Øget produktinformation udfordrer supply chain

Både lovgivning, forbrugere og smartphone-invasionen kræver flere og bedre produktinformationer. Mængden af informationer stiger, og mærkningen skal nu ske helt ned på enhedsniveau. Det kræver dyre forandringer hos producenter og forhandlere, men det er helt nødvendigt for at fastholde konkurrenceevne og løfte produktivitet.

Walmart har siden 2005 påvirket leverandører til at anvende standarder i produktmærkning og dataudveksling. Foto: Walmart..

06.10.2014

SCM.dk

Smartphones, Internet of Things, forbrugerkrav, e-handel, voksende returflows, near field communication, RFID. Der er masser af tendenser og nye teknologier, som påvirker kravene til varemærkning og datafangst i forsyningskæderne i disse år.

Verdens største detailkæde Walmart har siden 2005 i samarbejde med Consumer Goods Forum stillet krav til leverandører om høj og standardiseret kvalitet i mærkningen af varer og er et godt eksempel på, at mærkning og datafangst er et forsyningskædeanliggende. Det handler om mange ting på én gang: Markedsandele, lovkrav, sporbarhed, forbrugermagt, øget gennemsigtighed i kraft af internet og mobilitet, kopibeskyttelse, effektivisering, agilitet, CSR og bæredygtighed.

”Men en fælles forudsætning for at løfte kvaliteten af varemærkningen og dataudvekslingen er bedre transparens på tværs af hele forsyningskæden, brug af fælles standarder og høj stamdatadisciplin. Der er mange teknologier i spil som stregkoden, 2D stregkoder, QR, passive og aktive RFID, NFC etc. Det er ikke så vigtigt præcis hvilken teknologi, man anvender, bare det sker i overensstemmelse med de standarder, de øvrige aktører i branchen anvender”, fortæller Henrik Granau, der er sekretariatsleder for både RFID Danmark og AIM Denmark samt selvstændig konsulent.

Læs også: Hurtigere og billigere levering fra Walmart

Han forventer, at en stor del af den teknologiske innovation vil komme fra nye aktører som Apple, Google og Samsung. Han fremhæver for eksempel et nyt initiativ, som hedder RAIN RFID Alliance, der er dannet af Google, Impinj, Intel og Smartrac sammen med den globale brancheforening AIM (Automated Identification Manufacturers). RAIN RFID Alliance skal udbrede anvendelsen og innovation af UHF RFID, altså den passive RFID. Henrik Granau hæfter sig ved, at salget af hardware til RFID sidste år steg med 35 procent, ”der har været meget snak om RFID, men nu sker der rent faktisk også en masse”.

<p>”Det er ikke nok at have god mærkning af partier og paller, der skal være effektiv mærkning af den enkelte vareenhed” </p>

Lars Kyed, administrerende direktør, GS1 Denmark

Mindre enheder og flere informationer
”En af de dominerende tendenser inden for SCM er, at den voksende internethandel betyder, at der handles i mindre og mindre enheder. Det er derfor ikke nok at have god mærkning af partier og paller, der skal være effektiv mærkning af den enkelte vareenhed”, fortæller adm. direktør Lars Kyed fra GS1 Denmark og supplerer: ”En anden tendens er, at forbrugerne skal have adgang til flere og flere produktinformationer samtidig med, at virksomhederne skal reducere omkostningerne til at vedligeholde og udveksle data. Der er en kæmpeudfordring her, og en mulig løsning kunne komme i form af et initiativ fra Consumer Goods Forum og GS1 om stregkodens fremtidige udvikling”. 

Transparens på alle niveauer
Han er helt på linje med Henrik Granau, som begge fremhæver, hvor vigtig det er med fuld gennemsigtighed på alle niveauer fra enkeltvare over kartoner og paller til hele partier, og at gennemsigtigheden skal være baseret på globale standarder, der kan læses og bruges af alle parter i forsyningskæderne.

Open source varedata
”En af de store udfordringer er frigivelse af datakilder. Mange leverandører vægrer sig ved at stille varestamdatabaser til rådighed for tredjeparter som for eksempel app-udviklere, der udvikler apps til forbrugernes smartphones og tablets, som kan bruges til at sammenligne priser og produktdata på tværs af udbydere og mærker. Kan alle parter frit og nemt hente de korrekte data ved en sikker kilde, vil det få kæmpestor positiv effekt på datakvaliteten, som kan gavne alle parter”, fortæller Lars Kyed.

Den svære ROI
Både Lars Kyed og Henrik Granau peger på, at det er en stor udfordring at overbevise ledelserne om at investere i varemærkning, datafangst og stamdatakvalitet.

”2D stregkoder kan indeholde rigtig meget information og er lette både at producere og skanne med smartphones, så de er på mange måder en oplagt mærkningsløsning. Men de mange millioner skannere til kasseterminaler, der arbejder i detailhandlen kan ikke skanne 2D-stregkoder, og de bagvedliggende systemer kan ikke håndtere dataene fra 2D. Det kræver altså en enorm investering i udskiftning af kasseterminaler og integration til de bagvedliggende ERP-systemer. Den investering er svær at sælge ind til CEO og CFO i virksomhederne”, fortæller Lars Kyed.

Læs også: Teknologisk tigerspring løfter Carlsberg Sveriges logistik

Henrik Granau supplerer: ”Investering i forbedret varemærkning og datafangst kan ikke kobles til konkrete indtægter eller omsætningspuljer. Det er nærmere en slags infrastruktur, og den slags er vanskelige at lave en konkret forretningsplan og ROI-beregning på. It-afdelingerne har ikke travlt med at implementere nye mærkningsteknologier, de foretrækker at afvente for at være sikker på, at de investerer i den teknologi, der vinder størst udbredelse. Risikoen er, at virksomheden i mellemtiden går glip af en masse udvikling og potentiale”.

Integration og stamdata
”Der foregår en masse tiltag med at bygge bro mellem den fysiske verden og den digitale verden. Internet of Things er i fuldt flor i mange sektorer, og der foregår for eksempel spændende forsøg med at mærke hjælpemidler, varer, patienter, læger etc. inden for hospitalssektoren, så der skabes en tæt kobling mellem det fysiske flow og den digitale styring og dermed gennemsigtighed”, fortæller Claus Fabricius, der er afdelingsleder hos Alectia og har mange års erfaring som rådgiver inden for datafangst og logistik.

Han fremhæver transparens, integration og stamdatakvalitet som de primære udfordringer. ”Man kan ikke overvurdere vigtigheden af korrekte stamdata, og det er min erfaring, at der er rigtig meget at komme efter her”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.04.2025SCM.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025SCM.dk

Verdion styrker nordisk team med tre strategiske forfremmelser

28.03.2025SCM.dk

Regionernes klimaaftryk daler kraftigt

27.03.2025SCM.dk

Nemmere at klare opgaven med producentansvar

27.03.2025SCM.dk

Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

26.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

IATF 16949 Specialist

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Bureau Veritas Denmark er som de første i Danmark akkrediteret af DANAK til NATO-ordningen AQAP 2110

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Consafe Logistics
Webinar
Automation implementation fra A til Z

With warehouse automation set to double by 2030, many companies are prioritizing automation—but key questions arise. What should you automate and why? When should you involve your automation vendor? What are the critical success factors?

Dato

08.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online