Teknologisk tigerspring løfter Carlsberg Sveriges logistik

Carlsberg Sverige centraliserer logistikken på ét lager i Falkenberg, hvor state-of-the-art automatisering sikrer højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø - blandt andet i kraft af et af verdens mest avancerede APS, Automated Picking System.

”I sidste ende bliver selv det mest automatiserede lager styret og vedligeholdt af mennesker, og hvis menneskene ikke føler ejerskab for systemet, så bliver det aldrig optimalt”, fortæller Erik Frankki, projektleder, Carlsberg. Foto: Carlsberg Sverige..

29.09.2014

SCM.dk

Lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde er i dag nemmere, hurtigere og først og fremmest mere omkostningseffektiv for Carlsberg Sverige, som har centraliseret logistikken i ét centrallager i Falkenberg. Rejsen fra beslutning til drift har strakt sig over tre år og har krævet:

  • En udvidelse af det eksisterende lager i Falkenberg med en 7.000 m2 og 15 meter høj bygning, så det samlede lagerareal bliver på mere end 30.000 m2,
  • investering i et low bay rack-system pallelager med plads til 12.500 paller,
  • investering i et unikt Automated Picking System, der fuldautomatiserer den krævende og kritiske plukkeproces, og ikke mindst
  •  store organisatoriske ændringer med masser af træning, nye medarbejderprofiler og en massiv forandringsledelsesopgave

Læs også: Carlsberg-samarbejde sætter fokus på upcycling

Carlsberg Sveriges rejse

Udfordring
Carlsberg Sveriges logistik skulle levere mere eller det samme for mindre for at løfte konkurrenceevne.

Løsning
Centralisering af logistik i ét centrallager i Falkenberg, investering i fuldautomatiske lager- og plukkesystemer og udvikling af medarbejderkompetencer.

Resultat
Højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø i lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde.

Flasker, dåser, fade og kasser med øl og læskedrikke er ikke den nemmeste vare at håndtere i en logistikkæde. Det er tungt, det kan gå i stykker, emballagetyper ændrer sig hyppigt, kravene fra en presset detailhandel bliver hele tiden skærpet og konkurrencen fra konkurrenter er hård.

Carlsberg Sveriges logistik havde et behov for at levere mere eller det samme for mindre, altså at løfte produktivitet og reducere omkostninger.

Logistik og konkurrenceevne
”Jeg blev ansat som projektleder til at drive projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” i slutningen af 2011. Vi startede ud med grundige forstudier, hyrede Langebæk Logistik som rådgiver og trak i høj grad på læringer fra lignende projekter gennemført af Carlsberg Norge og Carlsberg Finland”, fortæller Erik Frankki.

Projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” er en del af Carlsberg Europes ”Project One”, som handler om ”alignment of processes, structures and organizations” og er en væsentlig ingrediens i Carlsberg koncernens jagt på løbende at forbedre produktivitet og konkurrenceevne.

Falkenberg-lageret var kendetegnet ved:

  • Begrænset plads til at ekspandere lagerarealet på.
  • Ujævn og sæsonbetonet efterspørgsel med to spidsbelastningsperioder sommer og jul, hvor service level agreements er høje.

Erik Frankki (tv) har fungeret som projektleder på Carlsberg Sveriges centralisering af logistikken på ét lager i Falkenberg. Christopher Ohly fra Langebæk Logistik har været rådgivende konsulent i hele forløbet. Foto: Carlsberg Sverige..

Pionerer i automatisering
”Både den begrænsede plads og den sæsonbetonede efterspørgsel talte for en høj grad af automatisering. Carlsberg koncernen har traditioner for at være pionerer inden for automatisering og har stærke kompetencer inden for teknologiforståelse og –implementering. Lønomkostningerne i Sverige er høje, og det var derfor vigtigt at etablere et system, der både kan automatisere de arbejdskrævende og ergonomisk belastende aktiviteter og gør Carlsberg mere uafhængig af sæsonansatte lagermedarbejdere”, fortæller konsulent Christoph Ohly fra Langebæk Logistik.

Han tilføjer: ”Kombinationen af det fuldautomatiske low bay pallelager og APS giver Carlsbergs Falkenberg-lager en høj kapacitet og høj produktivitet, der resulterer i markant reducerede omkostninger”.

Erik Frankki tilføjer: ”Vi brugte tidligere eksterne 3. partslagre til at klare belastningen i højsæsonerne hver sommer og jul. Det behov har vi reduceret betydeligt”.

Automated Picking Systems-teknologien er med andre ord blevet moden, og APS er derfor en oplagt mulighed for virksomheder med et vist vareflow og et egnet sortiment. Foto: Carlsberg Sverige. .

Lært af nordiske kollegaer
Carlsberg Norge og Finland har tidligere implementeret APS i tæt samarbejde med den italienske leverandør System Logistics og Langebæk Logistik, og systemet i Falkenberg er en næste-generations-model af systemet, der bygger på erfaringer fra Carlsberg Norge og Finland. Der er foregået en næsten parallel implementering af APS i Carlsberg Danmark.

”Vi har haft stor gavn af erfaringerne fra Carlsberg i Norge, Finland og Danmark. Vi har forbedret med justeringer i layout flow, mekanik, kvalitet og visse funktionaliteter, og implementeringen er sket i tæt samspil med driftsorganisationen for at sikre forankring”.

Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

Erik Frankki peger på, at projektets tidsforløb og kompleksitet har været de største udfordringer:

”Det er svært på forhånd at forestille sig og overskue så stort et projekt, der griber så meget ind og forløber over så lang tid. Det har krævet mange justeringer undervejs og meget fleksibilitet fra alle parter; men det har været en stor hjælp at trække på erfaringer fra Carlsbergs tidligere projekter og fra rådgivere og leverandører, der har prøvet det før”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

22.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

How to successfully implement APQP4Wind

22.03.2024SCM.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

22.03.2024SCM.dk

Nye værktøjer til SMV-virksomheders ESG-indsats

22.03.2024SCM.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

18.03.2024SCM.dk

Behov for meget mere og hurtigere klimatilpasning

15.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle