”Her må vi gerne fejle”

Den svenske IT-virksomhed IFS har en specialafdeling, der forsker i fremtidens løsninger og forsøger at finde det næste teknologiske hit. De rammer ikke plet hver gang, men det er der plads til.

Bas de Vos på scenen ved IFS' verdenskongres, hvor han bl.a. præsenterede sin afdelings arbejde med droneteknologien. Foto: IFS.

21.11.2016

SCM.dk

Produktions- og logistikindustrien bliver mere og mere gennemsyret af teknologi, software, hardware, gadgets og programmer gør deres indtog i en lang række sammenhænge, hver i sær med det formål at gøre hverdagen lettere, hurtigere, mere effektiv, fleksibel etc.

For hver gang det lykkes for ét produkt, fysisk eller digitalt, ude i virkeligheden, så er der et bredt felt af løsninger, der aldrig nåede så langt. De er blevet vejet og fundet for lette, frasorteret eller beholdt på udviklingsstadiet for yderligere forbedring.

Læs også: Førerløse trucks indtager lagergangene

Det ved Bas de Vos en hel del om. Han er leder for IFS Labs, der er en selvstændig afdeling under forsknings- og udviklingsdivisionen (R&D) i den svenske IT-virksomhed IFS, der er blandt verdens førende på ERP-systemer og anden software til industrien, herunder logistiksektoren.

I ’laboratoriet’, som han kalder specialafdelingen, er der ikke alene plads til de fejlslagne opfindelser og mindre vellykkede løsninger, de skal faktisk igennem; ellers er det jo ikke til at spotte de gode, som han forklarede det, da SCM.dk mødte ham på IFS’ verdenskongres i Göteborg.

Inspiration og albuerum
”Vi har det jeg kalder en license to fail, så der er albuerum til at vi kan tage fejl med en del produkter. Målsætningen i runde tal er, at 40-60 procent af de løsninger, vi tager ind, skal blive til brugbare elementer for os, og her taler vi det lange perspektiv på omkring fem år. Så det handler lige så meget om at inspirere vores klienter og guide både dem og os selv omkring kommende tendenser”, siger han.

Mulighederne i droneteknologien ligger bl.a. i overvågning og inspektioner. Foto: IFS.

Et af de områder, IFS Labs holder øje med, er 3D-print. Det handler både om tilgængelighed, eksempelvis via styring med en app, om at kunne producere reservedele til lavpris on site, fx med en mobilprinter i en varevogn, og alle de fordele, der er at hente, men også om ansvaret i forbindelse med de produkter, der kan komme ud af det. Hvor skal skylden eksempelvis placeres, hvis en 3D-printet del fejler – installatøren, producenten, printerfabrikanten, materialeleverandøren?

”Den er den slags problemstillinger, der kan tjene som inspirationskilde i forhold til at huske alle aspekter af en ny teknologi. Vi ser det samme på droneområdet og med et område som augmented reality, også når det kommer til tidshorisonten, og grundlæggende, så handler det om businesscasen; hvad kan det blive til økonomisk. Vi har jo set masser af start-ups vokse hurtigere på baggrund af teknologi, så det er selvfølgelig en driver”, forklarer Bas de Vos.

Interaktion, personalisering og fremtiden
Og hvordan spotter man så de gode, holdbare idéer, der kan gøre en forskel for de million- og milliardvirksomheder, der er IFS’ kunder? Det spørgsmål søger Bas de Vos og hans afdeling løbende efter svar på, og selvom han ikke vil ud med alle kriterierne, man arbejder med, så har man en overordnet tjekliste at gå efter.

”Interaktion er vigtigt, eksempelvis omkring software og vores business-apps, hvor stemmestyring er et centralt værktøj. Det samme er personalisering; vores kunder vil gerne være i stand til at konfigurere deres setup efter præcis deres behov. Så når vi ser på en ny mulighed, så har vi alle de her elementer – og en del andre også – med i den cost/benefit-analyse, vi foretager”, siger han.

Det illustrerer en af IFS Labs succeshistorier meget godt. IoT Business Connector, der blev annonceret på kongressen i Göteborg, startede i det små som et proof of concept-projekt, hvor Sporveiens toge i Oslo blev udstyret med sensorer, der indsamlede store mængder data omkring de enkelte vognes behov for service. Det førte til en mere fleksibel, præcis og omkostningseffektiv vedligeholdelsescyklus, og ultimativt mere stabil drift med flere toge i drift.

Læs også: Industriens internet har det svært med standarder

Når det kommer til fremtiden, lykkedes SCM.dk at lokke et enkelt mere konkret eksempel ud af Bas de Vos, nemlig i form af beacon-teknologien, der er ved at brede sig i retail. Kort fortalt, så fungerer den ved at placere virtuelle fyrtårne rundt omkring i supermarkeder, og derfra sende signaler til kunders smartphones med relevante tilbud baseret på købshistorik, når de fysisk nærmer sig de relevante områder i butikken.

Kunne der være muligheder for industrien i det? Muligvis, det vil laboratoriet i hvert fald undersøge. Måske fejler det, måske bliver det en nyhed på en fremtidig kongres. Hos IFS Labs er der plads til begge dele.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

HOME-TEX: Når e-handel møder fysisk tryghed

06.11.2025SCM.dk

AI kan accelerere ESG i forsyningskæden, men snubletrådene er mangfoldige

06.11.2025SCM.dk

Hackere skjuler ondsindet kode i billeder og falske PDF-filer

05.11.2025SCM.dk

Techgiganter satser grønt - og sværmer for Trump

29.10.2025SCM.dk

AI skal forkorte oplæring i produktionen

28.10.2025SCM.dk

Stor fusion inden for data- og AI-beskyttelse

27.10.2025SCM.dk

Grøn fremdrift for jyske SMV’er

27.10.2025Descartes

Sponseret

Customs Assured øger produktiviteten med AI-drevet toldautomatisering fra Descartes og AiDock

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online