Cykellevering og elbiler er fremtidens transportlevering i Oslo

Oslo er valgt som Europas grønne hovedstad i 2019, og DB Schenker sætter ambitionen højt for CO2 reducering.

100 % CO2 frit i alle større norske byer

I år forventer DB Schenker at reducere kuldioxidemissionerne med 80 procent i det centrale Oslo. Næste år er målet at reducere med 100 procent – i alle større norske byer.

"Vi ønsker at vise, at det er muligt at gøre det, allerede med nutidens teknologi," siger Lars Sveen, Head of Land Domestic, DB Schenker Norge.

I det man kalder Ring 3 i Oslo, som indbefatter centrum og en radius på ca. 7 kilometer, bruger DB Schenker nu kun elbiler og cykler til leverancer. Otte nye MAN TGE biler og tre elektriske cykler er dem, der anvendes til at fuldføre jobbet.

"Vi har beregnet, at vi sparer omkring 60 000 liter diesel og kan parkere tre tunge distributions Trucks takket være dette," siger Lars Sveen. Det gods der skal leveres i det centrale Oslo, sendes af en biogas lastbil fra DB Schenker-terminalen uden for byen. Varerne losses i DB Schenker nye Oslo Eco City hub, som er konstrueret af containere. Her omlastes godset til elbiler og cykler.

Elbilerne

Bilerne har en rækkevidde på ca. 100 km, måske 70 km om vinteren. Bilerne kan oplade ca. 80% af deres batteri på 45 minutter. Omkostningen ved opladning dækker Oslos kommune. De nye biler har en direkte dør fra førerhuset og om til hylderne i kabinettet. Dette gør det nemmere at sortere pakkerne efter dagens planlagte rute.

Elbiler er temmelig meget dyrere end dieselbiler, men de har den fordel, at de kan bruges selv om aftenen, fordi de ikke larmer.

"Det er afgørende at have længere driftstid i bilerne. Så kan vi køre hjemmeleverancer i beboelsesområder om aftenen, og vi har en aftale med Røde Kors om at tømme deres tøjindsamlinger om aftenen. Oslo kommune har også udvist interesse for aften leverancer.” fortæller Lars Sveen.

Cyklerne

Cyklerne kan klare mere, end man måske lige skulle tro. Tidligere brugte DB Schenker cykler, som kunne læsses op til 150 kilo, men de nye cykler kan klare en belastning på op til 300 kilo ad gangen.

De er et perfekt alternativ til leverancer i fx gågader, som ofte ikke tillader lastbiltrafik i bestemt tidsrum. Benjamin Appiah, en af de tre cykelchauffører i Oslo, cykler omkring 30 km om dagen, og klarer i gennemsnit omkring 40-50 leverancer.

"Vi ville ikke vente på morgendagens teknologi. Vi ønskede at være et eksempel på en stor virksomhed i en stor by ved at vise, at det faktisk er muligt at distribuere varer uden udledning af kuldioxid. Hvis vi kan klare det – så kan mange andre også gøre det," siger Lars Sveen.

Europa-Kommissionen har udnævnt Oslo til Europas grønne hovedstad i 2019, og miljøet står naturligvis højt på byens dagsorden. Lars Sveen er overbevist om, at dette kun er begyndelsen på en fremskyndelse af omstillingen til et fossilfrit transportsystem.

14.12.2020DB Schenker

Sponseret

DB Schenker får sin første eCanter

15.10.2020DB Schenker

Sponseret

DB Schenker kører nu på HVO100 biodiesel

04.06.2020DB Schenker

Sponseret

En ny visuel identitet: DB Schenkers mest markante relancering af brandet i mere end 10 år

24.10.2019DB Schenker

Sponseret

DB Schenker investerer trecifret millionbeløb i 90.000 m2 grund til stort logistikcenter ved Taulov i DanmarkC

01.10.2019DB Schenker

Sponseret

Connect4Land: DB Schenker gør logistik nemmere

20.06.2019DB Schenker

Sponseret

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej