Stena Bulks nye prototype skal være den næste generation af bæredygtige tankskibe
Stena Bulk præsenterer en ny prototype, der skal være svaret på den næste generation af produkt- og kemikalietankere. Fartøjet skal være i stand til at reducere skibenes CO2-udledning med mere end 25 procent.
For at imødekomme nuværende og fremtidige behov for fragt af kemikalier og andre flydende produkter, har Stena Bulk udviklet IMOFlexMAX - en prototype, der er videreudviklet af IMOIIMAX.
”Verdens behov for pålidelig, innovativ og bæredygtig transport af flydende produkter stiger, og vil fortsætte med at gøre det, efterhånden som verdens befolkning vokser og den globale levestandard fortsætter med at forbedre sig”, siger Erik Hånell, administrerende direktør i Stena Bulk.
Læs også: Værktøj vil måle CO2 fra shipping og gøre de klimavenlige valg lettere
IMOFlexMAX skal stå i spidsen for at sikre en bæredygtig fremtid, som en af de mest energieffektive produkt- og kemikalietankskibe i branchen. Skibene er udstyret med Flettner-rotorer og solcellepaneler samt dual-fuel-motorer, der kan køre på LNG (flydende naturgas) såvel som konventionelt brændstof med et lavt indhold af svovl.
Basiskonceptet for IMOFlexMax skal således reducere lokale SOx-, NOx- og partikelemissioner samt drivhusgasemissioner med 25 procent med et potentiale til at nå op på 45 procent sammenlignet med moderne tankskibe, der drives af svovlbrændselsolie.
Læs også: Mitsubishi bag verdens første nuludledningstankskib
”Planen er, at IMOFlexMAX-skibene skal implementeres i Stena Bulks logistiksystem på det globale marked sammen med IMOIIMAX. IMOFlexMAX-skibene vil udgøre et vigtigt aktiv for Stena Bulk såvel som for dets partnere i styrkelse af vores position som markedsledende krydshandelsspecialister i MR-segmentet med øget effektivitet og reduktion af drivhusgasser. Prototypen er et skridt videre i Stena Bulks vision om at være vores kunders førstevalg for sikkerhed, innovation og ydeevne inden for transport af olie, kemikalier og gas”, siger Erik Hånell.
- HCL