Virkelig gode råd til den dobbelte væsentlighedsanalyse

Mens vi venter på de første rapporter ud fra de nye krav i årsregnskabsloven, har en række virksomheder stillet deres erfaringer med dobbelt væsentlighedsanalyse til rådighed. Få del i dem i denne artikel - og i tema om emnet.

Foto: HE Agenda/CSR.dk

19.09.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, SCM.dk

I begyndelsen af 2025, når årsrapporterne for 2024 bliver offentliggjort, vil der være ca. 80 eksempler på, hvordan processen og resultaterne af en dobbelt væsentlighedsanalyse kan se ud. 

Firs er nemlig antallet af danske virksomheder, som for regnskabsåret 2024 skal rapportere ud fra de nye krav i årsregnskabsloven, som CSRD har foranlediget. Det viser en kortlægning begået af investoren Axcelfuture. De kommende år stiger det tal væsentligt i takt med at flere virksomheder bliver omfattet af de nye krav. 

Dobbelt væsentlighed med fælles krav til indhold

Udgangspunktet for al rapportering ift. de nye krav er en dobbelt væsentlighedsanalyse, som afdækker de emner, hvor en virksomhed enten har en væsentlig indvirkning på sin omverden – impact – eller hvor forhold i dens omverden har en væsentlig indvirkning på virksomheden – finansiel væsentlighed.

En dobbelt væsentlighedsanalyse er ”…processen med at identificere og prioritere en virksomheds mest væsentlige indvirkninger, risici og muligheder (IRO) indenfor bæredygtighed”.

Processens indretning er på ingen måde op til den enkelte. Lovgivningen definerer fire obligatoriske trin: 

  1. Identificering af væsentlige IRO'er relateret til virksomhedens aktiviteter og værdikæde
  2. Vurdering og prioritering af disse IRO'er med henblik på at fastslå deres væsentlighed
  3. Fastlæggelse af passende tærskler og kriterier for væsentlighed
  4. Rapportering af resultatet og beskrivelse af den anvendte proces

Tyske erfaringer og danske svar på udfordringer

Deutches Aktieninstitut udgav i august måned i år en rapport, som samlede erfaringer med CSRD-rapportering fra en bred gruppe af deres medlemmer – som udgør næsten 90 procent af den samlede markedsværdi af børsnoterede tyske selskaber. 

I forhold til dobbelt væsentlighedsanalyser præsenterer de både udfordringer og en række konklusioner og gode, praktiske råd. 

Den samlede vurdering af udfordringerne forbundet med den dobbelte væsentlighedsanalyse var, at: 

  • det er en tids- og ressourcekrævende proces, som kan vare 3-6 måneder og ofte kræver ekstern støtte – i hvert fald i starten. 
  • det kræver omtanke at få fordelt ansvaret for processen rigtigt, hvor flere afdelinger er essentielle og hvor ledelsen skal godkende resultaterne. 
  • det kan være svært at finde gode softwareløsninger til at understøtte arbejdet, de synes stadig at være under udvikling (i Tyskland). Mange virksomheder bruger derfor stadig Excel til at styre den store proces. 

Temapartnerne på CSR.dk’s tema om dobbelt væsentlighed kommer med bud på at overkomme disse udfordringer. I Basicos artikler kan man læse om deres bud på at reducere kompleksiteten i ESG-rapportering og om deres bud på en god proces – inklusive dobbelt væsentlighedsanalyse, og Rambøll Management kommer med gode råd til at komme godt fra start med dobbelt væsentlighedanalyser i sine artikler i CSR.dk’s tema. SustainImpact byder ind med gode råd til henholdsvis interessentanalyse og samarbejde med leverandører.

Gode råd fra tyske virksomheder

Deutsche Aktieninstituts gode råd – og dem er der mange af – kan naturligvis ses i rapporten. Pointerne specifikt knyttet til dobbelt væsentlighed kommer i et kort resume her:  

  • Når man arbejder med de tre dimensioner af ESG er der typisk ikke organisatoriske strukturer, som rummer samtaler om dem alle på et sted. Der er typisk tre nøgleroller som skal dækkes, når man laver analysen: projektledelse, metodeudvikling og faglige eksperter.
  • Den første analyse foretages ofte med en god del ekstern hjælp
  • Langt de fleste benytter et mix af top-down og bottom-up processer til at identificere IRO’er
  • Man vil skulle involvere ganske mange dele af organisationen i analyseprocessen
  • Mange ønsker sig software tools, men oplever at disse stadig er under udvikling og at der endnu ikke er en dominerende spiller på det marked. 
  • Man bør tidligt sætte arbejdet med at forstå sin kontekst i gang, dvs. forretningsmodeller, værdikæde, interessenter, rapporteringskrav. Denne forståelse er udgangspunktet for resten af arbejdet.
  • Man bør detaljeret dokumentere sin proces: hvem taler man med, hvilke metoder benytter man og hvad kommer der ud af dette. Det handler om e-mails, referater af møder, materialer modtaget og fra hvem, ændringslog osv. Revisorerne skal bruge de oplysninger.
  • Værdikæde-elementet er ofte ikke mest i fokus, når man laver den første dobbelt væsentlighedsanalyse. Det må man være ærlig om, når man laver analysen og rapporterer på den. 
  • De fleste virksomheder definerer omkring 100 IRO’er med top-down-metoden og en del flere med bottom-up-metoden. De grupperes efterfølgende for at nå til et håndterbart antal. Virksomhederne endte på gennemsnitligt 80 IRO’er fordelt på 25 med finansiel væsentlighed og 55, hvor virksomheden havde en væsentlig impact på sin omverden. 
  • Udover mulige emner på EU-standardernes liste, kan man definere emner, som betegnes som væsentlige specifikt for ens virksomhed (entity-specific). Det have mere end 70 procent af virksomhederne gjort. 
  • Hvis et emne er en del af virksomhedens strategi – enten for hele virksomheden eller en separat bæredygtighedsstrategi – bød det automatisk vurderes som væsentligt. 
  • Virksomheder ender med 15-20 væsentlige emner, som de efterfølgende skal rapportere på. 
  • Når størrelsen på et emnes potentielle påvirkning skal vurderes, er det var ofte nødvendigt at arbejde med at samtænke og tilpasse kriterier og scope i virksomhedens risikovurderingprocesser med væsentlighedsvurderingerne.
  • Vurderingerne kræver involvering af interne eksperter inden for de enkelte emner.
  • Husk at holde godt styr på brutto- og netto-vurderingerne. EFRAG (som laver rapporterings-standarderne) har givet god vejledning om dette.
  • Man kan godt bruge ”stedfortræder”-metoder til at involvere stakeholdere. Det kan f.eks. være aktionærspørgsmål fra seneste generalforsamling, input fra due diligence-processer, investorspørgsmål, interne surveys. Flere eksempler findes i rapporten.  

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport Systems er et Great Place To Work – bogstaveligt talt

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

17.01.2025SCM.dk

AI vil skabe 78 millioner nye jobs på verdensplan

17.01.2025SCM.dk

Ny beredskabsaftale er et vigtigt første skridt mener Dansk Industri

17.01.2025SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser for 2025

16.01.2025SCM.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

14.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Styrkede kompetencer og klare mål hos SCANLOX i 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup