Branche glæder sig over flere skibe i danske havne

Hos brancheorganisationen Danske Havne er man glade for nye tal, der viser, at der i juni i år anløb næsten 25 flere fragtskibe i danske havne end året før. ”Husk på, at øget skibsaktivitet giver mere arbejde - også udenfor havnene”, minder organisationen om.

Norske "Lafjell" laster korn i Korsør Havn juni 2021. Foto: Danske Havne.

06.08.2021

SCM.dk

”Selv om det ikke endnu er officielle tal, så er Danmarks Statistiks nye indeks for skibsanløb i danske havne særdeles opløftende. Næsten 25 flere fragtskibs-anløb giver masser af aktivitet i og udenfor havnene. Dét vælger vi at glæde os over, mens vi venter på den officielle statistik, baseret på havnekontorernes indberetninger.”

Sådan lyder det i en udtalelse fra brancheorganisationen Danske Havne, efter at Finans.dk har offentliggjort Danmarks Statistiks nye indeks over anløb af container- og fragtskibe i danske havne.

Læs også: Danske Havne og Dansk Energi lancerer havnestrategi for Power-to-X

Indekset siger ikke noget om det konkrete antal af skibsanløb, de tal kommer senere i statistik-organisationens officielle udgivelse. Men Danmarks Statistik har netop udgivet indekset ”Statistik for havneanløb i Danmark”. Her er begyndelsen af 2018 sat til indeks 100, og i forhold til udgangspunktet er væksten på knap 20 procent og altså næsten 25 procent i juni i år sammenlignet med sidste år.

Danmarks Statistik kalder det på deres hjemmeside selv for en eksperimentel statistik, da det dels er et indeks, dels baseret på data fra AIS-indberetninger fra skibene til Søfartsstyrelsen.

Mere gods ad søvejen

Danske Havne arbejder for, at mere gods skal ad søvejen, så man er naturligt glade for de flere skibe og den deraf følgende højere aktivitet på havnene. Men brancheorganisationen peger også på det arbejde, der følger af den højere fragtskibs-aktivitet både på havnene og udenfor.

”Mange tænker ikke over det i hverdagen, men ca. 70 procent af al dansk im- og eksport går ind og ud af vore havne. Jo mere aktivitet, jo flere arbejdspladser direkte på havnene og indirekte i alle de erhverv, der transporterer, håndterer og sælger varerne videre. Så flere skibe er fast arbejde”, lyder det fra den sommerglade brancheorganisation.

Læs også: De danske erhvervshavne holder fast i den grønne vision

Det blå Danmark – rederier, havne og maritime virksomheder - beskæftiger samlet knap 100.000 mennesker direkte og indirekte, ifølge tal fra Søfartsstyrelsen. Bruttoværditilvæksten, BVT, udgør knap 9 procent af den samlede danske produktion, og hver beskæftiget i det blå Danmark bidrager ca. med dobbelt så høj værditilvækst som gennemsnittet for dansk økonomi.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding