Banker skruer klimaambitioner op: ”Poseidon Principles var kun startstedet”

I 2019 oprettede 11 banker Poseidon Principles, som et redskab til at sikre bæredygtighed i shippingbranchen. Nu – to år senere – får rederier og forskeres opfordringer om højere ambitioner bankerne til at genoverveje målene selv samt deres egen rolle i den grønne omstilling.

Indtil videre er Poseidon-principperne sat ud fra IMO’s klimamål, som netop er blevet beskyldt for at sigte for lavt. Arkivfoto..

28.06.2021

SCM.dk

"Som jeg ser det, er det ikke nok, at Poseidon Principles følger IMO-målet, da organisationens mål ikke passer med Paris-aftalens ambition om at holde temperaturstigningen under 1,5 grader”.

Sådan skrev klimaforsker ved fra University of Manchester og Tyndall Centre of Climate Change Research, Simon Bullock, i en kommentar til ShippingWatch tidligere på måneden, hvor han erklærer sig enig med rederierne BW LPG og Klaveness, som op til da havde kritiseret ambitionsniveauet for grøn omstilling i shippingbranchen.  

Læs også: Dansk projekt kan bane vej for markant CO2-reduktion i den globale søfart

Rækken af kritiske kommentar har ikke været uden effekt. I de store banker bag Poseidon-principperne vågner man op og ser, at forventningerne til bankers rolle i den grønne omstilling har rykket sig.

"Vi er under et stort pres fra alle sider for at forblive relevante, omstille os og indgå større forpligtelser såsom bankalliancer og Paris-aftalen. Vi kan ikke bare låne penge ud. Hvis man er en seriøs spiller på markedet, er man nødt til at have en mere seriøs strategi", siger Paul Taylor, der viceformand for komiteen bag principperme, ifølge ShippingWatch.

De 27 finansielle institutter, som i dag bakker op om Poseidon-principperne, tæller blandt andet Citi, ABN Amro Bank, Kfw Ipex-Bank og DNB, samt danske Nordea, Danske Bank og Danish Ship Finance. De har tilsammen ydet lån for over 185 mia. dollar til international shipping.

Refleksion året ud
Indtil videre er Poseidon-principperne sat ud fra IMO’s klimamål, som efter et nyligt afholdt topmøde kritiseres fra mange sider for at sigte ikke bare lavt, men skuffende lavt. De holder stadig fast i CO2-reduktioner inden 2030 og en halvering i shippingbranchens CO2-udledning inden 2050.

I november afholdes COP26 i Glasgow og et par uger senere fremlægger bankerne deres årlige rapport om deres shippingporteføljer. De to forhold er de perfekte omstændigheder til at tage et nyt kig på klimaambitionerne for shippingbranchen, mener Michael Parker, der er chef for shipping og logistik hos banken Citi og formand for Poseidon Principles.

"Vi forventer at bruge den anden Annual Disclosure Report i december 2021 til at reflektere et ambitionsniveau, der passer med beslutningerne fra COP26, som ventes at guide og opdatere IMO's mål," udtaler han til ShippingWatch og fortsætter: "Underskriverne af Poseidon Principles vil blive ved med at reflektere over den kollektive fremgang og tillade principperne at udvikle og udvide sig over tid”.

Den første rapport fra Poseidon Principles, som gennemgik 15 bankers udlån til shippingindustrien og sammelignede dem med IMO's klimamål, viste, at kun tre af bankerne – nærmere bestemt BPI France, Eksportkreditt fra Norge og hollanske ING – har shippingporteføljer, der er på linje med IMO's mål - og langt fra Paris-aftalens mål. 

Læs også: Brændstof – ikke skibsbyggeri – er den største hæmsko for Mærsks grønne eventyr

Han bliver suppleret af sin kollega Shreyas Chipalkatty, som er global industry head, shipping & logistics hos Citi. Det er vigtigt at huske på, at det hele tiden har været tiltænkt, principperne var et startsted, som man nu kan udvide på for at stille højere krav til branchen, argumenterer han.

Og spørger man Paul Taylor kan det ligefrem ses som et positivt tegn, at de nuværende målsætninger allerede kaldes for uambitiøse.

"Det er ikke perfekt, men vi skal ikke lade det stå i vejen for udvikling. Da vi begyndte for to år siden, mente folk, at det var ret ambitiøst, og nu hører vi, at folk kritiserer det for ikke at være ambitiøst nok – det siger lidt om, hvor langt branchen har rykket sig," forklarer han.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle