7 anbefalinger til den moderne logistikterminal

Der bliver bygget logistikcentre på livet løs i det danske landskab. Årsagen er et mix af corona-følgeeffekter, den teknologiske udvikling, bæredygtighedsagendaen, resiliens-agendaen, near-shoring, e-handel og så videre. Her løfter en ekspert sløret for syv gode råd til, hvad logistikterminalerne skal leve op til.

”Bygningens bæredygtighed er den nemmeste del. Det bliver mere udfordrende, når vi skal indrette lager operations efter bæredygtige principper. Her mangler vi enighed, erfaring og branchestandarder”, fortæller Lars Bek Jensen. Foto: Langebæk A/S

05.12.2023

SCM.dk

Kører man en tur fra København via Køge, Ringsted og Sorø til Fyn, hvor Odense Havn har store planer om at etablere en såkaldt ’dry port’ ved Ringe, og videre til Taulov, Kolding, Horsens og Århus, ja så støder man på en perlerække af nyetablerede lagerterminaler. Terminalerne er og bliver både opført af kapitalstærke udlejere, havnevirksomheder og af større virksomheder.

De kriterier, et moderne lager skal leve op til, er ifølge Lars Bek Jensen fra konsulenthuset Langebæk A/S en blanding af kendte parametre og nye faktorer. Han fremhæver syv felter, der er vigtige at adressere i både udvikling og drift af terminalen.

  1. Bæredygtighed

Den første og måske den nyeste er bæredygtighed. Lars Bek fremhæver, at det kan være en stor forretningsmæssig fordel, at bygningen er opført efter en certificeret standard som for eksempel DNGB.

Læs også: ESG og robotter præger det moderne lager

”Bygningens bæredygtighed er den nemmeste del. Det bliver mere udfordrende, når vi skal indrette lager operations efter bæredygtige principper. Her mangler vi enighed, erfaring og branchestandarder. Vi arbejder i øjeblikket som rådgiver meget med at udarbejde spørgelister til vores kunders leverandører, der skal afkode, hvor bæredygtige leverandørens produkter og løsninger er. Men svarene har lidt karakter af æbler og pærer og er vanskelige at arbejde med. Der mangler helt klart modenhed på dette område”, fortæller Lars Bek Jensen og supplerer:

”Jeg tror, vi i den nærmeste fremtid vil se mange dataark på produkter som motorer, rullebaner, robotter, automatiske plukanlæg, it-systemer etcetera, der redegør for produktets klima- og miljøaftryk”.

”I dag er det meget nemmere både at skaffe og betale for byggematerialer, og det animerer selvfølgelig til byggeri”, fortæller Lars Bek Jensen.. Foto: Langebæk A/S

2. Leje eller eje?

Tidligere har det været vanskeligt overhovedet at finde ledige og egnede arealer til at opføre et nyt lager på. Det er ifølge Lars Bek Jensen blevet lettere, og der er i nyere tid blevet investeret mange penge i at opføre nye logistikcentre, som lejer lagerfaciliteter ud.

”Der er flere muligheder i dag for både at opføre selv og leje lagerarealer. Bestseller har for eksempel netop lejet 60.000 m2 i Taulov, så det er ikke kun mindre virksomheder, der lejer sig ind i logistikcentrene”, fortæller han.

3. Automatisering og mangel på arbejdskraft

Automatiseringsrejsen på danske og europæiske logistikterminaler har været i gang i mange år, og den bliver kun mere intens.

”Kravene til tilbagebetalingstiderne på investeringer i automatisering er faldet fra 5-6 til op mod 10 år. Det skyldes, at virksomhederne har meget svært ved at rekruttere arbejdskraft. Automatisering gør virksomhederne mindre afhængig af den arbejdskraft, de har så svært ved at skaffe”, fortæller Lars Bek Jensen og tilføjer:

”Der er også kommet mange nye robotter, der er meget mere fleksible og kan flyttes rundt på, hvor automatisering tidligere var mere låst og statisk. Det betyder også, at investeringen er mere fleksibel og bedre til at tilpasse sig nye behov i fremtiden. Bestseller har for eksempel investeret i et goods-to-man kasselager, hvor de autonome plukrobotter både kører på gulvet og selv klatrer op i kasselageret”.

4. Transport er både dyr og forurenende

Fragtpriserne på transport har været en tung post hos mange virksomheder de seneste år, og det er samtidig en af de helt store CO2-syndere. Placeringen af et eller flere centrallagre bliver derfor endnu vigtigere, så virksomhederne undgår for mange transportkilometer på landevejene, på søen eller i luften.

Læs også: 4 WMS-trin til et mere bæredygtigt lager

”Vi arbejder meget i Norge og Sverige, og her er der en tendens til at etablere et mere distribueret lagernetværk, så afstanden ud til kunden bliver kortere. Danmark er et lille land, så det er ikke lige så relevant hos os. Men flere af vores kunder, der er aktive over hele Europa, er i færd med at etablere et mere finmasket net af lagre i Europa”, fortæller Lars Bek Jensen.

5. Brandregler er blevet lettere

Brandsikkerhed har altid spillet en stor rolle ved opførelse og indretning af lagre. I Danmark var brandgodkendelsen placeret hos kommuner og Beredskabsstyrelsen. I dag er det flyttet til specialiserede brandrådgivere.

”Det betyder, at både regler og processer er blevet mere ensartede og gennemskuelige. Det er en fordel og gør det lettere at arbejde med, så brandsikkerhed er stadig lige så vigtigt, men det er mindre bøvlet end tidligere”, fortæller han.

5 faldgruber for den moderne logistikterminal

  • Teknologi og automatisering bliver et mål i sig selv. 
  • Beslutningsgrundlag baseres ikke på dataanalyser og målsætninger. 
  • Det tages ikke i tilstrækkelig grad højde for den fremtidige udvikling. 
  • Der mangler helhedsbetragtning. 
  • De rette nøglemedarbejdere inddrages ikke tilstrækkeligt. 

Kilde: Langebæk A/S

6. Stål- og betonpriser er faldet

Der var en periode under og efter covid-19 pandemien, hvor priser og forsyningstider på byggematerialer som stål og beton var på himmelflugt. 

”De tider er heldigvis ovre. I dag er det meget nemmere både at skaffe og betale for byggematerialer, og det animerer selvfølgelig til byggeri. Vi er gået fra sælgers marked til købers marked”, fortæller Lars Bek Jensen.

7. ERP vinder terræn

En moderne logistikterminal er gennemdigitaliseret, og hjertet i den digitale styring af aktiviteterne på lageret er WMS – warehouse management system. Der har alle dage været hård konkurrence mellem de store ERP-systemers WMS-moduler og de såkaldte best-of-breed systemer fra specialiserede udbydere.

”Vi oplever, at balancen i øjeblikket tipper i ERP-systemernes favør. Det skyldes, at ERP-udbyderne har været dygtige til at udvikle deres WMS-tilbud, og måske også, at cloud-udviklingen gør det nemmere at gøre brug af ERP-systemernes lagermoduler”, lyder det afsluttende fra Lars Bek Jensen.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den moderne logistikterminal

En moderne logistikterminal er et komplekst anlæg, som spiller en stor rolle i effektiv styring, lagring og distribution af varer. Den fungerer som en central ‘hub’ for forskellige logistikaktiviteter, der samlet skal optimere forsyningskæden. Læs forskellige vinkler på, hvilke krav den moderne logistikterminal skal leve op til i form af for eksempel bygning, yard, software, hardware, bæredygtighed, arbejdsmiljø med mere.

Relateret indhold

21.01.2025KNAPP A/S

Sponseret

Arbejdsmiljø og holistisk tilgang kendetegner Ahlsells største automationsinvestering nogensinde

20.01.2025SCM.dk

100 millioner euro til udvikling af logistikejendomme

16.01.2025SCM.dk

Italienske Globalpesca etablerer højtautomatiseret lager til frostvarer ved -25 grader

09.01.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

08.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Historien bag Søstrene Grenes digitale succes

08.01.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Spar tid ved at veje lasten under håndtering

07.01.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Effektivitet i lagerhåndtering med AGV stableren EXV iGO fra STILL

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup