09.09.2015  |  Lager & distribution

Øget konkurrence på sejlads mellem Sverige og England

To selskaber, et svensk og et engelsk, er gået sammen for at udfordre DFDS på den lukrative godsrute mellem Göteborg og det østlige England.

Danske DFDS Seaways har i mange år siddet solidt på den attraktive rute mellem Göteborg på den svenske Kattegatkyst og England i form af Immingham, der ligger på højde med Manchester.

Læs også: Ny logistikaftale mellem DFDS og Nissan

Ruten, der primært benyttes til RoRo-trafik (roll on-roll off), har traditionelt været en af de økonomisk bedste for DFDS, der har seks ugentlige afgange i hver retning. Men nu får de konkurrence fra et nyt samarbejde, skriver finans.dk.

Britiske P&O Ferries er således gået sammen med svenske SOL Continent Line om en ny rute mellem Göteborg og de britiske havne i Tillbury og Teesport, der begge ligger nordligere end Immingham på den engelske østkyst. I modsætning til DFDS’ vil den nye service dog ikke blive direkte, men med stop i Belgien.

Ambitionen med det nye samarbejde er at sørge for hyppigere forbindelse mellem Sverige og England, og konkret vil SOL (Svenske Orient Linien) ugentligt sende fire skibe fra Göteborg til Zeebrugge, godt 100 km nordvest for Bruxelles. Herfra har P&O Ferries så daglige afgange til havnene i Tillbury og Teesport.

”Denne aftale sikrer os muligheden for at tilbyde vores kunder et enkelt, hyppigt og hurtigt link mellem den største havn i Skandinavien og Storbritannien, og den er blevet godt modtaget af markedet,” siger Chief Executive i Svenska Orient Linien AB, Ragnar Johansson, i en pressemeddelelse.

Læs også: Øget godsomsætning i de store danske havne

Storbritannien er en af Sveriges største eksportmarkeder med en samlet værdi på 80 mia. svenske kroner (godt 63 mia. dkr.) i 2014 og en andel på 7,2 procent, kun overgået af Tyskland og Norge.

-AK

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere