Alt stål skal genvindes på nye Mærsk-skibe
Mærsk har netop bestilt verdens 10 hidtil største containerskibe, som i princippet skal produceres efter...
Mærsk har netop bestilt verdens 10 hidtil største containerskibe, som i princippet skal produceres efter bæredygtighedsprincippet Cradle-to-Cradle (Vugge til vugge).
Skibene skal i første omgang udstyres med et Cradle-to-Cradle Passport, som indeholder detaljerede oplysninger om samtlige materialer ombord. Målet er at opnå den størst mulige gevinst i et recirkulationsforløb, såvel økonomisk som miljø- og ressourcemæssigt. Konsulentvirksomheden EPEA Kopenhagen har fra begyndelsen været involveret i projektet, og det er planen, at passet skal være med til at skabe en ny standard i hele shippingindustrien til gavn for ressourcesituationen, energiforbrug, arbejdsmiljø og indtjening.
Derudover er det rederiets intention at udvikle et materiale pooling samarbejde mellem værft, recyclestation, redder og andre, der har indflydelse på kvaliteten af de materialer, som flyder i stålkredsløbet. Dette sker dels for at hæve kvaliteten af genbrugsstålet, dels for at udnytte hinandens erfaringer i designet af nye skibe. Herved bliver de lettere at skille ad i rene fraktioner, lige som det bliver nemmere at anvende eller udvikle nye materialer, der har mere intelligente evner.
I dag bliver store dele af det genbrugte skibsstål brugt som bygningsstål, fordi man ikke har systematiseret genvindingen tilstrækkeligt.