Blandede holdninger til den nye grænsekontrol

Siden Venstre-regeringen mandag formiddag indførte en midlertidig græsekontrol mellem Danmark og Tyskland har holdningerne været mange i den danske transportbranche. Nogen forudser problemer, andre er mere rolige.

Kontrollen langs den dansk-tyske grænse er indtil videre begrænset til ID-tjek, men kan blive udvidet. Foto: Screendump fra Google Maps..

06.01.2016

SCM.dk

Fra midnat d. 4. januar har alle rejsende i bus, tog og via færge mellem Danmark og Sverige skullet vise ID for at kunne krydse grænse til den svenske side. Det er resultatet af en beslutning i den svenske Rigsdag, der gerne vil nedbringe antallet af migranter, der søger mod landet.

Læs også: Øget grænsekontrol udfordrer danske transportvirksomheder

Som en direkte reaktion herpå besluttede Venstre-regeringen herhjemme senere på mandagen at indføre en midlertidig kontrol ved den dansk-tyske grænse i Sønderjylland. Hvor den svenske kontrol medfører det såkaldte transportøransvar, der pålægger trafikselskaberne (busoperatører, rederier etc.) at undersøge, om passagererne er i besiddelse af et gyldigt ID, så er den danske indsats begrænset til en stikprøvekontrol, og derudover indtil videre kun sat til at vare 10 dage, mod de seks måneder, svenskerne har planlagt. Begge perioder kan dog forlænges.

Nyheden om den yderligere kontrol er blevet modtaget forskelligt rundt omkring i den danske transportbranche. Mens nogle udtrykker bekymring, er andre mere optimistiske, netop med udgangspunkt i de faktuelle forskelle mellem den danske og svenske indgangsvinkel.

Flaskehalse ved grænsen
”Vi forudser, at vi vil få forsinkelser og stop, når der ind imellem kommer til at være nogle flaskehalse ved de kontrolsteder, der er. (…) Hvis vi får nogle timers forsinkelser ved grænsen, kan det gøre, at vores biler skal holde ekstra pauser, og at vi kommer for sent ud til vores kunder”, siger ejer af Dansk Transport Kompagni, Susanne Provstgaard, til DR.

I brancheforeningen Dansk Transport og Logistik er man derimod ganske rolig, og tror ikke at den nyindførte kontrol vil føre til væsentlige forsinkelser i forhold til de udfordringer, en vognmand ellers kan møde i trafikken.

”Set med vores briller får det her ikke nogen konsekvenser, men det forudsætter selvfølgelig, at der er tilstrækkelig bemanding til at udføre kontrollen. I forhold til den tid, som man eksempelvis bruger på at køre fra Danmark til Italien, vil det her formentlig være en dråbe i havet”, siger adm. direktør for DTL, Erik Østergaard, til Finans.dk.

Minimale gener indtil videre
Hos DI Transport hæfter branchedirektør Michael Svane sig ligeledes ved den mindre omfattende, danske fremgangsmåde.

”Det er jo en noget mildere kontrol, der er indført ved den dansk-tyske grænse sammenlignet med Sverige, så det er ikke noget vi forventer vil give problemer. Jeg har faktisk talt med flere transportvirksomheder her til morgen (onsdag, red.), og de rapporterer kun om minimale, konkrete gener indtil videre. Derudover er stikprøvekontroller jo ikke i sig selv noget nyt, det er nye er bare at de er rykket fra rastepladser inde i landet og ned til grænsen. Generelt er branchen god til at tilpasse sig, og det tror jeg bestemt også vil ske i denne situation”, siger han.

Regeringen har dog understreget, at transportøransvaret kan blive indført med kort varsel, hvis man finder det nødvendigt, og det vil til en hvis grad forandre perspektiverne, hvilket DI Transport selvfølgelig holder øje med.

”Grundlæggende bryder vi os ikke om hverken grænsekontrol eller transportøransvar. Selvom ansvaret jo ikke omfatter godstransport, så kan det nemt føre til afledte effekter i form af kødannelser i forbindelse med ID-tjek, hvilket kan berøre de af vores medlemmer, der fragter mere tidskritiske varer som eksempelvis blomster eller fødevarer”, siger Michael Svane.

Kontrollen ved den dansk-tyske grænse kan i første omgang forlænges med 20 dage og derfra videre i endnu ikke offentliggjorte intervaller.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

17.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

16.04.2024SCM.dk

Verden er 25 procent globaliseret

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle