Vognmænd ønsker afklaring om udskældt vejafgift

Regeringen har ikke fremlagt løsninger vedrørende vejafgiften for lastbiler. Vognmændene håber på svar fra skatteminister Jeppe Bruus (S) og folketinget. ITD mener, at regeringen bør trække det nuværende lovforslag tilbage og forholde sig til kritikken.

Regeringen har ikke fremlagt løsninger vedrørende vejafgiften for lastbiler. Vognmændene håber på svar fra skatteminister Jeppe Bruus (S) og folketinget. ITD mener, at regeringen bør trække det nuværende lovforslag tilbage og forholde sig til kritikken. Foto: ITD..

25.04.2023

SCM.dk

En række vognmænd har dannet Vejskatkomiteen, som præsenterer en række forslag og løsninger i stedet for den udskældte vejafgift for lastbiler. Og regeringen bør lytte og forholde sig til branchens udmeldinger, i stedet for at køre enegang. For det er ikke for sent at trække i nødbremsen, mener ITD.

”Indtil videre har regeringen slet ikke forholdt sig til vores kritik af kilometerafgiften. Og det er ikke i orden, for det er vognmændene, og ikke politikerne, der ved, hvordan branchen vil reagere på afgiften. Og der er faktisk stor risiko for, at afgiften vil forsinke vognmænds investeringer i nulemissionslastbiler”, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD.

”Derfor har Vejafgiften intet med grøn omstilling at gøre. Og de politikere, som i dag (den 20.04, red.) og den kommende tid skal stemme om forslaget, bør tænke sig rigtig grundigt om, før de trykker på knappen”, siger John A. Skovrup.

For mens forslaget behandles i Folketinget, vokser modstanden mod kørselsafgiften. Blandt andet med det fælles opråb fra Vejskatskomiteen, som der er stor opbakning til i hele branchen.
Blandt de mange spørgsmål, som skatteministeren bør svare på, er hvorfor det skal koste 280 millioner kroner hvert år alene at administrere afgiften.

”Det giver jo absolut ingen mening, at man de første fem år vil bruge over en milliard kroner på papirarbejde, i stedet for på at hjælpe branchen. Det er en hån mod de vognmænd, som med hårdt arbejde skal ud og tjene hver en krone”, siger John A. Skovrup og fortsætter:

”For sandheden er, at det er en skat, som, stik imod regeringens eget grundlag, gør det dyrere at drive virksomhed og forringer vognmændenes muligheder for at investere i grøn omstilling”, siger John A. Skovrup.

Læs også: Tung godstransport bevæger sig mod grønt

Men problemet er større end de enorme administrationsudgifter. For ifølge bestyrelsesformanden er der så mange ubekendte i regeringens planer, at regeringen bør trække lovforslaget.

”Den frustration som lige nu breder sig i branchen, bør man som politiker ikke sidde overhøring. For regeringens planer og beregninger hænger ikke sammen, og det skylder man vognmændene at forholde sig til, frem for blindt at stemme det igennem”, slutter John A. Skovrup.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online