Ung iværksætter vil slå webgiganter med kundenærvær og gode oplevelser
De udenlandske giganters indtog i Danmark kan betyde lukning for flere danske webshops, men en dansk iværksætter håber, at han med nærhed og god service på ikke mindst leveringen kan modstå trykket fra eBay og Amazon.
Fokus på kundetilfredshed, fleksibilitet og convenience er vejen frem, hvis danske webshops skal have en chance mod de udenlandske giganter.
Det mener 27-årige Michael Tobiassen Hansen, der er iværksætter og står bag flere danske webshops, herunder Kaffedrengen.dk, hvor det er muligt at købe kaffekapsler på abonnement, og Barberklingen.dk, hvor man kan købe barberskrabere på samme facon.
I 2018 brugte danskerne 129,3 milliarder kroner på internettet, men over en tredjedel af pengene gik til udenlandske webshops. Det hænger blandt andet sammen med, at de udenlandske webshops har mulighed for at presse prisen mere end de danske.
Når kunderne handler online, er priserne nemlig en vigtig faktor – men altså ikke den vigtigste, mener Michael Tobiassen Hansen.
”Selvfølgelig er der nogen, der køber kopivarer hjem og sælger dem billigt, fordi de kun prøver at spille med på prisen. Men der er så mange, der gør netop det, at chancen for at miste kunden igen bliver stor”, siger han og fortsætter:
”Det handler i stedet om at skille sig ud og være nærværende, hvis kunden skal have en god oplevelse og komme igen”.
Amazon kan tage stor bid af markedet
I lande som Tyskland og England sidder de store udenlandske webshops eBay og Amazon på henholdsvis 30 og 50 procent af onlinemarkedet. Og det frygtes da også, at Amazon tager en stor bid af det danske marked, når de gør deres forventede indtog.
”Der er da en reel risiko for, at de eksisterende webshops bliver opslugt, når store virksomheder som Amazon eller eBay indtager et nyt marked”, siger Michael Tobiassen Hansen og fortsætter:
”For at overleve skal man være en onlineudgave af den lokale bager, man kender fra landsbyen. Forbrugerne forventer næsten mere end tidligere kendskab, nærhed og god service, når de handler. Men det betyder også, at hvis vi kan skabe det, så bliver kunderne hos os”.
Ligesom kunderne vil have indsigt og kundeservice fra deres lokale onlinebutik, vil de også gerne have deres varer, så snart de har købt dem. Flere og flere selskaber tilbyder 24 timers levering, og forbrugerne forventer næsten, at webshops leverer på dagen. Det kan Michael Tobiassen Hansen også nikke genkendende til.
Læs også: "Vi vil vokse med online-SMV'erne"
”Et eksempel er, at når fru Hansen ringer ind til os kl. 17 på en torsdag, fordi hun har glemt at bestille kaffe, og selvom vores bagkant er kl. 16, så sørger vi stadig for, at hun har sin kaffe næste morgen kl. 07.00. I den her branche skal man bare være klar til at strække sig det længere for sine kunder”, siger Michael Tobiassen Hansen.
- JMA