”Det handler om at finde mønstre”

Machine learning og kunstig intelligens er to begreber, der for alvor er ved at vinde indpas i transport- og logistikbranchen, og potentialet er enormt, specielt for de store aktører, fortæller Ubers chef på området, danske Danny Lange, som SCM.dk har mødt.

Danny Lange på scenen på Supply Chain-konferencen i Stockholm. Foto: Anders Kampmann.

26.09.2016

SCM.dk

Forbrugsmønstre, indkøbsvaner, kørselsbehov, transportruter og meget andet. Alt sammen ting, man i stigende grad – og med solid computerkraft bag sig – kan forudse og udnytte kommercielt. Store virksomheder kan inddrage enorme mængder data fra sine onlinekanaler og bruge det til at planlægge salg, tilbud og promovering helt ned til den enkelte kunde, helt uden menneskelig indblanding.

To af de centrale teknologier bag disse muligheder er machine learning (ML) og kunstig intelligens (AI). Samtidig er det to områder, hvor Danny Lange er ekspert. Han er ansvarlig for data platform og netop machine learning hos den amerikanske persontransportgigant Uber og har derudover en fortid som general manager på samme felt hos Amazon.

Danny Lange fortalte levende om de mange muligheder i teknologiens verden. Foto: Cina Stenson.

På den baggrund var han i starten af september fløjet ind som keynote speaker på Optilons Supply Chain-konference i Stockholm. Inden han gik på scenen fik SCM.dk, som det eneste medie, en snak med ham om perspektiverne i den teknologiske udvikling, Ubers tanker på området, betydningen af data i fremtidens transportmarked og meget andet.

Data til optimering
”Machine learning som teknologi er et område ikke særlig mange for alvor kender til, men som rummer kæmpestore muligheder. I selskaber som Uber og Amazon er det integreret i forretningen. Hos sidstnævnte bruger man alle data i kombination med AI til at optimere sit salg. Eksempelvis til at lære brugernes forskellige præferencer omkring tøjkøb; det er meget normalt, at kunder bestiller et par sko i tre forskellige størrelser for at finde den rigtige. Her kan Amazon via ML registrere, hvilket par kunden beholder og huske det til næste gang. Det sparer tid og penge for begge parter, bl.a. fordi returvarer er en kæmpe udgift for Amazon, der har free returns på sine egne varer”, forklarer han.

<p>Der er ikke nogen regler i machine learning, og de virksomheder, der formår at udnytte de muligheder, der ligger i teknologien, vil komme ud på toppen</p>

Danny Lange

Den slags maskinel læring kræver selvsagt en stor databehandlingskapacitet i tilknytning til en hjemmeside, og samtidig en hvis mængde trafik på det givne site. Har man det, er mulighederne store, men det giver også nogle begrænsninger, hvis det modsatte er tilfældet.

”Det unikke ved ML er, at der ikke er nogen regler. Med faste regler og menneskelig indblanding rammer man kun rigtigt i 65 procent af tilfældene, men med ML kommer vi op på 85 procent, fordi det er meget bedre til at finde de her mønstre. Det er ikke en exact science, men den er ret præcis. Og jo større datamængde man har at trække på, jo mere korrekte bliver resultaterne. Det gør så også, at det er svært for en start-up eller en SMV at komme ind på markedet og konkurrere med de store, men det er jo vilkårene indtil videre”, siger Danny Lange.

Forudse bestillinger
Det er det samme potentiale, Uber sigter efter at kunne udnytte i endnu større grad, i processen med at forbedre sine eksisterende tjenester, herunder servicen UberPool, der lader en enkelt Uberchauffør samle flere kunder op på samme tur, hvilket giver både en lavere stykpris for passagererne og en højere samlet indtjening for bilejeren.

Om Danny Lange

  • Født 1962. Forlod Danmark i starten af '90'erne, i dag bosat i Seattle
  • Head of Machine Learning hos Uber siden november 2015
  • Tidligere General Manager Machine Learning hos Amazon
  • Knap ni år hos Microsoft som udvikler og softwarearkitekt
  • Fire år som researcher hos IBM i Tokyo
  • Arbejdede sammen med Tim Berners-Lee på CERN i Schweiz i tiden omkring WWW’s fødsel og udviklingen af den første HTML-browser

”Med data i baghånden kan vi i høj grad optimere transporten for vores brugere. Specielt med smartphones og de data vi får via vores app, bliver det muligt for os at forudse bestillinger meget mere præcist og parre dem med chauffører og de ture, de allerede kører, ligesom vi kan pinpointe de bedste opsamlingssteder helt ned til det optimale gadehjørne eller husnummer”, forklarer Danny Lange.

I øvrigt understreger han vigtigheden af AI til databehandling for at Ubers koncept i det hele taget kan fungere. Med de mængder, der er i spil hos det amerikanske selskab, hvor begrebet hyper growth er passende til at beskrive væksten, kan ”mennesker ganske enkelt ikke følge med”, som han siger. Pt. opererer man med 1,5 mio. chauffører og 50 mio. passagerer, og begge tal stiger støt.

På den baggrund er Danny Lange ikke i tvivl om, at kunstig intelligens vil være en hjørnesten i fremtidens innovation, og de virksomheder, der formår at udnytte mulighederne heri, og i machine learning, vil komme ud på toppen. De vil kunne levere den bedste og mest skræddersyede service til sine kunder, og som han påpeger afslutningsvis: ”The devil’s in the detail”.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

20.12.2024SCM.dk

Kunstig intelligens vil ikke fjerne behovet for medarbejdere

19.12.2024SCM.dk

Virksomheders hardwarehåndtering er fuld af sikkerhedshuller

18.12.2024SCM.dk

Al analyser sparer robotstartup for en halv million i udvikling

17.12.2024SCM.dk

Identitetstyveri kan være en af de største cybersikkerhedstrusler i 2025

11.12.2024SCM.dk

2025 kan byde på tættere integration mellem produktionsteknologi og it

09.12.2024SCM.dk

Cybersikkerhedstiltag giver konkurrencefordele

09.12.2024SCM.dk

Det digitale er godt i gang med at revolutionere forsyningskæden

09.12.2024Columbus

Sponseret

Right to Repair - Revenue Streams

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup