BILA øger eksporten og tangerer milliarden

I lighed med de fleste virksomheder, har covid-19 pandemien også givet automationskoncernen Bila betydelige udfordringer. Dette til trods er koncernen vokset og tæller nu ca. 500 medarbejdere. Koncernomsætningen nærmer sig 1 milliard kroner, og fremtiden tegner lyst med en bugnende ordrebog.

Siden 2020 har automationshuset BILA fået 187 flere ansatte, så staben nu har rundet 500. Foto: BILA.

10.03.2022

SCM.dk

Den ene dag bygger de løsninger til produktion af vindmøllevinger på over 100 meters længde, og næste dag optimeres montage af små elektrogearkasser til aktuatorer. BILAs ekspertise i automation spænder vidt, og det brede konjunkturmæssige fundament har vist sig at være en stor styrke under corona.

I det netop offentliggjorte årsregnskab voksede både BILAs toplinje og bundlinje. Samlet set er der pæn fremgang på koncernniveau, dog med udsving på de forskellige forretningsområder begrundet i corona-effekter og markante udviklingsaktiviteter. Størstedelen af væksten er drevet af øget eksport, så omsætningen i udlandet udgjorde cirka halvdelen af BILAs omsætning i regnskabsåret 2021, der sluttede 30.9.2021.

”Regnskabet er tilfredsstillende. Et enkelt nøgletal skal vi dog gøre endnu bedre, og det er bundlinjen, som gerne skal være væsentlig højere i BILAs næste årsregnskab”, siger Johan Black Petersen, der er formand for BILAs bestyrelse.

Læs også: BILA kåret som global topleverandør af robotfirmaer

Automationsbranchen konsoliderer sig i disse år, og BILA, som er er et af Skandinaviens største automationshuse, er på udkig efter flere strategiske opkøb i de kommende år. I forvejen har BILA aktiemajoriteten i PJM A/S, REO-PACK, Dan Palletiser, Blaaholms serviceafdeling, samtidig med at produktsortimentet er vokset tilsvarende og nu rummer teknologi til at automatisere både produktion og logistik, pakkeri og lager i enhver branche.

”Vi er blevet rigtigt store de senere år, og vi har et rigtigt stort potentiale at realisere, når det hele bliver fuldstændig samkørt, og koncepterne for alvor ruller og skaber synergi. Størrelsen giver desuden bedre muligheder for udvikling af teknologi, projektstyring, medarbejderudvikling samt økonomiske robusthed”, fortsætter BILAs bestyrelsesformand.

Mangel på arbejdskraft øger robotsalget

BILA har gennem en længere årrække medvirket til at øge indtjeningen og produktiviteten i en række af de førende danske industrivirksomheder. Robotter og automatisering har generelt fået ekstra medvind i en tid, hvor mange virksomheder skal kæmpe hårdt for at få bemandingen på plads. En af løsningerne på den udfordring er at øge den enkeltes produktivitet, men også at skabe endnu mere attraktive jobs med et sundt arbejdsmiljø.

”Vi oplever, at hele industrien er optaget af at øge automationsgraden, fordi det giver gevinster på mange parametre: Det handler både om at imødegå manglen på arbejdskraft, men også om at sikre konkurrenceevnen på trods af stigende energipriser, materialeomkostninger, lønudgifter og fragtrater”, siger CEO i BILA Group, Jan Bisgaard Sørensen.

Læs også: Ny software giver værdifuldt overblik over robotdata

Selvom BILA med sine automatiseringsløsninger medvirker til at afhjælpe kapacitetsudfordringer og mangel på arbejdskraft i en række producerende virksomheder også selv mærker den forøgede kamp om arbejdskraft i Danmark, så lykkes det langt hen ad vejen virksomheden fortsat at tiltrække stærke profiler til virksomhedens lokationer 10 steder i Danmark: Nykøbing Mors, Herning, Aalborg, Randers, Sønderborg, Svendborg, Varde, Mariager, Vemmelev, Fårevejle.

”Der er kamp om folk især til de øverste etager, men vi har en stabil arbejdskraft, som gør et bragende godt arbejde og har en mentalitet, som gør, at de ikke forlader kunden, før de har leveret varen. Dygtige folk vil gerne arbejde hos vinderne. Siden 2020 har vi fået 187 flere ansatte, som både skyldes vores organiske vækst og opkøbet af Poul Johansen Maskiner”, siger Jan Bisgaard Sørensen.  

- KPC

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online