Vi køber flere dagligvarer på nettet og elsker det

E-handlen er eksploderet siden coronanedlukningen i foråret. Det gælder særligt for dagligvarer. Samtidig med at efterspørgslen er steget, har netbutikkerne formået at holde serviceniveauet højt. Derfor vil over halvdelen af os anbefale en online dagligvarebutik til en ven. Det viser tal fra Dansk Erhverv.

8 procent af handlerne foretaget på nettet i november var dagligvarer. Arkivfoto..

30.12.2020

SCM.dk

Vi shopper næsten lige så meget online i dag, som vi gjorde, da hele Danmark var lukket ned i foråret. Det viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv.

Den øgede e-handel udspringer i høj grad af coronakrisen. Det kan man især se ved dagligvarers andel af handlerne foretaget online: 8 procent af onlinekøb er dagligvarer. Samme tid sidste år var det tal kun fem procent.

Læs også: E-handelsboom skal nu også gavne danske lokalvarer

De digitale dagligvarebutikker knokler for at følge med den voldsomme og pludselige efterspørgsel, men de formår stadig at give kunderne en rigtig god oplevelse. Derfor topper de NPS-listen med 53 procent af kunder, der vil anbefale netbutikken til andre.

Analysen viser også, at selvom forbrugerne handler rekordmeget på nettet i denne tid, forventer de ikke at skrue ned. Tværtimod. Mere end hver fjerde forventer at handle mere, 2 procent vil skrue markant op, mens blot 5 procent regner med at handle mindre på nettet. 

Nedtur for oplevelsesøkonomien

Mens dagligvareindkøbene er gået op, ser det straks værre ud for Rejser, der blot har 5 % af det samlede forbrug mod 21 procent sidste år. Det samme gælder kulturoplevelser, der er blevet halveret i både forbrug og andel af handler til 3 procent.

Ligedan går det nedad for betalingskortet. Godt 6 ud af 10 betalinger i november var med betalingskort – et stort fald siden november 2019. Omvendt gik det voldsomt frem med mobilbetalinger, der snuppede 24 % af betalingerne mod 18 % sidste november.  

Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi

Stigningen kan hænge sammen med udrulningen af SCA, der skete i forbindelse med Black Week. Hvis man betaler via en betalingsapp som MobilePay, behøver man ikke igennem processen med NemID. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle