Automation og connectivity giver overblik og bedre produkter
Under temaet Talent & Outcome inviterede Optilon i sidste uge til supply chain-konference i Stockholm. Virksomheder som Northvolt, Unibake og HP talte om bl.a. automation, connectivity, sikkerhed og ansvarlighed.
For andet år i træk lagde Courtyard by Marriott i det vestlige Stockholm i sidste uge lokaler til Optilons årlige Supply Chain Conference, den 12. i rækken, hvor talere fra en stribe store virksomheder fortalte om forskellige aspekter af deres forsyningskæder og udviklingen af disse.
Årets tema var Talent & Outcome med fokus på både indtægter, udgifter og risici samt værdien af, at virksomheder får hyret de rigtige folk til deres supply chain-teams.
Læs også: De sidste 30 meter er meget svære, og automatisering er måske ikke svaret
Et gennemgående emne for talerne var det digitale og de muligheder og udfordringer, der ligger heri, ikke mindst i form af automation og connectivity, som flere og flere virksomheder tager til sig i stigende grad.
Som dagens første taler, chief automation officer for batteriproducenten Northvolt, Landon Mossberg, bemærkede, så er ”connectivity helt afgørende for det niveau af autonomi, vi gerne vil operere med. Autonomi uden connectivity kan ikke lade sig gøre, og vi arbejder eksempelvis med en høj grad af automation til real time tracking og sporbarhed i vores produktion”.
Northvolt er ved at opføre Europas største batterifabrik i Skellefteå, knap 800 km nord for Stockholm, hvor man regner med at fremstille mindst 32 GWh årligt, når fabrikken er kommet op i fulde omdrejninger i løbet af 2023.
Byggeriet, der gik i gang den 8. juni, sker for at imødekomme den kæmpe efterspørgsel på batterier, som man fra Northvolts side forudser vil op præge markedet i de næste mange år. Også i den forbindelse spiller connectivity en central rolle.
”Der er ved at ske et skifte, hvor flere og flere transportører rykker fra normale lastbiler til dels elektriske af slagsen, og også til elektriske pramme og mere flodtransport. Det kommer til at skabe et enormt behov for batterier, og for at tilbyde det bedst mulige produkt, planlægger vi i høj grad at indsamle og anvende data fra solgte batteripakker og bruge dem til at optimere produktion og take back”, sagde Landon Mossberg, og tilføjede, at fabrikkens noget fjerne beliggenhed i forhold til resten af Europa giver mening pga. af den lokale adgang til vedvarende energi og de nødvendige råmaterialer i form af litium.
Automatiseret proces sparer tid
For bagerigruppen Lantmännen Unibake – en af Europas største med 35 bagerier i 15 lande, adskillige kendte brands og 6.000 ansatte – er connectivity nøglen til at kunne overvåge forsyningskæden ”fra de enkelte bagerier til et globalt overblik og tilbage til de lokale markeder”, som operations director i Sverige, Johan Uddin, formulerede det.
”Det lyder måske mærkeligt, men vi fik først en egentlig etableret supply chain-funktion i 2013 med vores One Unibake-strategi, og for at få den på plads, skulle vi definere et formål og en mening med initiativet. Her var de digitale muligheder afgørende, sådan som de også er det nu, hvor alle taler om S&OP”, fortalte han.
Teknologimastodonten HP var repræsenteret ved Travis Parker fra Business Continuity Planning, og senior operations consultant Trace White, og de berettede om et selskab med en stor global forsyningskæde, hvor automation handler om sikkerhed og ansvar overfor kunder og leverandører.
Læs også: HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør
”Vores monitoreringsenhed, der arbejder med risikoanalyse i den daglige drift, fik før i tiden 60 alarmer om dagen, hvor kun en procent førte til en notifikation, der krævede videre handling. Her har vi fået automatiseret processen, hvilket sparer os for 96 procent af den tid, der tidligere blev brug til at bedømme disse trusler”, forklarede Travis Parker.
”Vi kan i højere grad også erstatte store projekter med mere enkle onlinemodeller, som gør at vi kan reagere hurtigere og tage ansvar ved at være forudseende og på forkant med potentielle trusler, til glæde for alle vores kunder og samarbejdspartnere”, supplerede Trace White.