Teknologisk tigerspring løfter Carlsberg Sveriges logistik

Carlsberg Sverige centraliserer logistikken på ét lager i Falkenberg, hvor state-of-the-art automatisering sikrer højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø - blandt andet i kraft af et af verdens mest avancerede APS, Automated Picking System.

”I sidste ende bliver selv det mest automatiserede lager styret og vedligeholdt af mennesker, og hvis menneskene ikke føler ejerskab for systemet, så bliver det aldrig optimalt”, fortæller Erik Frankki, projektleder, Carlsberg. Foto: Carlsberg Sverige..

29.09.2014

SCM.dk

Lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde er i dag nemmere, hurtigere og først og fremmest mere omkostningseffektiv for Carlsberg Sverige, som har centraliseret logistikken i ét centrallager i Falkenberg. Rejsen fra beslutning til drift har strakt sig over tre år og har krævet:

  • En udvidelse af det eksisterende lager i Falkenberg med en 7.000 m2 og 15 meter høj bygning, så det samlede lagerareal bliver på mere end 30.000 m2,
  • investering i et low bay rack-system pallelager med plads til 12.500 paller,
  • investering i et unikt Automated Picking System, der fuldautomatiserer den krævende og kritiske plukkeproces, og ikke mindst
  •  store organisatoriske ændringer med masser af træning, nye medarbejderprofiler og en massiv forandringsledelsesopgave

Læs også: Carlsberg-samarbejde sætter fokus på upcycling

Carlsberg Sveriges rejse

Udfordring
Carlsberg Sveriges logistik skulle levere mere eller det samme for mindre for at løfte konkurrenceevne.

Løsning
Centralisering af logistik i ét centrallager i Falkenberg, investering i fuldautomatiske lager- og plukkesystemer og udvikling af medarbejderkompetencer.

Resultat
Højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø i lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde.

Flasker, dåser, fade og kasser med øl og læskedrikke er ikke den nemmeste vare at håndtere i en logistikkæde. Det er tungt, det kan gå i stykker, emballagetyper ændrer sig hyppigt, kravene fra en presset detailhandel bliver hele tiden skærpet og konkurrencen fra konkurrenter er hård.

Carlsberg Sveriges logistik havde et behov for at levere mere eller det samme for mindre, altså at løfte produktivitet og reducere omkostninger.

Logistik og konkurrenceevne
”Jeg blev ansat som projektleder til at drive projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” i slutningen af 2011. Vi startede ud med grundige forstudier, hyrede Langebæk Logistik som rådgiver og trak i høj grad på læringer fra lignende projekter gennemført af Carlsberg Norge og Carlsberg Finland”, fortæller Erik Frankki.

Projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” er en del af Carlsberg Europes ”Project One”, som handler om ”alignment of processes, structures and organizations” og er en væsentlig ingrediens i Carlsberg koncernens jagt på løbende at forbedre produktivitet og konkurrenceevne.

Falkenberg-lageret var kendetegnet ved:

  • Begrænset plads til at ekspandere lagerarealet på.
  • Ujævn og sæsonbetonet efterspørgsel med to spidsbelastningsperioder sommer og jul, hvor service level agreements er høje.

Erik Frankki (tv) har fungeret som projektleder på Carlsberg Sveriges centralisering af logistikken på ét lager i Falkenberg. Christopher Ohly fra Langebæk Logistik har været rådgivende konsulent i hele forløbet. Foto: Carlsberg Sverige..

Pionerer i automatisering
”Både den begrænsede plads og den sæsonbetonede efterspørgsel talte for en høj grad af automatisering. Carlsberg koncernen har traditioner for at være pionerer inden for automatisering og har stærke kompetencer inden for teknologiforståelse og –implementering. Lønomkostningerne i Sverige er høje, og det var derfor vigtigt at etablere et system, der både kan automatisere de arbejdskrævende og ergonomisk belastende aktiviteter og gør Carlsberg mere uafhængig af sæsonansatte lagermedarbejdere”, fortæller konsulent Christoph Ohly fra Langebæk Logistik.

Han tilføjer: ”Kombinationen af det fuldautomatiske low bay pallelager og APS giver Carlsbergs Falkenberg-lager en høj kapacitet og høj produktivitet, der resulterer i markant reducerede omkostninger”.

Erik Frankki tilføjer: ”Vi brugte tidligere eksterne 3. partslagre til at klare belastningen i højsæsonerne hver sommer og jul. Det behov har vi reduceret betydeligt”.

Automated Picking Systems-teknologien er med andre ord blevet moden, og APS er derfor en oplagt mulighed for virksomheder med et vist vareflow og et egnet sortiment. Foto: Carlsberg Sverige. .

Lært af nordiske kollegaer
Carlsberg Norge og Finland har tidligere implementeret APS i tæt samarbejde med den italienske leverandør System Logistics og Langebæk Logistik, og systemet i Falkenberg er en næste-generations-model af systemet, der bygger på erfaringer fra Carlsberg Norge og Finland. Der er foregået en næsten parallel implementering af APS i Carlsberg Danmark.

”Vi har haft stor gavn af erfaringerne fra Carlsberg i Norge, Finland og Danmark. Vi har forbedret med justeringer i layout flow, mekanik, kvalitet og visse funktionaliteter, og implementeringen er sket i tæt samspil med driftsorganisationen for at sikre forankring”.

Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

Erik Frankki peger på, at projektets tidsforløb og kompleksitet har været de største udfordringer:

”Det er svært på forhånd at forestille sig og overskue så stort et projekt, der griber så meget ind og forløber over så lang tid. Det har krævet mange justeringer undervejs og meget fleksibilitet fra alle parter; men det har været en stor hjælp at trække på erfaringer fra Carlsbergs tidligere projekter og fra rådgivere og leverandører, der har prøvet det før”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

21.02.2025SCM.dk

Salg/marketing og supply chain finder melodien

20.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

17.02.2025Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club 2025

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online