2015 blev deleøkonomiens år også i transportbranchen
Med Uber som den store inspirationskilde forsøger flere virksomheder at etablere sig i transportindustrien. For mange logistikfirmaer kan det betyde helt nye muligheder og ny konkurrence.
Gennem den sidste håndfuld år er flere tjenester, der baserer sig på deleøkonomiens principper, blevet store forretninger. Udlejningsportalen Airbnb er blevet en verdensomspændende aktør og privattaxaudbyderen Uber er ifølge Bloomberg nået op på en værdi af $62 mia. (godt 420 mia. kr.).
Læs også: Uber leverer pakker i USA
Netop Uber har kastet en nærmest endeløs række af kopitjenester af sig verden over, hvoraf langt størstedelen er rettet mod private. Men på det seneste, altså i løbet af 2015, er flere og flere aktører også rykket ind på B2B-markedet. Det skriver greenbiz.com.
Det gælder eksempelvis en virksomhed som Cargomatic, der siden starten i 2013 har etableret sig i Los Angeles, San Francisco og New York. De inddrager den moderne teknologi til at tilbyde nem og bekvem varetransport over forholdsvis korte afstande. Ligesom med Uber er det den hurtige tilgængelighed (booking via app og hjemmeside), der er Cargomatics styrke og for adskillige SMVer kan de give helt nye muligheder i logistiksammenhæng.
I stedet for selv at skulle købe og vedligeholde en lastbilflåde selv, eller bare lease biler og hyre chauffører på mere eller mindre løs basis, kan en virksomhed nu undgå begge dele og kun benytte en on-demandtjeneste når de har brug for det.
Tilsvarende findes en service som Yard Club, der udlejer entreprenørmaskinen med opbakning fra storfabrikanten Caterpillar, eller Flexe, der udlejer overskudsplads i diverse lagerfaciliteter. Begge markerer sig ligesom Cargomatic ved at tilbyde mindre, hurtigere og mere fleksible løsninger og dermed konkurrerer på nye vilkår med både store logistikleverandører og mindre, traditionelle aktører i branchen.
Læs også: Lynhurtig levering vinder frem
Dermed ser mulighederne ud til at blive endnu flere i fremtiden, også i takt med at både Uber, Airbnb, Lyft og andre af deleøkonomiernes grundlæggere tilbyder flere og flere erhvervsrettede ydelser, og et voksende antal af de gamle må forny sig.
-AK