af landets internationale cargotransport. Hvis rederiernes tendens til at undgå de to japanske havne fortsætter længe endnu, vil det hurtigt resultere i store forsinkelser på eksport og import af varer fra og til Japan. Shippingindustriens nervøsitet tog for alvor fart, da kinesiske myndigheder tidligere på ugen sporede radioaktiv stråling på et containerskib fra Mitsui O.S.K Lines, der havde passeret den japanske østkyst på vej til havnen i Xiamen. Skibet er indtil videre sat i karantæne af de kinesiske myndigheder og ligger for anker ud for den kinesiske havn. Shipping selskaberne OOCL og Hapag-Lloyd har begge aflyst alle forbindelser til Tokyo og Yokohama og forsøger i stedet at dirigere trafikken til andre japanske havne som Osaka og Kobe, der er placeret længere væk fra det problemfyldte atomkraftværk Fukushima Daiichi.