13.05.2016  |  Lager & distribution

2000-hestes ellastbil på vej

Amerikanske Nikola Motor Company er inden længe klar med verdens første elektriske lastbil, der på både trækkraft og rækkevidde kan konkurrere med dens dieseldrevne konkurrenter.

Seks elmotorer og en turbine til at lade dem op efter behov. Sådan lyder opskriften på den lastbil, den amerikanske producent Nikola Motor Company (NMC) inden længe vil præsentere for den brede offentlighed, klar til at tage markedsandele fra de fossilfyrede, etablerede aktører.

Læs også: Scania på den grønne vej

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Navnet er Nikola One – som selskabet bag naturligvis opkaldt efter den italienske fysiker og elektroingeniør Nikola Tesla, fra hvem Elon Musk har snuppet efternavnet til sine elektriske personbiler – og den første prototype er netop nu ved at blive samlet på fabrikken i Salt Lake City.

De seks elmotorer – en per hjul – har hver en ydeevne på 335 hestekræfter, hvilket giver vognen en samlet fremdrift på 2010 hestekræfter. Kraften til de seks motorer bliver leveret af et væskekølet lithium-ionbatteri på 320 kWh, der igen bliver opladt af en indbygget turbine, der automatisk slår til, når behovet opstår.

Klar til platooning
Turbinen er NMC’s egen opfindelse og det, de kalder fuel agnostic, hvilket betyder, at den kan køre på både normal benzin, diesel eller naturgas. Ved ideel kørsel giver det bilen en rækkevidde på næsten 2000 kilometer med en kapacitet på godt 35 ton (80.000 pund). Og så er det vel at mærke kun turbinen, der skal tankes op, der er ikke noget kabel, der skal sættes til en stikkontakt.

Med naturgas eller biodiesel i tanken kan Nikola One køre næsten CO2-frit og til en pris per kilometer, NMC selv estimerer til at lande på det halve af en normal vogn af samme størrelse.

Endelig er Nikola One også udstyret med den nyeste teknologi inden for konvojkørsel, sådan som Scania og Volvo demonstrerede for nylig, og – på sigt – førerløshed. Softwaren er under udvikling og vil blive præsenteret ”inden for få år”, og med den på plads vil én Nikola One virtuelt kunne trække fem chaufførløse vogne efter sig.

Læs også: Renault vil reducere brændstofforbruget på lastbiler

En egentlig salgspris fremgår endnu ikke, men det er muligt at skrive sig op til en leasingaftale til 5.000 dollars om måneden. Hvorvidt/hvornår Nikola One når frem til Europa er ligeledes uvist.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere