E-handelsboom skal nu også gavne danske lokalvarer

Små lokale fødevarer producenter er blevet hårdt udfordret af coronapandemien. En stor del af deres salg foregik før i små delikatesseforretninger, restauranter og så videre. Men nu vil Coop hjælpe dem ved at oprette en specialbutik på Coop.dk MAD. Onlinebutikken ”slog dørene op” den 25. september.

08.10.2020

SCM.dk

Da coronakrisen ramte i foråret, mistede mange små danske fødevareproducenter størstedelen af deres omsætning. Det skete som en konsekvens af at barer, restauranter og hoteller ikke kunne købe de små producenters unikke varer længere.

I den anledning tog Coop flere lokalvarer ind i deres sortiment, hvilket de oplevede som intet mindre en succes. ”Som et forsøg på at hjælpe de små danske producenter, og for at tilbyde vores kunder flere unikke varer, valgte vi i foråret at tage flere danske varer fra små producenter ind i vores butikker. Vi så efterfølgende en markant stigning i salget af disse varer”, siger lokalvarechef i Coop, Hanna Schaldemose.

Coop oplevede samtidig henover foråret, hvordan dagligvarer indkøb på nettet voksede i popularitet. Det blev grundlaget for virksomhedens nyeste idé: en specialbutik på Coop.dk/mad, hvor unikke lokale varer tilgængelige for endnu flere danskere. Den 25. september blev denne idé så til virkelighed.

Læs også: 4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen

Sortimentet i den nye onlinebutik består af de bedst sælgende varer i Coops lokalvaresortiment i butikkerne, varer fra producenter, der har lavet et succesfuldt crowdfunding-projekt på Coop Crowdfunding og varer, der har været i finalen i Coops Produktpris ’Sol over Gudhjem’.

I onlinebutikken kan man også læse lidt om producenterne samt varerne, og hver tredje måned kommer der nye varer på ”hylderne”.

Blandt produkterne er alt fra havtornmarmelade fra Bornholm til Kimchi fra Kattinge og friskmalet økologisk mel fra Nordsjællands Fællesmølleri. kunderne finder også de lidt mere unikke og innovative varer, som for eksempel chips og granolaer fra Agrain, der bruger mask, et restprodukt fra øl og whiskey produktionen, til at producere disse næringsrige og velsmagende fødevarer.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle