Førerløse trucks indtager lagergangene
AGVer har været på markedet i flere årtier, men det er først nu, de ser ud til for alvor at komme ud at køre. Amerikanske lagre bliver i disse år styrket med hobevis af førerløse trucks, men også nordiske lagre viser interesse for teknologien.
Orden og ryddelighed præger lagergangene, hvor køre- og gåbaner er tydelig opmarkeret, og en lille armé af førerløse trucks eller AGVer (automated guided vehicle) glider rundt stort set uden at give lyd fra sig. Vi befinder os på det 13.500 m2 store lager hos AVK International i Skovby vest for Aarhus, hvor AGVerne danner rygraden i den interne transport og binder lagerarealerne sammen
Læs også: IoT effektiviserer gaffeltrucks
AVK International byggede i 00erne en helt ny lagerbygning og havde derfor mulighed for at designe lagerlayoutet fra grunden af. Grundtanken med lageret er at tænke lagerflowet som en ubrudt produktion. AVK valgte blandt andet at satse på et antal AGVer, fordi de passer godt ind i tanken om en stabil, ubrudt og rolig produktion, der helst skal undgå pukler og flaskehalse.
AGVerne samler pallerne op i varemodtagelsen og transporterer dem til det lagerområde, som warehouse management systemet fortæller, pallen skal placeres i. Her efterlader AGVerne pallerne på stoppesteder, hvor betjente trucks sørger for de sidste meters præcisionskrævende transport ind mellem reoler til lokationen. AGVerne løser flere andre lignende grove transportopgaver.
AGVer er sikre
AGVerne løfter personsikkerheden på lageret gevaldigt, og det vægter vi højt. Derudover skal AGVerne ikke have pauser, og vi kan nemt ændre AGVernes ruter. Men først og fremmest kan vi organisere vores flow, så vi opnår så lidt spildtid som mulig. Men det kræver altså, at man er 100 procent sikker på, at input til AGVerne er opdateret. Ellers går det helt galt, fortæller kommerciel logistikchef Per K. Møller.
AVK International er en undtagelse og er en pioner inden for brug af AGVer på nordiske lagre. AGVer har været på markedet i mange år, men har ikke spillet nogen stor rolle på nordiske distributionscentre. Det er i færd med at ændre sig. En ny generation af AGVer er i færd med at indtage lagergangene.
De nye AGVer bliver af det amerikanske medie Robotics Tomorrow kaldt the hot trend in distribution centers, og mediet rapporterer, at otte ud ti amerikanske DCer angiveligt planlægger at investere i AGVer i de næste to år. En rapport fra ReportnReports (Automated Guided Vehicle Market by Type & Geography Global Forecast to 2020) melder om kraftig vækst for AGVer i de fleste dele af verden de kommende år.
Også vækst på nordiske DCer
Der er ganske meget aktivitet inden for området i nordiske distributionscentre, bekræfter konsulent Mark Bojsen-Møller fra Logio Consulting, der blandt andet er specialiseret i at rådgive om lagerlogistik.
Samme melding lyder fra Lars Bek Jensen fra logistikkonsulenthuset Langebæk A/S: Der er en tydelig væksttendens inden for AGVer, og der bliver implementeret mange AGV-systemer i disse år. Han tilføjer: AGVer tilbyder en økonomisk overkommelig måde til at effektivisere den interne transport. AGVer giver en mere fleksibel og skalerbar løsning end for eksempel conveyorbaner, der er statiske og sværere at ændre ved nye behov i virksomheden.
Mark Bojsen-Møller fremhæver, at teknologien er moden, fleksibel og ofte skalerbar, og at investeringerne og risikoen i projekterne typisk er lavere i sammenligning med alternative løsninger.
Bedre navigation og batterier
Der er vækst i AGVer på nordiske DCer, men der er ikke tale om en revolution, siger Christoph Ohly fra Langebæk A/S. Han fremhæver, at AGVer har altid haft en nicheeksistens for applikationer som for eksempel:
- Forbindelse til produktion, lange distancer, mangfoldige opsamlingspunkter.
- Forbindelser hvor faste conveyorbaner ikke er praktiske på grund af tilgangsforhold, rengøring, blandet trafik etc.
- Forbindelser hvor faste installationer simpelthen ikke er omkostningseffektive på grund af for eksempel distance og flow.
AGV-teknologi er blevet mere enkel, præcis, let at integrere og også billigere i de seneste år. Dette skyldes primært laser- og visionsbaseret navigation og bedre batteriteknologi. Sikkerheden er også forbedret markant, fordi moderne konfigurerbare laserskannere gør AGVerne i stand til automatisk at undgå sammenstød og på intelligent vis tilpasse hastigheden til trafiksituationen, fortæller Christoph Ohly.
Mark Bojsen-Møller er enig i, at der ikke er sket en revolution på området, men at teknologien over tid er blevet bedre.
Forskel på Norden og USA
Christoph Ohly peger på, at han forventer færre installationer af AGVer på nordiske DCer end på for eksempel amerikanske DCer. Amerikanske lagre dækker typisk flere kvadratmeter, udnytter højden mindre og er mindre automatiserede end nordiske DCer. Det samme gælder lagre i stort set alle områder af verden uden for Norden og dele af Nordeuropa. Desuden er lønomkostningerne en del lavere, og det gør det nemmere at løse opgaver ved blot at sætte flere medarbejdere ind.
Læs også: Hybrid-trucks gavner miljø og bundlinje
I den slags miljøer tilbyder AGVer en hurtig gevinst, specielt nu da de er blevet billigere og lettere at implementere. Nordiske DCer mere automatiserede, og det er derfor ikke altid helt så nemt at opnå gevinster med AGVer, siger Christoph Ohly.