”Det handler om at finde mønstre”

Machine learning og kunstig intelligens er to begreber, der for alvor er ved at vinde indpas i transport- og logistikbranchen, og potentialet er enormt, specielt for de store aktører, fortæller Ubers chef på området, danske Danny Lange, som SCM.dk har mødt.

Danny Lange på scenen på Supply Chain-konferencen i Stockholm. Foto: Anders Kampmann.

26.09.2016

SCM.dk

Forbrugsmønstre, indkøbsvaner, kørselsbehov, transportruter og meget andet. Alt sammen ting, man i stigende grad – og med solid computerkraft bag sig – kan forudse og udnytte kommercielt. Store virksomheder kan inddrage enorme mængder data fra sine onlinekanaler og bruge det til at planlægge salg, tilbud og promovering helt ned til den enkelte kunde, helt uden menneskelig indblanding.

To af de centrale teknologier bag disse muligheder er machine learning (ML) og kunstig intelligens (AI). Samtidig er det to områder, hvor Danny Lange er ekspert. Han er ansvarlig for data platform og netop machine learning hos den amerikanske persontransportgigant Uber og har derudover en fortid som general manager på samme felt hos Amazon.

Danny Lange fortalte levende om de mange muligheder i teknologiens verden. Foto: Cina Stenson.

På den baggrund var han i starten af september fløjet ind som keynote speaker på Optilons Supply Chain-konference i Stockholm. Inden han gik på scenen fik SCM.dk, som det eneste medie, en snak med ham om perspektiverne i den teknologiske udvikling, Ubers tanker på området, betydningen af data i fremtidens transportmarked og meget andet.

Data til optimering
”Machine learning som teknologi er et område ikke særlig mange for alvor kender til, men som rummer kæmpestore muligheder. I selskaber som Uber og Amazon er det integreret i forretningen. Hos sidstnævnte bruger man alle data i kombination med AI til at optimere sit salg. Eksempelvis til at lære brugernes forskellige præferencer omkring tøjkøb; det er meget normalt, at kunder bestiller et par sko i tre forskellige størrelser for at finde den rigtige. Her kan Amazon via ML registrere, hvilket par kunden beholder og huske det til næste gang. Det sparer tid og penge for begge parter, bl.a. fordi returvarer er en kæmpe udgift for Amazon, der har free returns på sine egne varer”, forklarer han.

<p>Der er ikke nogen regler i machine learning, og de virksomheder, der formår at udnytte de muligheder, der ligger i teknologien, vil komme ud på toppen</p>

Danny Lange

Den slags maskinel læring kræver selvsagt en stor databehandlingskapacitet i tilknytning til en hjemmeside, og samtidig en hvis mængde trafik på det givne site. Har man det, er mulighederne store, men det giver også nogle begrænsninger, hvis det modsatte er tilfældet.

”Det unikke ved ML er, at der ikke er nogen regler. Med faste regler og menneskelig indblanding rammer man kun rigtigt i 65 procent af tilfældene, men med ML kommer vi op på 85 procent, fordi det er meget bedre til at finde de her mønstre. Det er ikke en exact science, men den er ret præcis. Og jo større datamængde man har at trække på, jo mere korrekte bliver resultaterne. Det gør så også, at det er svært for en start-up eller en SMV at komme ind på markedet og konkurrere med de store, men det er jo vilkårene indtil videre”, siger Danny Lange.

Forudse bestillinger
Det er det samme potentiale, Uber sigter efter at kunne udnytte i endnu større grad, i processen med at forbedre sine eksisterende tjenester, herunder servicen UberPool, der lader en enkelt Uberchauffør samle flere kunder op på samme tur, hvilket giver både en lavere stykpris for passagererne og en højere samlet indtjening for bilejeren.

Om Danny Lange

  • Født 1962. Forlod Danmark i starten af '90'erne, i dag bosat i Seattle
  • Head of Machine Learning hos Uber siden november 2015
  • Tidligere General Manager Machine Learning hos Amazon
  • Knap ni år hos Microsoft som udvikler og softwarearkitekt
  • Fire år som researcher hos IBM i Tokyo
  • Arbejdede sammen med Tim Berners-Lee på CERN i Schweiz i tiden omkring WWW’s fødsel og udviklingen af den første HTML-browser

”Med data i baghånden kan vi i høj grad optimere transporten for vores brugere. Specielt med smartphones og de data vi får via vores app, bliver det muligt for os at forudse bestillinger meget mere præcist og parre dem med chauffører og de ture, de allerede kører, ligesom vi kan pinpointe de bedste opsamlingssteder helt ned til det optimale gadehjørne eller husnummer”, forklarer Danny Lange.

I øvrigt understreger han vigtigheden af AI til databehandling for at Ubers koncept i det hele taget kan fungere. Med de mængder, der er i spil hos det amerikanske selskab, hvor begrebet hyper growth er passende til at beskrive væksten, kan ”mennesker ganske enkelt ikke følge med”, som han siger. Pt. opererer man med 1,5 mio. chauffører og 50 mio. passagerer, og begge tal stiger støt.

På den baggrund er Danny Lange ikke i tvivl om, at kunstig intelligens vil være en hjørnesten i fremtidens innovation, og de virksomheder, der formår at udnytte mulighederne heri, og i machine learning, vil komme ud på toppen. De vil kunne levere den bedste og mest skræddersyede service til sine kunder, og som han påpeger afslutningsvis: ”The devil’s in the detail”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025SCM.dk

IT-trusselsbilledet er fortsat på et konstant højt niveau

20.02.2025SCM.dk

Stor donation styrker AU’s forskning i digitale tvillinger

04.02.2025SCM.dk

Ny rapport: GenAI-revolution sender virksomheders klimaaftryk i vejret

04.02.2025SCM.dk

Nyt højteknologisk udstyr skal forbedre overfladebelægninger

03.02.2025SCM.dk

Brintrør til Tyskland rykker tættere på virkelighed

03.02.2025SCM.dk

Danskernes onlinehandel nåede nye højder i december

31.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed og cyberrisici vil præge verdens virksomheder i 2025

29.01.2025AGR

Sponseret

Bliv Klar til Fremtidens Forsyningskæde: Indsigt og Strategier til 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online