”Som branche er vi nødt til at finde nogle bedre klimaløsninger”

Klimaudfordringerne kræver mere handling fra transportbranchen, mener DB Schenker, der med en selvkørende elektrisk lastbil i drift i Sverige tester et af de mulige svar. I løbet af 2020 vil selskabet være 100 procent CO2-neutral i alle større norske byer, med både el og cykler som redskaber.

T-poden er en del af fremtidens klimavenlige transportløsninger, og forventningerne til projektet er store, fortæller Henrik Dam Larsen. Foto: DB Schenker/Einride.

21.05.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Det er i hvert fald gået stærkt den seneste tid, forklarer selskabets direktør i Danmark, Henrik Dam Larsen, overfor SCM.dk, og med hans ord er man faktisk ikke helt sikker på, hvor man er på vej hen, men som han også påpeger, så er tiden ikke til bare at sidde og vente.

Schenker vil selv gerne være en klimapioner, og generelt er der brug handling på området, mener man.

”Som branche er vi nødt til at finde nogle bedre løsninger, der kan gøre noget ved vores CO2-udslip, den øgede trængsel på vejene, chaufførmanglen og trafiksikkerheden generelt. Her er T-poden et bud på en løsning, der adresserer alle de aspekter”, siger han.

”Vi har store forventninger til denne her teknologi på sigt, og i det hele taget til de mange muligheder, der er for at gøre forretningen mere miljøvenlig”, siger Henrik Dam Larsen. Foto: DB Schenker.

Derfor er udviklingen af lastbilen også kommet til at fylde mere og mere på dagsordenen for den tyske koncern over de seneste år, både i takt med at behovet for klimavenlige tiltag fra den ellers ofte uglesete transportindustri er vokset, men også efterhånden som økonomien er begyndt at spille ind.

”Der er gode fordele, også økonomiske, i at reducere CO2-udslip, både for samfundet og for os som virksomhed. Med elektriske lastbiler kan vi få bedre adgang til bydistribution, eksempelvis ved at kunne køre om natten, fordi de støjer så lidt, og det giver konkurrencefordele. Det er survival of the fittest, og det skal man være klar på”, lyder det fra Henrik Dam Larsen.

Mange til at drive udviklingen frem
Trods T-podens status som den første af sin slags på almenvej (så langt er fx Volvo ikke nået endnu), så betegner DB Schenker ikke nødvendigvis sig selv som branchens absolut forreste, når det gælder højteknologiske og miljøvenlige løsninger generelt. Det må nemlig gerne være et bredt førerfelt.

”Jeg ved ikke, om vi er firstmover som sådan, men vi er da en af dem. Faktisk ser vi jo helst, at vi som branche er mange om at drive udviklingen fremad. Det handler også om, at man skal se på det lange træk, og det gør vi bestemt, men vi kan ikke løfte det hele alene”, siger Henrik Dam Larsen og fortsætter:

”Vi har store forventninger til denne her teknologi på sigt, og i det hele taget til de mange muligheder, der er for at gøre forretningen mere miljøvenlig. Det centrale er at finde de bedste scenarier og vise dem til omverdenen.”

Netop det sigter DB Schenker efter at gøre i Oslo, hvor man har sat et mål om at reducere sine CO2-udledninger med 80 procent i år, mens målet næste år er 100 procent i alle større norske byer. Store godscykler og ellastbiler er de vigtigste værktøjer i den forbindelse.

Den nye udgave af DB Schenkers distributionscykler i Oslo kan klare op til 300 kg og bliver dermed et reelt alternativ til ellastbilerne, der trods klimafordelene stadig er fysisk store og tunge. Foto: DB Schenker.

Længere T-pod-ture i det rette tempo
Når det kommer til T-poden, så ser man allerede frem til de næste skridt, hvor ture på seks til ni kilometer er det første mål, man har udset sig, forklarer Henrik Dam Larsen. Det lyder måske (stadig) ikke af så meget, men det hele skal hænge sammen, som han siger. Og gevinsterne skal nok komme:

”Det er nødt til at gå lidt langsomt, ikke mindst med sikkerheden for øje, når vi bevæger os ud på offentlige veje. Og teknologien skal også have den tid, den har brug for, så vi kan få kombineret de rette elementer. Machine learning, som er i spil her, har brug for at lagre det, den lærer, for at kunne udvikle sig”, siger han.

”Men så kan tempoet også sagtens komme i vejret. Det vil jo fx frigive nogle midler, når vi kan bruge den halvdel af de penge, der i udviklingen af en lastbil bliver spenderet på førerhuset og chaufførens komfort, til selve godsdelen. Og det bliver også nødvendigt, for branchen er altså nødt til at rykke hurtigere, end den gør nu”, slutter Henrik Dam Larsen.

Læs også: Der skal strøm på logistikken – nu!

På spørgsmålet om, hvorvidt og i så fald hvornår løsninger som dem i Oslo og den sags skyld T-poden vil kunne opleves i Danmark, lyder det fra DB Schenker, at man vil arbejde for den model, men at man ikke kan sætte en tidslinje på endnu.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO 13485 - lær om kvalitetsledelse for medicinsk udstyr

På dette 2 dages kursus præsenteres ISO 13485 Kvalitetsledelse for medicinsk udstyr - samt koblingen til kvalitetsledelsesstandarden, ISO 9001, og relevant EU lovgivning. Endvidere inddrages ISO 14155 klinisk afprøvning og ISO 14971 risikoledelse.

Dato

28.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv intern auditor for informationssikkerhed - ISO/IEC 27001 - 2 dage

På dette kursus lærer du at auditere et ledelsessystem for informationssikkerhed. Du får metoder til at etablere det interne auditprogram samt til at planlægge og udføre de enkelte audits. Kurset tager udgangspunkt i vejledningen ISO/IEC 27007

Dato

29.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn