Ansvarlig leverandørstyring giver overblik

Den grønne servicevirksomhed HedeDanmark har sat gang i en længere proces for at få overblik over løn- og arbejdsforhold blandt sine underentreprenører. Det har givet flere udfordringer.

HedeDanmark har sat gang i en længere proces for at få overblik over løn- og arbejdsforholdene hos sine underentreprenører. Her er virksomheden selv på arbejde ved Kronborg. Foto: HedeDanmark.

25.11.2016

SCM.dk

”Vi ville dokumentere, at der er styr på forholdene både omkring arbejde og løn ude hos vores samarbejdspartnere. Det er vigtigt for vores kunder, og det er vigtigt for os, og derfor har vi arbejdet hårdt for at udforme ét ensartet regelsæt, så vi kan få alle med over åen, tørskoede”.

”Det har været et kæmpe arbejde at arrangere rent logistisk, hvilket – ligesom det med modstanden – bestemt ikke er noget, man skal undervurdere”, siger Anders Lehmann om indsatsen omkring samarbejdskodekset. Foto: HedeDanmark.

Læs også: Mange veje til den ansvarlige forsyningskæde

Sådan forklarer kommunikationsdirektør i HedeDanmark, Anders Lehmann, baggrunden for den strategi, virksomheden, der leverer bl.a. outdoor facility services til private og offentlige virksomheder – ”det grønne ISS, udendørs i byerne”, som Anders Lehmann siger – satte i gang i efteråret 2015.

Fra ledelsens side har man i HedeDanmark allerede i omkring 2013-2014 pinpointet ansvarlig leverandørstyring som et område, man gerne vil fokusere på, med det overordnede formål at sikre, at både selskabet selv og dets mange samarbejdspartnere agerer ansvarligt.

Siden starten har netop løn- og arbejdsforhold stået centralt i billedet som et område, man vil have bedre overblik over, både for at styrke det samlede forretningsgrundlag, og for at identificere og reducere risici for kritik af uansvarlig og uetisk adfærd, der potentielt kan give skader på omdømmet.

Gode resultater, men hårdt arbejde
Efter at have arbejdet et års tid med processen har der indtil videre tegnet sig tre kvantitative hovedpunkter, når det kommer til HedeDanmarks p.t. ca. 800 underentreprenører:

  • Cirka tre ud af fire har indgået overenskomst
  • Næsten ni ud af 10 anvender udelukkende dansk arbejdskraft
  • Alle har dansk CVR-nummer

Det er tal, der vækker tilfredshed hos Anders Lehmann, men selvom processen så langt har været god – ”Vi har fået mange gode, relevante input” – så har det bestemt også været op ad bakke i perioder.

HedeDanmark udfører adskillige former for udendørsservices, bl.a. i hovedstadsområdet. Foto: HedeDanmark.

”Det har givet udfordringer at få setuppet på plads, og der har været modstand såvel internt som eksternt. Det har kostet både tid og penge, og i starten var det ren udgift, så der skulle overbevises lidt på de indre linjer. Og eksternt fordi vi skulle definere underentreprenørerne og få dem til at acceptere at de kunne få kontrolleret løn og arbejdsvilkår, når de tiltrådte det her samarbejdskodeks, som de skulle tilslutte sig”, forklarer han og fortsætter:

”Derudover har det også været et kæmpe arbejde at arrangere rent logistisk, hvilket – ligesom det med modstanden – bestemt ikke er noget, man skal undervurdere. Vi har selvfølgelig sigtet efter at belaste alle parter mindst muligt med den her indsats, men det har alligevel krævet en del”, siger Anders Lehmann.

HedeDanmark og underentreprenører

  • HedeDanmark a/s ejes 100 procent af Hedeselskabet, hvis historie går tilbage til 1866
  • I 2015 omsatte man for 1,6 mia. kr. og beskæftigede ca. 800 mennesker
  • Omkring 6000 registrerede leverandører i Danmark
  • Derudover et antal underentreprenører, defineret som alle leverandører, der leverer manuelle og/eller maskinelle arbejdsydelser til HedeDanmark a/s og danske datterselskaber.
  • Samarbejdskodekset gælder alle disse, ligesom alle nye entreprenører, eller entreprenører som HedeDanmark forlænger samarbejdet med, skal tiltræde det.

Vigtigt skridt, konkret værktøj
For at netop belaste underentreprenørerne og HedeDanmarks organisation mindst muligt, var det afgørende, at hele processen med at indhente data, erklæringer og accept af samarbejdskodekset kunne håndteres digitalt. I dag skal alle entreprenører tiltræde HedeDanmarks samarbejdskodeks, hvis de ønsker at arbejde for virksomheden. Et kodeks der bl.a. stiller krav om, at underentreprenøren skal sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for deres ansatte, overholde gældende regler for udbetaling af løn og betaling af skat m.v.

HedeDanmark har til gengæld ikke et generelt krav om overenskomst. Virksomheder med tre eller flere medarbejdere skal dog, udover at tiltræde samarbejdskodekset, også afgive en såkaldt egenerklæring som bl.a. afdækker virksomhedens brug af udenlandsk arbejdskraft og overenskomstforhold. Derudover er stikprøvekontrol, rapportering og opfølgning også en del af pakken.

Grundige krav, som flere og flere altså har taget til sig. Det foreløbige resultat har derfor også levet op til forhåbningerne.

Læs også: Projekt vil guide til ansvarlige indkøb

”Vi har taget et vigtigt skridt, og vi har fået et konkret værktøj, der lader os tage beslutninger og fremføre argumenter på en baggrund af fakta i stedet for kun fornemmelser. Det betyder ikke, at vi er garanteret mod at en underentreprenør ikke har ordnede løn- og arbejdsvilkår, men vi tror på, at det er godt for både vores faste underentreprenør, for vores konkurrencekraft og for markedet, også selvom det har krævet vedholdenhed undervejs”, slutter Anders Lehmann.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

18.06.2024SCM.dk

Det offentlige indkøb bør tage den grønne førertrøje på

17.06.2024SCM.dk

Indkøberne har kåret Danmarks bedste B2B webshop

11.06.2024SCM.dk

Landbrugets omstilling kræver nye værdikæder

03.06.2024SCM.dk

Klimarådet: Miljømærkede offentlige indkøb mangler politisk fokus

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

24.04.2024SCM.dk

Farvestoffer og additiver spiller hovedroller i dansk tekstilprojekt

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup