SwipBox installerede 10.000 pakkebokse i 2021
SwipBox har i 2021 tredoblet antallet af installerede pakkebokse og fordoblet antallet af kunder. Pandemiens vækst i e-handel er en del af forklaringen. En anden årsag er, at pakkedistributører kan øge effektivitet samt bæredygtighed, og at forbrugere opnår fleksibilitet og bekvemmelighed i kraft af pakkebokse.
Covid-19 har sat ekstra drøn på den e-handel, der allerede i forvejen var i stejl vækst. Der sker også forandringer af forbrugeradfærden, og det gælder blandt andet forbrugernes foretrukne leveringsformer.
”Tidligere så vi, at forbrugerne havde hjemmelevering som favorit efterfulgt af henholdsvis pakkeshop og pakkeboks som anden og tredje prioritet. Hjemmelevering er stadig den største leveringsform; men vi oplever stærkt stigende interesse for vores pakkeboks-løsninger”, fortæller Jens Rom, der er administrerende direktør for den danske producent af pakkeboks-løsninger SwipBox.
Bekvemt og fleksibelt
Han fortæller, at væksten særlig skyldes deres udendørs pakkeboks-løsning Infinity. Den kører på lithium-ion batteri, al kommunikation foregår via bluetooth og både pakkedistributør og slutbruger kommunikerer med pakkeboksen via en app. Batteriet gør, at pakkeboksen er uafhængig af kabler og elforsyninger, så den kan placeres hvor som helst. Bluetooth-teknologien bruger meget lave strømmængder, og Jens Rom fortæller, at batteriet kan holde en pakkeboks kørende i op til 10 år. App-styringen er populær blandt både kunder og slutbrugere, og det er nemt for SwipBox at opdatere funktionaliteten.
”Infinity er også udstyret med elektroniske låse, der er indrettet således at de trækker et jævnt strømforbrug. Det sikrer, at batterierne bliver belastet ensartet. Det forlænger batteriernes levetid, da batterier er sårbare over for spidsbelastninger”, fortæller Jens Rom.
Læs også: Pakkebokse er i kraftig vækst
Han fremhæver, at den udendørs pakkeboks understøtter både pakkedistributørernes og slutforbrugernes behov for fleksibilitet. Pakkedistributørerne kan påfylde pakkeboksen, når det passer i deres kapacitet. Og forbrugerne kan afhente deres pakker, når det passer i deres program uden, at de er afhængige af en butiks åbningstider.
Lynhurtige leveringer og bæredygtighed vinder frem
• 36 procent af netbutikkerne forventer, at 8 timers levering er normen om højst fem år.
• 57 procent af netbutikkerne arbejder med konkrete klimavenlige tiltag i 2021. Yderligere 20 procent planlægger tiltag i 2022.
Kilde: Dansk Erhvervs Logistikanalyse 2021.
Bæredygtighed vægter tungt
SwipBox kan tydeligt mærke, at de nationale pakkepostselskaber og andre pakkedistributører vægter bæredygtighed tungt i deres udbud. Og her erfarer Jens Rom, at pakkeboks-løsningen Infinity står stærkt i konkurrencen i kraft af det lave strømforbrug, den fleksibilitet den udendørs placering kan give og pakkeboksens cirkulære økonomi-design, der gør det muligt at genbruge alle dele af pakkeboksen efter endte levetid.
”Et vigtigt element for endnu bedre bæredygtighed er et tæt pakkeboks-netværk, hvor forbrugere i byzoner helst ikke skal bevæge sig mere end 300 meter for at hente en pakke. Det vil batte meget på bæredygtighedskontoen, og vi er godt på vej i mange byzoner i Norden. Finland er for eksempel langt med at installere pakkebokse”, fortæller han.