Teknologisk tigerspring løfter Carlsberg Sveriges logistik

Carlsberg Sverige centraliserer logistikken på ét lager i Falkenberg, hvor state-of-the-art automatisering sikrer højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø - blandt andet i kraft af et af verdens mest avancerede APS, Automated Picking System.

”I sidste ende bliver selv det mest automatiserede lager styret og vedligeholdt af mennesker, og hvis menneskene ikke føler ejerskab for systemet, så bliver det aldrig optimalt”, fortæller Erik Frankki, projektleder, Carlsberg. Foto: Carlsberg Sverige..

29.09.2014

SCM.dk

Lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde er i dag nemmere, hurtigere og først og fremmest mere omkostningseffektiv for Carlsberg Sverige, som har centraliseret logistikken i ét centrallager i Falkenberg. Rejsen fra beslutning til drift har strakt sig over tre år og har krævet:

  • En udvidelse af det eksisterende lager i Falkenberg med en 7.000 m2 og 15 meter høj bygning, så det samlede lagerareal bliver på mere end 30.000 m2,
  • investering i et low bay rack-system pallelager med plads til 12.500 paller,
  • investering i et unikt Automated Picking System, der fuldautomatiserer den krævende og kritiske plukkeproces, og ikke mindst
  •  store organisatoriske ændringer med masser af træning, nye medarbejderprofiler og en massiv forandringsledelsesopgave

Læs også: Carlsberg-samarbejde sætter fokus på upcycling

Carlsberg Sveriges rejse

Udfordring
Carlsberg Sveriges logistik skulle levere mere eller det samme for mindre for at løfte konkurrenceevne.

Løsning
Centralisering af logistik i ét centrallager i Falkenberg, investering i fuldautomatiske lager- og plukkesystemer og udvikling af medarbejderkompetencer.

Resultat
Højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø i lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde.

Flasker, dåser, fade og kasser med øl og læskedrikke er ikke den nemmeste vare at håndtere i en logistikkæde. Det er tungt, det kan gå i stykker, emballagetyper ændrer sig hyppigt, kravene fra en presset detailhandel bliver hele tiden skærpet og konkurrencen fra konkurrenter er hård.

Carlsberg Sveriges logistik havde et behov for at levere mere eller det samme for mindre, altså at løfte produktivitet og reducere omkostninger.

Logistik og konkurrenceevne
”Jeg blev ansat som projektleder til at drive projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” i slutningen af 2011. Vi startede ud med grundige forstudier, hyrede Langebæk Logistik som rådgiver og trak i høj grad på læringer fra lignende projekter gennemført af Carlsberg Norge og Carlsberg Finland”, fortæller Erik Frankki.

Projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” er en del af Carlsberg Europes ”Project One”, som handler om ”alignment of processes, structures and organizations” og er en væsentlig ingrediens i Carlsberg koncernens jagt på løbende at forbedre produktivitet og konkurrenceevne.

Falkenberg-lageret var kendetegnet ved:

  • Begrænset plads til at ekspandere lagerarealet på.
  • Ujævn og sæsonbetonet efterspørgsel med to spidsbelastningsperioder sommer og jul, hvor service level agreements er høje.

Erik Frankki (tv) har fungeret som projektleder på Carlsberg Sveriges centralisering af logistikken på ét lager i Falkenberg. Christopher Ohly fra Langebæk Logistik har været rådgivende konsulent i hele forløbet. Foto: Carlsberg Sverige..

Pionerer i automatisering
”Både den begrænsede plads og den sæsonbetonede efterspørgsel talte for en høj grad af automatisering. Carlsberg koncernen har traditioner for at være pionerer inden for automatisering og har stærke kompetencer inden for teknologiforståelse og –implementering. Lønomkostningerne i Sverige er høje, og det var derfor vigtigt at etablere et system, der både kan automatisere de arbejdskrævende og ergonomisk belastende aktiviteter og gør Carlsberg mere uafhængig af sæsonansatte lagermedarbejdere”, fortæller konsulent Christoph Ohly fra Langebæk Logistik.

Han tilføjer: ”Kombinationen af det fuldautomatiske low bay pallelager og APS giver Carlsbergs Falkenberg-lager en høj kapacitet og høj produktivitet, der resulterer i markant reducerede omkostninger”.

Erik Frankki tilføjer: ”Vi brugte tidligere eksterne 3. partslagre til at klare belastningen i højsæsonerne hver sommer og jul. Det behov har vi reduceret betydeligt”.

Automated Picking Systems-teknologien er med andre ord blevet moden, og APS er derfor en oplagt mulighed for virksomheder med et vist vareflow og et egnet sortiment. Foto: Carlsberg Sverige. .

Lært af nordiske kollegaer
Carlsberg Norge og Finland har tidligere implementeret APS i tæt samarbejde med den italienske leverandør System Logistics og Langebæk Logistik, og systemet i Falkenberg er en næste-generations-model af systemet, der bygger på erfaringer fra Carlsberg Norge og Finland. Der er foregået en næsten parallel implementering af APS i Carlsberg Danmark.

”Vi har haft stor gavn af erfaringerne fra Carlsberg i Norge, Finland og Danmark. Vi har forbedret med justeringer i layout flow, mekanik, kvalitet og visse funktionaliteter, og implementeringen er sket i tæt samspil med driftsorganisationen for at sikre forankring”.

Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

Erik Frankki peger på, at projektets tidsforløb og kompleksitet har været de største udfordringer:

”Det er svært på forhånd at forestille sig og overskue så stort et projekt, der griber så meget ind og forløber over så lang tid. Det har krævet mange justeringer undervejs og meget fleksibilitet fra alle parter; men det har været en stor hjælp at trække på erfaringer fra Carlsbergs tidligere projekter og fra rådgivere og leverandører, der har prøvet det før”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen

Relateret indhold

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro