”Det handler om at finde mønstre”

Machine learning og kunstig intelligens er to begreber, der for alvor er ved at vinde indpas i transport- og logistikbranchen, og potentialet er enormt, specielt for de store aktører, fortæller Ubers chef på området, danske Danny Lange, som SCM.dk har mødt.

Danny Lange på scenen på Supply Chain-konferencen i Stockholm. Foto: Anders Kampmann.

26.09.2016

SCM.dk

Forbrugsmønstre, indkøbsvaner, kørselsbehov, transportruter og meget andet. Alt sammen ting, man i stigende grad – og med solid computerkraft bag sig – kan forudse og udnytte kommercielt. Store virksomheder kan inddrage enorme mængder data fra sine onlinekanaler og bruge det til at planlægge salg, tilbud og promovering helt ned til den enkelte kunde, helt uden menneskelig indblanding.

To af de centrale teknologier bag disse muligheder er machine learning (ML) og kunstig intelligens (AI). Samtidig er det to områder, hvor Danny Lange er ekspert. Han er ansvarlig for data platform og netop machine learning hos den amerikanske persontransportgigant Uber og har derudover en fortid som general manager på samme felt hos Amazon.

Danny Lange fortalte levende om de mange muligheder i teknologiens verden. Foto: Cina Stenson.

På den baggrund var han i starten af september fløjet ind som keynote speaker på Optilons Supply Chain-konference i Stockholm. Inden han gik på scenen fik SCM.dk, som det eneste medie, en snak med ham om perspektiverne i den teknologiske udvikling, Ubers tanker på området, betydningen af data i fremtidens transportmarked og meget andet.

Data til optimering
”Machine learning som teknologi er et område ikke særlig mange for alvor kender til, men som rummer kæmpestore muligheder. I selskaber som Uber og Amazon er det integreret i forretningen. Hos sidstnævnte bruger man alle data i kombination med AI til at optimere sit salg. Eksempelvis til at lære brugernes forskellige præferencer omkring tøjkøb; det er meget normalt, at kunder bestiller et par sko i tre forskellige størrelser for at finde den rigtige. Her kan Amazon via ML registrere, hvilket par kunden beholder og huske det til næste gang. Det sparer tid og penge for begge parter, bl.a. fordi returvarer er en kæmpe udgift for Amazon, der har free returns på sine egne varer”, forklarer han.

<p>Der er ikke nogen regler i machine learning, og de virksomheder, der formår at udnytte de muligheder, der ligger i teknologien, vil komme ud på toppen</p>

Danny Lange

Den slags maskinel læring kræver selvsagt en stor databehandlingskapacitet i tilknytning til en hjemmeside, og samtidig en hvis mængde trafik på det givne site. Har man det, er mulighederne store, men det giver også nogle begrænsninger, hvis det modsatte er tilfældet.

”Det unikke ved ML er, at der ikke er nogen regler. Med faste regler og menneskelig indblanding rammer man kun rigtigt i 65 procent af tilfældene, men med ML kommer vi op på 85 procent, fordi det er meget bedre til at finde de her mønstre. Det er ikke en exact science, men den er ret præcis. Og jo større datamængde man har at trække på, jo mere korrekte bliver resultaterne. Det gør så også, at det er svært for en start-up eller en SMV at komme ind på markedet og konkurrere med de store, men det er jo vilkårene indtil videre”, siger Danny Lange.

Forudse bestillinger
Det er det samme potentiale, Uber sigter efter at kunne udnytte i endnu større grad, i processen med at forbedre sine eksisterende tjenester, herunder servicen UberPool, der lader en enkelt Uberchauffør samle flere kunder op på samme tur, hvilket giver både en lavere stykpris for passagererne og en højere samlet indtjening for bilejeren.

Om Danny Lange

  • Født 1962. Forlod Danmark i starten af '90'erne, i dag bosat i Seattle
  • Head of Machine Learning hos Uber siden november 2015
  • Tidligere General Manager Machine Learning hos Amazon
  • Knap ni år hos Microsoft som udvikler og softwarearkitekt
  • Fire år som researcher hos IBM i Tokyo
  • Arbejdede sammen med Tim Berners-Lee på CERN i Schweiz i tiden omkring WWW’s fødsel og udviklingen af den første HTML-browser

”Med data i baghånden kan vi i høj grad optimere transporten for vores brugere. Specielt med smartphones og de data vi får via vores app, bliver det muligt for os at forudse bestillinger meget mere præcist og parre dem med chauffører og de ture, de allerede kører, ligesom vi kan pinpointe de bedste opsamlingssteder helt ned til det optimale gadehjørne eller husnummer”, forklarer Danny Lange.

I øvrigt understreger han vigtigheden af AI til databehandling for at Ubers koncept i det hele taget kan fungere. Med de mængder, der er i spil hos det amerikanske selskab, hvor begrebet hyper growth er passende til at beskrive væksten, kan ”mennesker ganske enkelt ikke følge med”, som han siger. Pt. opererer man med 1,5 mio. chauffører og 50 mio. passagerer, og begge tal stiger støt.

På den baggrund er Danny Lange ikke i tvivl om, at kunstig intelligens vil være en hjørnesten i fremtidens innovation, og de virksomheder, der formår at udnytte mulighederne heri, og i machine learning, vil komme ud på toppen. De vil kunne levere den bedste og mest skræddersyede service til sine kunder, og som han påpeger afslutningsvis: ”The devil’s in the detail”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

14.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny boligbutik med smartere drift og stærkere kundeoplevelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby