Amazons kasseløse supermarked åbnet for alle i Seattle

Efter godt et års prøveperiode kun for ansatte er Amazons højteknologiske supermarked, der er blottet for traditionelle kasseapparater, åbnet for den brede offentlighed i Seattle.

Ved indgangen scanner kunden sin smartphone og kan derefter handle og slutteligt forlade butikken uden ophold. Foto: Amazon.

23.01.2018

SCM.dk

Ingen køer, ingen udgangskasser til betaling, bare tag hvad du skal bruge og gå. Sådan lyder den kortfattede beskrivelse af Amazons supermarked i hjembyen Seattle, der i går slog dørene op for alle byens indbyggere.

Læs også: Amazon rykker på både teknologi og tilbud

Amazon Go, som butikken hedder, har faktisk ligget på adressen 2131 7th Avenue i den centrale del af den nordvestamerikanske storby siden december 2016, men hidtil har de godt 167 kvadratmeter med primært madvarer (bl.a. fra Whole Foods) været forbeholdt selskabets egne ansatte.

Teknologien, der gør det kasseløse minimarked muligt, er med Amazons ord ”den samme, der bliver brugt i selvkørende biler”, hvilket omfatter computer-’syn’ (vision), sensorer og kunstig intelligens i machine learning-kategorien.

”Vores Just Walk Out-teknologi registrerer automatisk, når produkter tages fra eller returneres til hylderne og holder styr på dem i en virtuel indkøbsvogn. Når du er færdig med at handle, kan du bare forlade butikken. Kort efter sender vi dig en kvittering og trækker pengene fra din Amazon-konto”, forklarer Amazon videre.

Butikken har haft til huse centralt i Seattle i over et år, men indtil den brede åbning i går var den forbeholdt Amazons egne ansatte. Foto: Amazon.

Præcis hvordan systemet virker, har Amazon ikke sagt meget om, men New York Times var på besøg til gårsdagens åbning og beretter om ”opsætninger (arrays) med små kameraer, hundredvis af dem over hele butikken”, sat op i loftet til at registrere alle varebevægelser – vel at mærke uden at den enkelte salat, sandwich eller juicekarton er mærket med en speciel chip, RFID-tag eller lignende.

Vareovervågningen og den automatiske registrering betyder også, at der ikke er behov for indkøbskurve eller -vogne, da de handlende kan putte ting og sager direkte i poser og tasker.

Stadig behov for ansatte
Som kunde scanner man blot Amazon Gos app på sin smartphone på vej ind i butikken, systemet registrerer alle varer og man kan så forlade forretningen uden ophold. Et par minutter efter kommer der så en elektronisk bon på ens indkøb. Se i øvrigt videoen nederst.

Uden kasseapparater er der selvsagt ingen ekspedienter, men det betyder dog ikke, at butikken er tom for personale. Dels skal hylderne jævnligt fyldes op med varer, og derudover er der, ifølge NY Times, folk på plads til at hjælpe de handlende med spørgsmål, tekniske udfordringer eller bare at finde de rigtige ting. Endelig sidder der også en medarbejder og tjekker kundernes ID ved alkoholsektionen.

”Vi har bare sat vores medarbejdere på andre slags opgaver, som vi mener bidrager til kundeoplevelsen”, forklarede Amazons ansvarlige for Amazon Go, Gianna Puerini, til NY Times.

Læs også: Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed

Hvordan Amazon planlægger at bruge teknologien i fremtiden er indtil videre et ubesvaret spørgsmål. Ifølge Gianna Puerini har selskabet ”ingen planer” om at implementere løsningen i de små 500 Whole Foods-butikker, koncernen overtog sidste år, men om der kommer flere butikker eller Just Walk Out-teknologien måske skal sælges til andre detailkæder eller lignende er altså uvist.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

01.07.2024SCM.dk

Region Syddanmark investerer halv milliard i løsning til blodprøveanalyser

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup