Volvo investerer 10 milliarder SEK i elbilproduktion
Volvo Cars har en ambition om at være fuldgyldig elbilproducent inden udgangen af 2030, og derfor begynder virksomheden nu en række investeringer på i alt 10 milliarder SEK i Torslanda – virksomhedens produktionsanlæg for elbiler.
Med sin næste generation af rene elbiler sigter Volvo Cars efter at tilbyde kunderne større rækkevidde, hurtigere opladning, lavere omkostninger og samtidig nå nye milepæle inden for sikkerhed og bæredygtighed. For at realisere disse ambitioner vil Volvo Cars i de kommende år investere 10 mia. SEK i sit Torslanda-produktionsanlæg som forberedelse til produktionen af den næste generation af fuldelektriske biler.
Som led i de planlagte investeringer vil virksomheden introducere en række nye og mere bæredygtige teknologier og produktionsprocesser i anlægget. Disse omfatter indførelse af megastøbning af aluminiumkarosseridele, en ny batterisamlefabrik og fuldt renoverede lakerings- og slutsamleanlæg.
Volvo Cars satser på megacasting
Indførelsen af megastøbning af aluminiumkarosseridele til næste generation af elektriske Volvo-modeller er den mest betydningsfulde ændring, der implementeres som led i investeringspakken. Megastøbning skaber en række fordele med hensyn til bæredygtighed, omkostninger og ydelse i bilens levetid, og Volvo Cars er en af de første bilproducenter, der investerer i denne proces.
Støbning af store dele af bilens gulvstruktur som en enkelt aluminiumsdel reducerer vægten, hvilket forbedrer bilens energieffektivitet og dermed dens rækkevidde. Dette gør det også muligt for Volvo-designere at optimere pladsen til opbevaring og i kabinen. Andre fordele ved megastøbning er bl.a. en mindre kompleks fremstillingsproces. Det skaber omkostningsbesparelser med hensyn til materialeanvendelse og logistik, hvilket reducerer det samlede miljømæssige fodaftryk på tværs af produktions- og forsyningskædenetværkene.
Opgraderingen af lakeringsværkstedet indebærer installation af nye maskiner og implementering af nye processer, hvilket forventes at understøtte den løbende reduktion af lakeringsværkstedets energiforbrug og emissioner. En ny batterimontagefabrik vil integrere battericeller og -moduler i bilens gulvstruktur, mens montageanlægget er ved at blive udrustet til næste generations fuldelektriske biler, for eksempel med et nyt samlepunkt, hvor bilens karosseri og gulv mødes for første gang.
Læs også: Volvo og Northvolt går sammen om batteriudvikling
Logistikområderne bliver også renoveret, hvilket vil forbedre materialeflowet og optimere transporten af varer og dele til anlægget. Virksomheden vil desuden investere i faciliteter omkring anlægget, såsom pauseområder, omklædningsrum og kontorer, der yderligere forbedrer arbejdsmiljøet for alle medarbejdere.
"I dag er en stor dag for Torslanda-fabrikken, hvor vi med denne investeringspakke gør den klar til fremtiden", siger Javier Varela, teknik- og driftschef hos Volvo Cars. "Vores fremtid som virksomhed er fuldelektrisk, og det kræver en række opgraderinger på tværs af anlægget for at sikre, at Torslanda kan fortsætte med at bygge premium elbiler af højeste kvalitet".
Torslanda-fabrikken har en årlig produktionskapacitet på 300.000 biler og er et af Volvo Cars' ældste produktionsanlæg. Den blev åbnet i april 1964 af den svenske kong Gustaf VI Adolf og var i lang tid den største enkelte arbejdsplads i landet. I øjeblikket opererer Torslanda-fabrikken med tre skift og beskæftiger omkring 6.500 mennesker.
- KCP