Pakkebokse er i kraftig vækst

E-handel: Hjemmeleveringer er fortsat populære, men Out Of Home (OOH) leveringer såsom pick and drop off points samt automatiske pakkebokse oplever kraftig vækst. I Europa var væksten på 6,8 procent i 2021. Det er godt for både omkostninger og klimaet.

Leveringer til dørtrinnet er fortsat den mest populære leveringsform blandt forbrugere, men ifølge Last Mile Experts har pakkeleverandører på tværs af Europa fået øjnene op for pakkebokses værdier i form af højere effektivitet, lavere omkostninger og mere bæredygtighed. Foto: SwipBox..

14.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

B2C e-handel og sidste-kilometer leveringer har oplevet en acceleration i løbet af pandemien, og forbrugeradfærden fortsætter med løbende at forandre sig. Data fra mediet Parcel Monitor og konsulentvirksomheden Last Mile Experts viser, at leveringskanalen OHH voksede med 6,8 procent i Europa og 13,4 procent i Oceanien; mens OHH-væksten var mere moderat i resten af verden.

I Europa består OHH-væksten først og fremmest af pakkebokse, og her blev 1,48 procent af alle pakker i 2021 leveret til en pakkeboks. Der sker ifølge Parcel Monitor også en massiv udvidelse af pakkeboksnetværket på tværs af Europa, hvor en række førende pakkeleverandører har identificeret pakkeboksnetværk som en strategisk prioritet. Det gælder både DPD, GLS og Hermes.

Last Mile Experts peger på, at årsagen til pakkebokses voksende popularitet hænger sammen med følgende tendenser og kundeønsker:

• Fleksibilitet.
• Gennemsigtighed.
• Kontrol.
• Miljøbevidsthed.

De fremhæver, at e-handelskunder først og fremmest værdsætter, at der er flere valgmuligheder, hvad angår leveringsmetode hos en e-handelsbutik.

Tre til fire gange mere bæredygtigt
Last Mile Experts fastslår, at OHH-netværk som pakkebokse og pakkebutikker præsterer tre til fire gange højere effektivitet per rute. Og at den højere effektivitet svarer til sparet brændstof og udledninger og altså er lig med tre til fire gange mere bæredygtighed. Pakkeboks-ruteomdeling kan håndtere op til 800 pakker på en rute, hvorimod en dør-til-dør omdeling af pakker i et tæt byområde til sammenligning kan håndtere 200 pakker. I takt med at OHH-netværk bliver udvidet, vil konsolideringen af pakkeleveringer sikre både lavere omkostninger, lavere klimabelastning og hurtigere leveringstider.

”Vi mærker, at forbrugerne sætter pris på den fleksibilitet, frihed og mulighed for selv at bestemme, hvornår de vil hente deres pakke, som en udendørs, app-styret pakkeboks tilbyder”, fortæller Jens Rom. Foto: SwipBox..

Hjemmeleveringer er stadig nummer ét, men…
Leveringer til dørtrinnet er fortsat den mest populære leveringsform blandt forbrugere, men ifølge Last Mile Experts har pakkeleverandører på tværs af Europa fået øjnene op for pakkebokses værdier i form af højere effektivitet, lavere omkostninger og mere bæredygtighed.

Konsulentvirksomheden estimerer, at OHH-leveringer i 2025 vil stå for mere end 25 procent af leveringerne. Pakkemængden forventes at vokse med 100 procent fra 2020 til 2025, så der vil også blive brug for at styrke og supplere infrastrukturen for pakkeleveringer.

SwipBox oplever stærk vækst
Det er en udvikling, som leverandør af pakkeboks-løsninger SwipBox kan nikke genkendende til.

”Vi oplever kraftig efterspørgsel efter vores automatiske og app-styrede pakkebokse, der kan stå både inden- og udendørs”, fortæller Jens Rom, som er administrerende direktør. Han tilføjer:

”Vi mærker, at forbrugerne sætter pris på den fleksibilitet, frihed og mulighed for selv at bestemme, hvornår de vil hente deres pakke, som en udendørs, app-styret pakkeboks tilbyder. Vi har mange dialoger med interesserede kunder og indgår i øjeblikket mange aftaler med pakkedistributører i Norden, andre europæiske lande samt Australien”.

Pakkebokse og bæredygtighed
Han peger på, at SwipBox bakker kraftigt op bag ambitionen om at skabe et tæt netværk af pakkebokse i de nordiske lande.

”Borgere i byområder skal gerne opleve, at de kan få deres pakke leveret til en pakkeboks, der ligger få hundrede meter fra deres hjem eller arbejdsplads. Flertallet vil derfor ikke anvende bilen, når de henter pakken, men derimod gå eller cykle. Det vil betyde meget for pakkeleveringens samlede bæredygtighed”, fortæller Jens Rom.

Han oplyser også, at SwipBox’ pakkebokse har et ekstremt lavt elforbrug, og at boksene er modulopbyggede, så de efter endt levetid nemt kan demonteres og genbruges efter principperne i cirkulær økonomi. Han oplyser endvidere, at SwipBox arbejder på at tilføre kunstig intelligens til pakkeboksene, så det bliver muligt for pakkedistributørerne at forudsige og udnytte pakkeboksenes kapacitet endnu bedre.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

CMA CGM indflager ti nye LNG-drevne containerskibe i Frankrig

04.11.2025SCM.dk

PostNord opruster med nye pakkeshops før årets travleste sæson

03.11.2025SCM.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

03.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn leverer containervækst på 27 % og sætter ny containerrekord

30.10.2025SCM.dk

USA og Kina sætter havnegebyrer på pause

29.10.2025SCM.dk

Kina vil udbygge arktisk containerrute

28.10.2025SCM.dk

Maersk har højeste rettidighed i september

28.10.2025SCM.dk

PostNord genoptager vareforsendelser til USA efter nye toldregler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense