Hybrid-trucks gavner miljø og bundlinje

Møldrup Kartoffeleksport har reduceret brændstofforbruget med 30-40 procent ved køb af seks nye hybrid-gaffeltrucks.

Hybrid 2–tons RX 70-25 på vej med 1.200-1.300 kg i 25 og 50 kg sække. Foto: Still..

14.01.2016

SCM.dk

Møldrup Kartoffeleksport ved Viborg har investeret i seks nye Still hybrid-gaffeltrucks. Det har reduceret brændstofforbruget med 30-40 procent og skabt bedre miljø og bundlinje i virksomheden.

Virksomheden modtog de seks gaffel-trucks i foråret - fem 3,5-tons RX70-35H og en enkelt 2-tons RX70-25.

Læs også: Optimer truckflåden med aktiv styring

”Vi er meget afhængige af vores gaffeltrucks. Når kartoflerne først er høstet og kørt her til Møldrup i åbne containere, klarer vores gaffeltrucks stort set al intern transport”, forklarer Jens Kristensen, der siden slutningen af 1990’erne har været eneejer i virksomheden, og fortsætter:

”I højsæsonen, som strækker sig over cirka seks måneder, kører store dele af virksomheden i tre-skift, og truckene når let op på 1.500 driftstimer om året”.

Virksomheden valgte at investere i de nye hybrid-gaffeltrucks efter et besøg fra arbejdstilsynet:

”Vores gaffeltrucks kører meget indendørs, og selv om luftkvaliteten lå på den rigtige side af grænseværdierne, anbefalede Arbejdstilsynet, at vi reducerede miljøbelastningen fra vores trucks. STILL lovede 30-40 procent lavere dieselforbrug og dermed tilsvarende lavere udslip med hybridteknologi i forhold til de traditionelle dieseltrucks, vi havde tidligere, så det gjorde udslaget. Og Still har holdt, hvad de lovede”, fastslår Jens Kristensen.

Læs også: N.C. Nielsen lancerer ny online truckauktion

Hybridteknologi med diesel og el      
I STILL’s RX70-35H hybridtrucks har dieselmotoren til opgave at trække en generator, der producerer strøm til el-motorerne i trækhjulene. Når truckføreren bremser, fungerer el-motorerne i trækhjulene som generatorer, der omdanner bremseenergi til elektricitet. Derefter oplagres den i en effektiv kondensator bagerst på trucken, og den opsamlede energi frigives lynhurtigt igen ved acceleration. Dermed er teknologien især velegnet til drift med hyppig start/stop-kørsel. 

-SSM

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

22.08.2025SSI Schäfer

Sponseret

Liebherr opfører et nyt logistikcenter – SSI SCHÄFER står for leveringen af intralogistikløsningen

21.08.2025SCM.dk

Brødrene Dahl investerer i nyt logistiksystem for at nedbringe fejlleverancer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle