7 anbefalinger til den moderne logistikterminal

Der bliver bygget logistikcentre på livet løs i det danske landskab. Årsagen er et mix af corona-følgeeffekter, den teknologiske udvikling, bæredygtighedsagendaen, resiliens-agendaen, near-shoring, e-handel og så videre. Her løfter en ekspert sløret for syv gode råd til, hvad logistikterminalerne skal leve op til.

”Bygningens bæredygtighed er den nemmeste del. Det bliver mere udfordrende, når vi skal indrette lager operations efter bæredygtige principper. Her mangler vi enighed, erfaring og branchestandarder”, fortæller Lars Bek Jensen. Foto: Langebæk A/S

05.12.2023

SCM.dk

Kører man en tur fra København via Køge, Ringsted og Sorø til Fyn, hvor Odense Havn har store planer om at etablere en såkaldt ’dry port’ ved Ringe, og videre til Taulov, Kolding, Horsens og Århus, ja så støder man på en perlerække af nyetablerede lagerterminaler. Terminalerne er og bliver både opført af kapitalstærke udlejere, havnevirksomheder og af større virksomheder.

De kriterier, et moderne lager skal leve op til, er ifølge Lars Bek Jensen fra konsulenthuset Langebæk A/S en blanding af kendte parametre og nye faktorer. Han fremhæver syv felter, der er vigtige at adressere i både udvikling og drift af terminalen.

  1. Bæredygtighed

Den første og måske den nyeste er bæredygtighed. Lars Bek fremhæver, at det kan være en stor forretningsmæssig fordel, at bygningen er opført efter en certificeret standard som for eksempel DNGB.

Læs også: ESG og robotter præger det moderne lager

”Bygningens bæredygtighed er den nemmeste del. Det bliver mere udfordrende, når vi skal indrette lager operations efter bæredygtige principper. Her mangler vi enighed, erfaring og branchestandarder. Vi arbejder i øjeblikket som rådgiver meget med at udarbejde spørgelister til vores kunders leverandører, der skal afkode, hvor bæredygtige leverandørens produkter og løsninger er. Men svarene har lidt karakter af æbler og pærer og er vanskelige at arbejde med. Der mangler helt klart modenhed på dette område”, fortæller Lars Bek Jensen og supplerer:

”Jeg tror, vi i den nærmeste fremtid vil se mange dataark på produkter som motorer, rullebaner, robotter, automatiske plukanlæg, it-systemer etcetera, der redegør for produktets klima- og miljøaftryk”.

”I dag er det meget nemmere både at skaffe og betale for byggematerialer, og det animerer selvfølgelig til byggeri”, fortæller Lars Bek Jensen.. Foto: Langebæk A/S

2. Leje eller eje?

Tidligere har det været vanskeligt overhovedet at finde ledige og egnede arealer til at opføre et nyt lager på. Det er ifølge Lars Bek Jensen blevet lettere, og der er i nyere tid blevet investeret mange penge i at opføre nye logistikcentre, som lejer lagerfaciliteter ud.

”Der er flere muligheder i dag for både at opføre selv og leje lagerarealer. Bestseller har for eksempel netop lejet 60.000 m2 i Taulov, så det er ikke kun mindre virksomheder, der lejer sig ind i logistikcentrene”, fortæller han.

3. Automatisering og mangel på arbejdskraft

Automatiseringsrejsen på danske og europæiske logistikterminaler har været i gang i mange år, og den bliver kun mere intens.

”Kravene til tilbagebetalingstiderne på investeringer i automatisering er faldet fra 5-6 til op mod 10 år. Det skyldes, at virksomhederne har meget svært ved at rekruttere arbejdskraft. Automatisering gør virksomhederne mindre afhængig af den arbejdskraft, de har så svært ved at skaffe”, fortæller Lars Bek Jensen og tilføjer:

”Der er også kommet mange nye robotter, der er meget mere fleksible og kan flyttes rundt på, hvor automatisering tidligere var mere låst og statisk. Det betyder også, at investeringen er mere fleksibel og bedre til at tilpasse sig nye behov i fremtiden. Bestseller har for eksempel investeret i et goods-to-man kasselager, hvor de autonome plukrobotter både kører på gulvet og selv klatrer op i kasselageret”.

4. Transport er både dyr og forurenende

Fragtpriserne på transport har været en tung post hos mange virksomheder de seneste år, og det er samtidig en af de helt store CO2-syndere. Placeringen af et eller flere centrallagre bliver derfor endnu vigtigere, så virksomhederne undgår for mange transportkilometer på landevejene, på søen eller i luften.

Læs også: 4 WMS-trin til et mere bæredygtigt lager

”Vi arbejder meget i Norge og Sverige, og her er der en tendens til at etablere et mere distribueret lagernetværk, så afstanden ud til kunden bliver kortere. Danmark er et lille land, så det er ikke lige så relevant hos os. Men flere af vores kunder, der er aktive over hele Europa, er i færd med at etablere et mere finmasket net af lagre i Europa”, fortæller Lars Bek Jensen.

5. Brandregler er blevet lettere

Brandsikkerhed har altid spillet en stor rolle ved opførelse og indretning af lagre. I Danmark var brandgodkendelsen placeret hos kommuner og Beredskabsstyrelsen. I dag er det flyttet til specialiserede brandrådgivere.

”Det betyder, at både regler og processer er blevet mere ensartede og gennemskuelige. Det er en fordel og gør det lettere at arbejde med, så brandsikkerhed er stadig lige så vigtigt, men det er mindre bøvlet end tidligere”, fortæller han.

5 faldgruber for den moderne logistikterminal

  • Teknologi og automatisering bliver et mål i sig selv. 
  • Beslutningsgrundlag baseres ikke på dataanalyser og målsætninger. 
  • Det tages ikke i tilstrækkelig grad højde for den fremtidige udvikling. 
  • Der mangler helhedsbetragtning. 
  • De rette nøglemedarbejdere inddrages ikke tilstrækkeligt. 

Kilde: Langebæk A/S

6. Stål- og betonpriser er faldet

Der var en periode under og efter covid-19 pandemien, hvor priser og forsyningstider på byggematerialer som stål og beton var på himmelflugt. 

”De tider er heldigvis ovre. I dag er det meget nemmere både at skaffe og betale for byggematerialer, og det animerer selvfølgelig til byggeri. Vi er gået fra sælgers marked til købers marked”, fortæller Lars Bek Jensen.

7. ERP vinder terræn

En moderne logistikterminal er gennemdigitaliseret, og hjertet i den digitale styring af aktiviteterne på lageret er WMS – warehouse management system. Der har alle dage været hård konkurrence mellem de store ERP-systemers WMS-moduler og de såkaldte best-of-breed systemer fra specialiserede udbydere.

”Vi oplever, at balancen i øjeblikket tipper i ERP-systemernes favør. Det skyldes, at ERP-udbyderne har været dygtige til at udvikle deres WMS-tilbud, og måske også, at cloud-udviklingen gør det nemmere at gøre brug af ERP-systemernes lagermoduler”, lyder det afsluttende fra Lars Bek Jensen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den moderne logistikterminal

En moderne logistikterminal er et komplekst anlæg, som spiller en stor rolle i effektiv styring, lagring og distribution af varer. Den fungerer som en central ‘hub’ for forskellige logistikaktiviteter, der samlet skal optimere forsyningskæden. Læs forskellige vinkler på, hvilke krav den moderne logistikterminal skal leve op til i form af for eksempel bygning, yard, software, hardware, bæredygtighed, arbejdsmiljø med mere.

Relateret indhold

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

15.07.2024SCM.dk

Grønne lastbilchauffører får flere lademuligheder

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup