Amazon vil bruge eget logistiknetværk til produktlevering

De næste to år vil verdens største detailhandler, Amazon, bruge sit eget logistiknetværk til at levere størstedelen af de produkter, der sælges på Amazons indiske portal. Det skriver The Economic Times på sin hjemmeside.

10.03.2014

SCM.dk

Amazon vil de næste to år bruge sit eget logistiknetværk til at levere en størstedel af de produkter, der sælges til Indien. Dette træk vil sammen med Amazons lancering af højværdiprodukter udgøre kernen i det Seattle-baserede selskabs strategi om at øge konkurrencen i Indien, der er et af verdens hurtigst voksende e-handelsmarkeder. Det skriver The Economic Times.

"Vi har stort mod på at investere i Indien" siger Agarwal, der leder Amazon i Indien, til The Economic Times og fortsætter: "Vi er generelt meget forsigtige, inden vi skal investere i et land, men når vi endelig tager skridtet, er vi meget aggressive. Indien er nemlig et vigtigt land for Amazon".

Læs også: Amazon-ansattes helbred er i fare

Særligt sidstnævnte, aggressive strategi, har tvunget de to største indiske detailhandelsvirksomheder, Flipkart og Snapdeal, til at fremskynde deres innovationer og tjenester.

Siden Amazon for syv måneder siden lancerede sin nye, indiske portal er priserne indenfor de fleste kategorier nemlig faldet, og Flipkart og Snapdeal inklusiv Amazon selv har alle inden for få dage af hinanden annonceret, at de tilbyder levering inden for samme dag eller dagen efter som en bestilling foretages.

Hvor skal differentieringen finde sted?
Som det ser ud nu, vil den aggressive taktik da heller ikke blive indstillet foreløbig. De tre detailhandler vil derimod fortsat kæmpe om lederskabet indenfor online detailhandel, og nødvendigheden i at differentiere sig bliver således mere aktuel for virksomhederne end nogensinde før, fordi deres tilbud bliver mere ens.  

"Når både pris og udbud bliver ens, er det uvist, hvordan differentieringen vil ske," siger Ashish Jhalani, der er leder af rådgivningsvirksomheden eTailing Indien.

Ifølge eksperter vil logistikken dog være nøglen til markedsdominans.

"Kvaliteten af ??logistikken- lige fra afhentning af merchandise til pakning, opbevaring, transport og levering- vil bidrage til at skabe differentiering", siger Arvind Singhal, der er formand for det rådgivende firma Technopak.

I februar måned fik man dog Flipkarts fremtidige differentieringsstrategi at mærke, da Motorola besluttede kun at sælge sin nye telefon MotoG online og kun gennem Flipkart.

I januar måned annoncerede Snapdeal ligeledes, at de som de eneste havde det taiwanske firma Oplus Technologys tablet på sin markedsplads.

Læs også: Amazon og Google truer grossister

Teknologisk innovation vil dog i følge eksperne også få betydning for differentiereingen, og virksomhederne vil begynde at anvende data til at bygge nye og individualiserede tilbud.

Det er blandt andet kendt, at Flipkart vil præsentere nye innovationer baseret på data.

"Vi vil skræddersy kundens oplevelse i form af en skræddersyet hjemmeside, hvor kundesupport og levering vil være baseret på kundens tidligere anvendelse. Den samme platform vil således være forskellig for hver enkelt kunde, og dette vil ske automatisk", siger medstifter og administrerende direktør af Flipkart, Sachin Bansal.

Snapdeal vil ligeledes relancere sin hjemmeside, så kunderne kan vælge hindi og tamilske versioner. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

28.11.2025SCM.dk

56 % af LEGO’s indpakning er nu papir og ikke plast

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn