Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogn

Volvo er gået sammen med renovationsselskabet Renova for at teste, hvordan automatiske køretøjer kan bidrage til øget sikkerhed og effektivitet, når der sorteres affald.

Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogne for at gøre affaldsarbejdet mere sikkert, effektivt og sundere for skraldemændene. Foto: Volvo. .

02.06.2017

SCM.dk

Den svenske bilfabrikant Volvo er sammen med det ligeledes svenske renovationsselskab Renova i fuld gang med at teste autonome affaldskøretøjer. Formålet med de selvkørende skraldebiler er både at gøre arbejdet mere effektivt og ikke mindst at øge sikkerheden.

”Affaldsbilen vi tester lige nu overvåger kontinuerligt sine omgivelser og stopper øjeblikkeligt, hvis en forhindring pludselig dukker op på vejen. Samtidig skaber det automatiserede system bedre forudsætninger for, at chaufføren kan holde øje med, hvad der sker i nærheden af affaldslastbilen”, siger Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director hos Volvo Trucks.

Læs også: Statoil vil digitalisere for milliarder

Første gang det autonome affaldskøretøj er ude på sin rute, skal det køre manuelt. Undervejs vil det ved hjælp af sensorer og GPS-teknologi indlejre sig ruten i systemet, og registrere, hvilke skraldespande, der skal stoppes ved.

Efterfølgende kan skraldevognen selv køre ruten og stoppe, når der skal stoppes. Chaufføren kan styre tømningen af skraldespande og -containere fra kontrolpanelet uden på køretøjet og efterfølgende gå stille og roligt ved siden af skraldevognen, mens den selv triller videre til den næste skraldespand i gå-tempo. Gerne i bakgear.

Og der er en god grund til, at det ikke skal foregå forlæns, forklarer Hans Zachrisson, der er strategisk udviklingsmanager hos Renova:

”Når affaldsvognen bakker, er det let for chaufføren at holde sig tæt på kontrolpanelet, hvilket øger både effektiviteten og sikkerheden. Samtidig betyder det udvendige kontrolpanel, at chaufføren ikke hele tiden skal kravle ind og ud af skraldevognen, hvilket mindsker risikoen for arbejdsrelaterede skader og belastninger”, siger Hans Zachrisson.

Den autonome kørsel vil desuden betyde, at køretøjet vil blive styret mest optimalt, hvilket reducerer forbruget af brændstof.  

Selvkørende og grønne køretøjer vinder ind
Selvom teknologien allerede klarer sig godt i testfasen, er der stadig et stykke vej til en reel integrering i dagligdagen. Samarbejdet mellem Volvo og Renova fortsætter året ud, hvorefter projektet skal evalueres.

Volvo fortsætter dog den grønne kurs i resten af sit arbejde. For nylig blev Volvos adm. direktør, Hakan Samuelsson, citeret for at sige, at virksomhedens seneste generation af dieselmotorer kunne blive den sidste. Grunden skulle blandt andet være omkostningerne forbundet med at reducere udledningen af NOx, der især er høj i dieselmotorer.

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler

Senere trak den adm. direktør dog i land i en pressemeddelelse, men der er ingen tvivl om, at alternativer som el- og hybridbiler begynder at fylde mere og mere.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby