Amazon vil bruge eget logistiknetværk til produktlevering
De næste to år vil verdens største detailhandler, Amazon, bruge sit eget logistiknetværk til at levere størstedelen af de produkter, der sælges på Amazons indiske portal. Det skriver The Economic Times på sin hjemmeside.
Amazon vil de næste to år bruge sit eget logistiknetværk til at levere en størstedel af de produkter, der sælges til Indien. Dette træk vil sammen med Amazons lancering af højværdiprodukter udgøre kernen i det Seattle-baserede selskabs strategi om at øge konkurrencen i Indien, der er et af verdens hurtigst voksende e-handelsmarkeder. Det skriver The Economic Times.
"Vi har stort mod på at investere i Indien" siger Agarwal, der leder Amazon i Indien, til The Economic Times og fortsætter: "Vi er generelt meget forsigtige, inden vi skal investere i et land, men når vi endelig tager skridtet, er vi meget aggressive. Indien er nemlig et vigtigt land for Amazon".
Læs også: Amazon-ansattes helbred er i fare
Særligt sidstnævnte, aggressive strategi, har tvunget de to største indiske detailhandelsvirksomheder, Flipkart og Snapdeal, til at fremskynde deres innovationer og tjenester.
Siden Amazon for syv måneder siden lancerede sin nye, indiske portal er priserne indenfor de fleste kategorier nemlig faldet, og Flipkart og Snapdeal inklusiv Amazon selv har alle inden for få dage af hinanden annonceret, at de tilbyder levering inden for samme dag eller dagen efter som en bestilling foretages.
Hvor skal differentieringen finde sted?
Som det ser ud nu, vil den aggressive taktik da heller ikke blive indstillet foreløbig. De tre detailhandler vil derimod fortsat kæmpe om lederskabet indenfor online detailhandel, og nødvendigheden i at differentiere sig bliver således mere aktuel for virksomhederne end nogensinde før, fordi deres tilbud bliver mere ens.
"Når både pris og udbud bliver ens, er det uvist, hvordan differentieringen vil ske," siger Ashish Jhalani, der er leder af rådgivningsvirksomheden eTailing Indien.
Ifølge eksperter vil logistikken dog være nøglen til markedsdominans.
"Kvaliteten af ??logistikken- lige fra afhentning af merchandise til pakning, opbevaring, transport og levering- vil bidrage til at skabe differentiering", siger Arvind Singhal, der er formand for det rådgivende firma Technopak.
I februar måned fik man dog Flipkarts fremtidige differentieringsstrategi at mærke, da Motorola besluttede kun at sælge sin nye telefon MotoG online og kun gennem Flipkart.
I januar måned annoncerede Snapdeal ligeledes, at de som de eneste havde det taiwanske firma Oplus Technologys tablet på sin markedsplads.
Læs også: Amazon og Google truer grossister
Teknologisk innovation vil dog i følge eksperne også få betydning for differentiereingen, og virksomhederne vil begynde at anvende data til at bygge nye og individualiserede tilbud.
Det er blandt andet kendt, at Flipkart vil præsentere nye innovationer baseret på data.
"Vi vil skræddersy kundens oplevelse i form af en skræddersyet hjemmeside, hvor kundesupport og levering vil være baseret på kundens tidligere anvendelse. Den samme platform vil således være forskellig for hver enkelt kunde, og dette vil ske automatisk", siger medstifter og administrerende direktør af Flipkart, Sachin Bansal.
Snapdeal vil ligeledes relancere sin hjemmeside, så kunderne kan vælge hindi og tamilske versioner.