2000-hestes ellastbil på vej

Amerikanske Nikola Motor Company er inden længe klar med verdens første elektriske lastbil, der på både trækkraft og rækkevidde kan konkurrere med dens dieseldrevne konkurrenter.

Nikola One med 2010 elektriske hestekræfter er snart en realitet. Illustration: Nikola Motor Company.

13.05.2016

SCM.dk

Seks elmotorer og en turbine til at lade dem op efter behov. Sådan lyder opskriften på den lastbil, den amerikanske producent Nikola Motor Company (NMC) inden længe vil præsentere for den brede offentlighed, klar til at tage markedsandele fra de fossilfyrede, etablerede aktører.

Læs også: Scania på den grønne vej

Navnet er Nikola One – som selskabet bag naturligvis opkaldt efter den italienske fysiker og elektroingeniør Nikola Tesla, fra hvem Elon Musk har snuppet efternavnet til sine elektriske personbiler – og den første prototype er netop nu ved at blive samlet på fabrikken i Salt Lake City.

De seks elmotorer – en per hjul – har hver en ydeevne på 335 hestekræfter, hvilket giver vognen en samlet fremdrift på 2010 hestekræfter. Kraften til de seks motorer bliver leveret af et væskekølet lithium-ionbatteri på 320 kWh, der igen bliver opladt af en indbygget turbine, der automatisk slår til, når behovet opstår.

Klar til platooning
Turbinen er NMC’s egen opfindelse og det, de kalder fuel agnostic, hvilket betyder, at den kan køre på både normal benzin, diesel eller naturgas. Ved ideel kørsel giver det bilen en rækkevidde på næsten 2000 kilometer med en kapacitet på godt 35 ton (80.000 pund). Og så er det vel at mærke kun turbinen, der skal tankes op, der er ikke noget kabel, der skal sættes til en stikkontakt.

Med naturgas eller biodiesel i tanken kan Nikola One køre næsten CO2-frit og til en pris per kilometer, NMC selv estimerer til at lande på det halve af en normal vogn af samme størrelse.

Endelig er Nikola One også udstyret med den nyeste teknologi inden for konvojkørsel, sådan som Scania og Volvo demonstrerede for nylig, og – på sigt – førerløshed. Softwaren er under udvikling og vil blive præsenteret ”inden for få år”, og med den på plads vil én Nikola One virtuelt kunne trække fem chaufførløse vogne efter sig.

Læs også: Renault vil reducere brændstofforbruget på lastbiler

En egentlig salgspris fremgår endnu ikke, men det er muligt at skrive sig op til en leasingaftale til 5.000 dollars om måneden. Hvorvidt/hvornår Nikola One når frem til Europa er ligeledes uvist.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle