Amazons kasseløse supermarked åbnet for alle i Seattle

Efter godt et års prøveperiode kun for ansatte er Amazons højteknologiske supermarked, der er blottet for traditionelle kasseapparater, åbnet for den brede offentlighed i Seattle.

Ved indgangen scanner kunden sin smartphone og kan derefter handle og slutteligt forlade butikken uden ophold. Foto: Amazon.

23.01.2018

SCM.dk

Ingen køer, ingen udgangskasser til betaling, bare tag hvad du skal bruge og gå. Sådan lyder den kortfattede beskrivelse af Amazons supermarked i hjembyen Seattle, der i går slog dørene op for alle byens indbyggere.

Læs også: Amazon rykker på både teknologi og tilbud

Amazon Go, som butikken hedder, har faktisk ligget på adressen 2131 7th Avenue i den centrale del af den nordvestamerikanske storby siden december 2016, men hidtil har de godt 167 kvadratmeter med primært madvarer (bl.a. fra Whole Foods) været forbeholdt selskabets egne ansatte.

Teknologien, der gør det kasseløse minimarked muligt, er med Amazons ord ”den samme, der bliver brugt i selvkørende biler”, hvilket omfatter computer-’syn’ (vision), sensorer og kunstig intelligens i machine learning-kategorien.

”Vores Just Walk Out-teknologi registrerer automatisk, når produkter tages fra eller returneres til hylderne og holder styr på dem i en virtuel indkøbsvogn. Når du er færdig med at handle, kan du bare forlade butikken. Kort efter sender vi dig en kvittering og trækker pengene fra din Amazon-konto”, forklarer Amazon videre.

Butikken har haft til huse centralt i Seattle i over et år, men indtil den brede åbning i går var den forbeholdt Amazons egne ansatte. Foto: Amazon.

Præcis hvordan systemet virker, har Amazon ikke sagt meget om, men New York Times var på besøg til gårsdagens åbning og beretter om ”opsætninger (arrays) med små kameraer, hundredvis af dem over hele butikken”, sat op i loftet til at registrere alle varebevægelser – vel at mærke uden at den enkelte salat, sandwich eller juicekarton er mærket med en speciel chip, RFID-tag eller lignende.

Vareovervågningen og den automatiske registrering betyder også, at der ikke er behov for indkøbskurve eller -vogne, da de handlende kan putte ting og sager direkte i poser og tasker.

Stadig behov for ansatte
Som kunde scanner man blot Amazon Gos app på sin smartphone på vej ind i butikken, systemet registrerer alle varer og man kan så forlade forretningen uden ophold. Et par minutter efter kommer der så en elektronisk bon på ens indkøb. Se i øvrigt videoen nederst.

Uden kasseapparater er der selvsagt ingen ekspedienter, men det betyder dog ikke, at butikken er tom for personale. Dels skal hylderne jævnligt fyldes op med varer, og derudover er der, ifølge NY Times, folk på plads til at hjælpe de handlende med spørgsmål, tekniske udfordringer eller bare at finde de rigtige ting. Endelig sidder der også en medarbejder og tjekker kundernes ID ved alkoholsektionen.

”Vi har bare sat vores medarbejdere på andre slags opgaver, som vi mener bidrager til kundeoplevelsen”, forklarede Amazons ansvarlige for Amazon Go, Gianna Puerini, til NY Times.

Læs også: Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed

Hvordan Amazon planlægger at bruge teknologien i fremtiden er indtil videre et ubesvaret spørgsmål. Ifølge Gianna Puerini har selskabet ”ingen planer” om at implementere løsningen i de små 500 Whole Foods-butikker, koncernen overtog sidste år, men om der kommer flere butikker eller Just Walk Out-teknologien måske skal sælges til andre detailkæder eller lignende er altså uvist.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025SCM.dk

IT-trusselsbilledet er fortsat på et konstant højt niveau

20.02.2025SCM.dk

Stor donation styrker AU’s forskning i digitale tvillinger

04.02.2025SCM.dk

Ny rapport: GenAI-revolution sender virksomheders klimaaftryk i vejret

04.02.2025SCM.dk

Nyt højteknologisk udstyr skal forbedre overfladebelægninger

03.02.2025SCM.dk

Brintrør til Tyskland rykker tættere på virkelighed

03.02.2025SCM.dk

Danskernes onlinehandel nåede nye højder i december

31.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed og cyberrisici vil præge verdens virksomheder i 2025

29.01.2025AGR

Sponseret

Bliv Klar til Fremtidens Forsyningskæde: Indsigt og Strategier til 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online