Volvo opretter enhed for autonome transportløsninger
Volvo-koncernen fremskynder udvikling med oprettelsen af et forretningsområde for autonome transportløsninger. Når teknologien er klar, vil koncernen tilbyde de bedste løsninger.
Ved DI-topmødet i september påpegede Volvos direktør Martin Lundstedt, at ”the coolest truck on earth” er et førerløst køretøj. Og nu vil Volvo-koncernen fremskynde teknologien inden for autonome transportløsninger med oprettelsen af forretningsenheden Volvo Autonomous Solutions.
Enheden skal fremskynde udvikling, kommercialisering og salg af autonome transportløsninger for at opfylde Volvos mål om at tilbyde de bedste autonome løsninger og imødekommende en stigende efterspørgsel af alternative transportløsninger inden for havne, minedrift og transport mellem logistikcentre.
Koncernen mener, at når teknologien er klar, er det nødvendigt at industrien imødekommer efterspørgslen på transportløsninger, der er mere sikre, er energieffektive og som har en lavere miljøpåvirkning.
”Vi har oplevet en markant stigning i forespørgsler fra kunder. Med Volvogruppens brede udbud og brede erfaring med forskellige applikationer har vi en unik mulighed for at tilbyde løsninger, der imødekommer deres specifikke behov", siger Martin Lundstedt og fortsætter:
"Det er et logisk næste skridt for os at samle ekspertise og ressourcer i et nyt forretningsområde med fortjeneste- og tabsansvar for at tage autonome transportløsninger til det næste niveau.”
Autonom transport har mange fordele
Autonome transportløsninger, der er baseret på selvkørsel og forbindelsesteknologier, er velegnede til opgaver, hvor der skal transporteres store mængder gods og materiale på foruddefinerede faste ruter.
I sådanne situationer mener Volvo-gruppen, at autonome transportløsninger skaber værdi for kunderne ved at bidrage til større fleksibilitet, leveringspræcision og produktivitet.
Volvo har allerede indledt flere projekter med førerløse køretøjer. Ved den norske kalk-mine Brønnøy skal autonome Volvo FH-lastbiler transportere kalksten på en fem kilometer lang strækning.
Sammen med Skanska har Volvo testet automatiseret og elektrificeret materialehåndtering i et stenbrud. Resultatet var et sikrere arbejdsmiljø og en reduktion af operatøromkostningerne med 40 procent og CO2-udslippet med 98 procent.
Læs også: Scania klar med førerløs konceptlastbil uden styrehus
Et andet initiativ er Vera, som Volvo allerede er i gang med at teste sammen med DFDS i Göteborg. Volvo Autonomous Solutions starter op den 1. januar 2020.
- MGC