Bæredygtighed betaler sig, hvis det er en del af forretningen
Den positive effekt af bæredygtighedsarbejde på forretningen findes, men den kommer stort set kun, hvis bæredygtighed er ordentligt integreret i virksomhedens forretning og drift.
Virksomheder, der integrerer bæredygtighed i deres aktiviteter, vil sandsynligvis opleve betydelige fordele sammenlignet med andre virksomheder. Det gælder både for omsætningsvækst, rentabilitet og tiltrækning af talent. Resultaterne kommer selv når de ikke investerer mere i deres bæredygtighedsindsats end andre virksomheder.
Det er hovedkonklusionen i en ny rapport udgivet af IBM's Institute for Business Values (IBV) i samarbejde med Oxford Economics. Rapporten bygger på interviews med 5.000 topledere på tværs af 22 lande og 22 brancher.
Fremskridt matcher ikke vigtighed, men det går fremad
Undersøgelsesresultaterne viste, at topledere globalt forventer at få betydelig værdi ud af deres bæredygtighedsinitiativer, hvor 75 procent er enige i, at bæredygtighed skaber bedre forretningsresultater, og 72 procent siger, at det kan være en indtægtskatalysator snarere end en omkostning. Tilsvarende rapporterede 76 procent, at bæredygtighed er centralt for deres forretningsstrategi, og 69 procent sagde, at bæredygtighed skal prioriteres højere i deres organisationer.
På trods af opbakningen til de forretningsmæssige fordele ved bæredygtighed viste undersøgelsen imidlertid, at kun 30 procent sagde, at de har gjort betydelige fremskridt med at udføre deres bæredygtighedsstrategier - selvom dette er en betydelig stigning fra kun 10% i en tidligere undersøgelse. Næsten halvdelen (47 procent) af de adspurgte ledere fortalte også, at de kæmper for at finansiere bæredygtighedsinvesteringer.
En af de vigtigste indsigter fra undersøgelsen, der fremhæver de vanskeligheder, virksomheder står over for i deres bæredygtighedsindsats og investeringer, er, at compliance i øjeblikket vinder over strategi. IBM's forskning viser således, at virksomheders udgifter til bæredygtighedsrapportering i øjeblikket overstiger udgifterne til bæredygtighedsinnovation med 43 procent.
“En virksomheds tilgang til bæredygtighed kan være det, der holder den tilbage. Der findes ikke lette løsninger. Bæredygtighed kræver intentionalitet og en fælles vision for virksomheden. Bæredygtighed er nødt til at være en del af den daglige drift og ikke anskues som en complianceopgave eller en rapporteringsøvelse. Med bæredygtighed integreret i forretningen er virksomheder mere tilbøjelige til at drive intern innovation, tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere og står bedre i forhold til at levere på bæredygtighed og finansielle resulatater,” siger Oday Abbosh, Global Managing Partner, Sustainability Services, IBM Consulting.
Det afgørende er integration
På denne måde viste undersøgelsen, at en af de afgørende faktorer i, hvor meget bæredygtighed påvirker forretningsresultater, var, i hvilket omfang virksomheder har integreret bæredygtighed i virksomheden. Virksomheder, der i undersøgelsen blev identificeret som "embedders", altså hvor bæredygtighed var blevet integreret på tværs af forretningsenheder i kernefunktioner og arbejdsgange i stedet for at være en funktionel silo eller drevet udelukkende af compliancehensyn, havde større sandsynlighed for at få udbytte af deres indsats. Både form af 16 procent højere omsætningsvækst og det faktum at 75 procent var mere tilbøjelige til at koble omsætningsvækst til deres bæredygtighedsresultater. På samme måde var embedders 52 procent mere tilbøjelige til at overgå andre virksomheder på rentabilitet.
En anden interessant indsigt er, at "embedders" også kræver mere af deres bæredygtighedsinitiativer. Der er således 53 procent af disse virksomheder, som fortalte at forretningsmæssige fordele er afgørende for deres bæredygtighedsinvesteringer, og kun 17 procent sagde, at opfyldelse af bæredygtighedsmål alene berettigede investeringer. På samme måde viste det sig, at ”embedders” ikke brugte mere på bæredygtighed end andre virksomheder og ikke havde større bæredygtighedsprogrammer, men snarere nød godt af inkorporeringen af bæredygtighed i deres kerneaktiviteter.
Data og kompetencer er de største barrierer
Undersøgelsen undersøgte også nogle af de vigtigste udfordringer, som virksomheder står over for i forhold til at integrere bæredygtighed. I denne del af undersøgelsen fremstår ”brugbare data” som en af de største barrierer. Mens et stort flertal (82 procent) af respondenterne var enige om, at data af høj kvalitet og gennemsigtighed er nødvendige for at opnå bæredygtighedsresultater, rapporterede kun omkring 40 procent, at deres organisationer automatisk kan hente bæredygtighedsdata fra kernesystemer såsom ERP, enterprise asset management, CRM, Energy Management Systems eller Facilities Management-systemer.
Ifølge rapporten kan generativ AI imidlertid være en "game changer" for bæredygtighed, hvor 64 procent af lederne siger, at generativ AI vil være vigtig for deres bæredygtighedsindsats, og 73 procent planlægger at øge investeringerne i generativ AI for bæredygtighed.
Andre vigtige udfordringer omfattede kompetenceopbygning og begrænset integration af bæredygtighed i kerneforretningsfunktioner. Næsten 40 procent af lederne angav mangel på nødvendige færdigheder som den største hindring for fremskridt inden for bæredygtighed, samtidig med at respondenterne fortalte at de forventer betydelige stigninger i graden af bæredygtighedsintegration i løbet af de næste par år
Klik her for at få adgang til undersøgelsen.