Teknologisk tigerspring løfter Carlsberg Sveriges logistik

Carlsberg Sverige centraliserer logistikken på ét lager i Falkenberg, hvor state-of-the-art automatisering sikrer højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø - blandt andet i kraft af et af verdens mest avancerede APS, Automated Picking System.

”I sidste ende bliver selv det mest automatiserede lager styret og vedligeholdt af mennesker, og hvis menneskene ikke føler ejerskab for systemet, så bliver det aldrig optimalt”, fortæller Erik Frankki, projektleder, Carlsberg. Foto: Carlsberg Sverige..

29.09.2014

SCM.dk

Lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde er i dag nemmere, hurtigere og først og fremmest mere omkostningseffektiv for Carlsberg Sverige, som har centraliseret logistikken i ét centrallager i Falkenberg. Rejsen fra beslutning til drift har strakt sig over tre år og har krævet:

  • En udvidelse af det eksisterende lager i Falkenberg med en 7.000 m2 og 15 meter høj bygning, så det samlede lagerareal bliver på mere end 30.000 m2,
  • investering i et low bay rack-system pallelager med plads til 12.500 paller,
  • investering i et unikt Automated Picking System, der fuldautomatiserer den krævende og kritiske plukkeproces, og ikke mindst
  •  store organisatoriske ændringer med masser af træning, nye medarbejderprofiler og en massiv forandringsledelsesopgave

Læs også: Carlsberg-samarbejde sætter fokus på upcycling

Carlsberg Sveriges rejse

Udfordring
Carlsberg Sveriges logistik skulle levere mere eller det samme for mindre for at løfte konkurrenceevne.

Løsning
Centralisering af logistik i ét centrallager i Falkenberg, investering i fuldautomatiske lager- og plukkesystemer og udvikling af medarbejderkompetencer.

Resultat
Højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø i lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde.

Flasker, dåser, fade og kasser med øl og læskedrikke er ikke den nemmeste vare at håndtere i en logistikkæde. Det er tungt, det kan gå i stykker, emballagetyper ændrer sig hyppigt, kravene fra en presset detailhandel bliver hele tiden skærpet og konkurrencen fra konkurrenter er hård.

Carlsberg Sveriges logistik havde et behov for at levere mere eller det samme for mindre, altså at løfte produktivitet og reducere omkostninger.

Logistik og konkurrenceevne
”Jeg blev ansat som projektleder til at drive projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” i slutningen af 2011. Vi startede ud med grundige forstudier, hyrede Langebæk Logistik som rådgiver og trak i høj grad på læringer fra lignende projekter gennemført af Carlsberg Norge og Carlsberg Finland”, fortæller Erik Frankki.

Projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” er en del af Carlsberg Europes ”Project One”, som handler om ”alignment of processes, structures and organizations” og er en væsentlig ingrediens i Carlsberg koncernens jagt på løbende at forbedre produktivitet og konkurrenceevne.

Falkenberg-lageret var kendetegnet ved:

  • Begrænset plads til at ekspandere lagerarealet på.
  • Ujævn og sæsonbetonet efterspørgsel med to spidsbelastningsperioder sommer og jul, hvor service level agreements er høje.

Erik Frankki (tv) har fungeret som projektleder på Carlsberg Sveriges centralisering af logistikken på ét lager i Falkenberg. Christopher Ohly fra Langebæk Logistik har været rådgivende konsulent i hele forløbet. Foto: Carlsberg Sverige..

Pionerer i automatisering
”Både den begrænsede plads og den sæsonbetonede efterspørgsel talte for en høj grad af automatisering. Carlsberg koncernen har traditioner for at være pionerer inden for automatisering og har stærke kompetencer inden for teknologiforståelse og –implementering. Lønomkostningerne i Sverige er høje, og det var derfor vigtigt at etablere et system, der både kan automatisere de arbejdskrævende og ergonomisk belastende aktiviteter og gør Carlsberg mere uafhængig af sæsonansatte lagermedarbejdere”, fortæller konsulent Christoph Ohly fra Langebæk Logistik.

Han tilføjer: ”Kombinationen af det fuldautomatiske low bay pallelager og APS giver Carlsbergs Falkenberg-lager en høj kapacitet og høj produktivitet, der resulterer i markant reducerede omkostninger”.

Erik Frankki tilføjer: ”Vi brugte tidligere eksterne 3. partslagre til at klare belastningen i højsæsonerne hver sommer og jul. Det behov har vi reduceret betydeligt”.

Automated Picking Systems-teknologien er med andre ord blevet moden, og APS er derfor en oplagt mulighed for virksomheder med et vist vareflow og et egnet sortiment. Foto: Carlsberg Sverige. .

Lært af nordiske kollegaer
Carlsberg Norge og Finland har tidligere implementeret APS i tæt samarbejde med den italienske leverandør System Logistics og Langebæk Logistik, og systemet i Falkenberg er en næste-generations-model af systemet, der bygger på erfaringer fra Carlsberg Norge og Finland. Der er foregået en næsten parallel implementering af APS i Carlsberg Danmark.

”Vi har haft stor gavn af erfaringerne fra Carlsberg i Norge, Finland og Danmark. Vi har forbedret med justeringer i layout flow, mekanik, kvalitet og visse funktionaliteter, og implementeringen er sket i tæt samspil med driftsorganisationen for at sikre forankring”.

Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

Erik Frankki peger på, at projektets tidsforløb og kompleksitet har været de største udfordringer:

”Det er svært på forhånd at forestille sig og overskue så stort et projekt, der griber så meget ind og forløber over så lang tid. Det har krævet mange justeringer undervejs og meget fleksibilitet fra alle parter; men det har været en stor hjælp at trække på erfaringer fra Carlsbergs tidligere projekter og fra rådgivere og leverandører, der har prøvet det før”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup