Volkswagen lancerer verdens første LNG-drevne bilfragtskib
For første gang kan køretøjer fra Europa blive transporteret til Nord- og Centralamerika på et fragtskib drevet af flydende naturgas. Brændslet kan blandt andet reducere CO2-udledningen med op til 25 procent.
I tirsdags forlod fragtskibet ’Siem Conficius’ den nordtyske havneby Emden med kurs mod Veracruz i den Mexicanske Golf. Med mere end 4.800 køretøjer ombord, er denne type transport er den første af sin slags nogensinde, der bliver drevet af flydende naturgas (LNG).
”Vi er stolte af at sætte verdens første LNG-køretøjstransport af denne størrelse i drift. Dette er en vigtig del af vores dekarboneringsstrategi”, siger Thomas Zernechel, leder af Volkswagen Group Logistics.
Læs også: Stena Bulks nye prototype skal være den næste generation af bæredygtige tankskibe
I overensstemmelse med koncernens program ’goTozero’ sigtes der efter at reducere de samlede netto CO2-emissioner med 30 procent inden 2025 og blive CO2-neutral inden udgangen af 2050. Al transport – på vand, til lands og via jernbane – skal således være klimavenlig for at opnå disse ambitioner.
Gennem LNG kan skibet sænke sin CO2-udledning med 25 procent, NOx-udledning med op til 30 procent, sodpartikler med 60 procent og udledningen af SOx kan reduceres med op til 100 procent.
Siem Conficus har med sit 200 meter lange og 38 meter brede skrog og 30 dæk en kapacitet på 7.500 CEU’er (Car Equivalent Units). Fragtskibet drives af en 12.600 kilowatt dual-fuel motor og kan sejle med en hastighed på 16,5 knob (godt 30 kilometer i timen). Foruden LNG, kan fragtskibet ydermere sejle på biogas eller e-gas fra regenerative kilder.
- HCL