Blåkläder udvider aftale med JYSK
Gennem flere år har over 1.000 medarbejdere på JYSKs distributionscentre gået i arbejdstøj fra Blåkläder. Nu har JYSK valgt at udvide aftalen til også at omfatte Bulgarien, Polen, Ungarn og Tyskland, og dermed leverer Blåkläder arbejdstøj til i alt otte af JYSKs distributionscentre over hele Europa.
Efter flere års tæt samarbejde har JYSK valgt Blåkläder som leverandør af arbejdstøj på tværs af otte distributionscentre rundt om i Europa. Dermed føjer JYSK endnu en vigtig brik til sit omfattende arbejde med at sikre ansvarlige leverandørkæder - også når det handler om det, der ikke bliver solgt i butikkerne.
”I JYSK fokuserer vi på ansvarlig produktion i hele vores værdikæde. Som en del heraf skal vores leverandører fremlægge dokumentation for, at de lever op til reglerne i vores supplier guideline. Det gør Blåkläder, og derfor har vi ikke tøvet med at udvide aftalen til endnu flere lande”, siger Frede Jørgensen, Warehouse Manager i JYSK.
Den nye aftale er således en klar anerkendelse af Blåkläders veldokumenterede indsats for at levere arbejdstøj produceret under socialt ansvarlige forhold. Blandt andet ved at overholde bæredygtighedscertificeringen STeP fra OEKO-TEX.
Tidligere stod JYSK selv for håndtering af arbejdstøj på de forskellige distributionscentre, men efterhånden som selskabet er vokset, er antallet af medarbejdere gået samme vej. Det har helt naturligt fået JYSK til at gøre tingene anderledes.
Læs også: SwipBox installerede 10.000 pakkebokse i 2021
Nu bestilles medarbejdernes arbejdstøj i webshops, som er tilpasset JYSK og de lokale sprog. Ordrerne pakkes på Blåkläders centrallager i Sverige og sendes direkte til de lokationer, hvorfra de er bestilt. Det fjerner behovet for lokal lagerføring og transport af alle størrelser, hvoraf nogle alligevel aldrig bliver brugt. Også på Blåkläders fabrikker i Asien tages der særlige transporthensyn:
”Fragt sætter et stort klimaaftryk på vores jord, og derfor sender vi kun containere afsted mod Europa, når de er helt fyldt op”, siger Rene Christiansen, Country Manager for Blåkläder Workwear i Danmark.
JYSK har automatiseret sine distributionscentre og fjernet så mange tunge løft som muligt, og sideløbende hermed har selskabet ansat flere og flere kvinder på distributionscentrene. I dag er cirka halvdelen af medarbejderne i det danske distributionscenter kvinder, og den udvikling stiller nye krav til virksomhedens arbejdstøj.
Blåkläder er internationalt førende, når det gælder arbejdstøj til kvinder, og i den store kollektion tages der for eksempel også hensyn til gravide. Blandt andet med en særlig graviditetsbuks i stretch-materiale. Det giver kvindelige medarbejdere bedre mulighed for uhindret at udføre deres opgaver, mens de venter barn.
- KCP