Tung godstransport bevæger sig mod grønt

Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbroen er gået sammen for at øge den eldrevne godstransport hen over Øresund.

Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbroen er gået sammen for at øge den eldrevne godstransport hen over Øresund. Foto: E.ON..

28.02.2023

SCM.dk

CO2-udslippet fra tung transport udgør 6 procent af de samlede emissioner i EU, hvilket er en fjerdedel af alle emissioner fra vejtransport. Øresundsbron har taget initiativ til at samle en række aktører i transportkæden for at stimulere bæredygtig vejtransport på tværs af Øresund. Og efter dialog med Erikssons Åkeri om linjetrafik med elektriske lastbiler hen over broen på forsøgsbasis, er der kommet flere aktører med i projektet.
Peter Jonsson, CEO, E.ON Danmark, udtaler:

”I E.ON arbejder vi på tværs i 13 europæiske lande, hvor vi er klar til hurtigt at levere den store mængde energi, der skal til for at elektrificere den tunge transport. Vi sætter ladestandere op, der hvor lastbiler skal holde pause, læsses og hvor der i samarbejde med transportvirksomhederne er behov. Vi har markedets bredeste erfaring med ladeløsninger til al slags transport – bland andet ti års erfaring med opladning af elbiler og fem års erfaring med opladning af bybusser, ligesom vi har tankstationer til biogas lastbiler”.

Del-ladning tilpasset ruten
Under testturen transporterer Carlsberg Sverige mineralvand fra Ramlösa mellem Sverige og Danmark i Volvos FH Electric-lastbil. Bilen bliver lastet på Erikssons Åkeri og derefter transporteret til Carlsberg Danmark i Høje Taastrup. Herefter bliver lastbilen ladet op hos Volvo, også i Høje Taastrup, med certificeret grøn strøm, inden den kører tilbage over Øresundsbroen. Lastbilens rækkevidde er cirka 300 km, men takket være en del-ladning på den danske side kan lastbilen nemt klare den samlede rute på cirka 370 kilometer.

En fælles opgave
”Grøn omstilling på lastbilsiden går meget langsomt. Mange sidder bare og venter, enten fordi det er for dyrt, eller fordi man tror, at el-lastbiler ikke fungerer i international trafik. Ingen kan løfte opgaven alene, men hvis vi alle spiller ind, så kan vi sammen udfordre den måde, vi alle plejer at gøre tingene på, og vise, at det faktisk er muligt”, siger Morten Røssel, kundeansvarlig for godstransporter på Øresundsbron.

Når en elektrisk lastbil erstatter en diesel-lastbil på ruten Helsingborg-Høje Taastrup via Øresundsbroen, forventes CO2-aftrykket at blive reduceret med mere end 90 procent på denne strækning. De foreløbige tal viser en reduktion fra 216 til 18 kilo kuldioxid ifølge Erikssons Åkeri. Frem til efteråret vil op til syv elektriske lastbiler være en del af projektet hver uge.

Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbroen.
”Øresundsbroen vil være verdens mest bæredygtige bro. Med dette pilotprojekt viser vi, at fossilfri vejgodstransport på tværs af landegrænser er muligt i dag, og at vi gennem samarbejde i transportsektoren kan komme tættere på en grønnere lastbiltrafik. Vi er meget glade for dette samarbejde”.

Peter Hammarstedt, administrerende direktør, Carlsberg Sverige: 
”Vi er glade for at være en del af dette proaktive samarbejde. Det er vigtigt for os, da det er helt i tråd med vores ambition om at bevæge os hen imod en fossilfri forsyningskæde. Vi har tidligere elektrificeret de tunge lagertransporter i Halland og ser dette samarbejde som et vigtigt næste skridt. Nu er testkørslen afsluttet, og vi ser p.t. på, hvordan vi kan gøre dette til en permanent løsning i den nærmeste fremtid”.

Niclas Johnson, salgschef, Volvo Lastvagnar Sverige:
”Omstillingen begyndte for et par år siden i byerne, da skraldebiler og distributionsbiler kunne begynde at køre på el. Det næste skridt var elektrisk lastbiltransport mellem byer og regioner. Og i dag er det fuldt ud muligt at køre med elektriske lastbiler, selv over længere afstande og på tværs af landegrænser. Volvo Lastvagnar tilbyder i øjeblikket alle lastbilsmodeller i elektriske versioner. Nu handler det i høj grad om, at transportkøberne begynder at efterspørge bæredygtig transport for at få omstillingen til at tage fart. Det gode er, at vi siden sidste år har oplevet flere og flere, der stiller sådanne krav”.

Christian Pedersen, salgsdirektør, Erikssons Åkeri:
”Ingen kan omstille helt alene. El-lastbilerne er fire gange dyrere end diesel-lastbiler, og ladestanderne koster også. Derfor skal både investeringen og planlægningen ske som et samarbejde, men vi kunne hurtigt mærke, at el-lastbilerne gav os en konkurrencefordel. Det er lidt dyrere for kunderne, men stadig på et acceptabelt niveau. Til gengæld får kunderne CO2-besparelser til deres CSR-regnskab og stor markedsføringsværdi, så det er indsatsen værd”.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online