11.11.2016  |  Branchenyt

Trump kan være dårligt nyt for Maersk

Med valget af Donald Trump som USA’s kommende præsident følger en øget protektionisme, og det kan være skidt for en række europæiske transportselskaber. Investeringsbank peger på Maersk som de mest udsatte.

Internationale frihandelsaftaler skal revurderes eller helt droppes, der skal produceres mere på hjemmemarkedet og importafgifterne skal øges.

Læs også: Maersk afviser opkøbsrygter

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Sådan lyder i grove træk hovedlinjerne i den kommende amerikanske præsident, Donald Trumps, handelspolitik, og det er skidt nyt for stribevis af transportfirmaer, bl.a. i Europa, der baserer en stor del af sin forretning på at fragte varer til og fra USA.

Ovenpå valget har den amerikanske investeringsbank Jefferies udpeget Maersk som det mest udsatte europæiske transportselskab i den voksende trussel fra øget protektionisme, der ifølge banken vil svække væksten i verdenshandlen, skriver Shippingwatch.

Med Trump som president elect vil usikkerheden på verdensmarkedet blive større, vurderer Jefferies, med den konsekvens, at de allerede ekstremt alvorlige markedsforhold for containerrederierne formentlig bliver yderligere forværret.

Hård fremtid uanset vinder
"Risikoen for voksende protektionisme vil formentlige svække et opsving i verdenshandlen. De mest udsatte selskaber i den europæiske transport- og logistiksektor inkluderer Maersk på grund af lave fragtrater på containertransport og som lider under en forværret balance i markedet, og det samme gør Deutsche Post og andre logistikvirksomheder," skriver Jefferies ifølge Shippingwatch.

Som omtalt flere gange her på SCM.dk, så er det internationale containershippingmarked præget af en massiv overkapacitet, og det forhold kommer valget af Trump ikke til at ændre på. Det havde Hillary Clinton som præsident dog heller ikke gjort, ifølge konsulentfirmaet Drewry Shipping Consultants, der allerede inden valget vurderede de to kandidaters udmeldinger på området.

"Både containerimporten og eksporten vil blive ramt uanset hvilken af de to kandidater, de amerikanske vælgere peger på. Begge kandidater har været konsekvente i deres støtte til, at hensynet til USA's interne handelsforhold vejer tungere end hensynet til international frihandel, hvilket ultimativt vil ramme containerruterne til Nordamerika", skrev Drewry.

Læs også: Nyudvidet Panamakanal vil optrappe øst-vestslaget i USA

Siden Trump blev udråbt som vinder natten til onsdag er A.P. Møller - Mærsk-aktien faldet over syv procent, klart det største fald på C20-indekset.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere