Tre problemer du kan løse her og nu med et TMS

Den nye generation af skybaserede transport management systemer (TMS) markerer et skifte i den måde, vi alle opfatter den værdi, transportstyringssystemer kan tilføre organisationer og implementeringsstrategier.

Udviklingen i TMS-arkitekturer over de sidste fem år har skabt langt større fleksibilitet i, hvordan virksomheder kan realisere hurtig tilbagebetalingstid på deres TMS-investering..

18.04.2018

Lars Persson, Sales Director Nordic, Descartes Systems Group, SCM.dk

De nye systemer gør dig i stand til at løse transportudfordringer på en mere omkostningseffektiv måde med kortere tilbagebetalingstid end, du kan med traditionelle TMS-løsninger. Avancerede TMS-kapabiliteter og nye arkitekturer tilbyder:

  • en bedre understøttelse af multimodal transport,
  • stærkere samarbejde med transportører og leverandører samt
  • mere fleksible anvendelsesmuligheder.

Nedbryd siloer og optimer på tværs af gods, pakker og flåde
Væksten i e-handel og forandringer i leveringsmodeller har skabt organisatoriske og gennemsigtighedsmæssige siloer inden for transportafdelingens fire vægge og på tværs af forsyningskæden. Det er to nye forretningsmuligheder, som ekspanderer de traditionelle transportvalg til at omfatte mere end truckload (TL) og less-than-truckloads (LTL).

Lars Persson er i dag nordisk salgsdirektør for Descartes Systems Group og har en mangeårig baggrund fra lederstillinger i en lang række leverandører af supply chain-teknologiske løsninger..

De nye muligheder åbner også op for egen flåde, små pakker eller begge dele. I bestræbelsen på at reducere time-to-market, eller sommetider foranlediget af opkøb eller fusion, er det en almindelig tendens, at disse nye transportmuligheder bliver udviklet enten uden for den traditionelle transportafdeling eller som en isoleret ø i afdelingen.

For at gøre tingene endnu mindre effektive og enkle, så var de fleste TMS-løsninger indtil for cirka fem år siden kun i stand til på effektiv vis at understøtte én af disse transportformer (TL, LTL, pakker og flåde). Det er ikke længere tilfældet.

Det er blevet tid til at træde et skridt tilbage og se nærmere på, hvordan en skybaseret og avanceret TMS-løsning kan koble adskilte afdelinger sammen og understøtte alle transportformer, optimere alle forsendelser, forbedre kundeservice samt skabe nye salgskanaler.

Få bedre styr på den indgående transport
Historisk set har shippers fokuseret på den udgående transport, fordi det som regel er den lavest hængende frugt, når der skal reduceres omkostninger. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at der også er store muligheder i proaktivt at styre den indgående transport. Muligheder kan typisk deles op i følgende fire kategorier:

  1. Reducere transportomkostninger.
  2. Forbedre leverandørers leveringskvalitet.
  3. Forbedre gennemsigtighed i forsendelses- og indkøbsordreflow.
  4. Reducere lagerbinding.

Med et skybaseret TMS og et integreret leverandør- og transportørnetværk kan virksomheder nu spore nøgletrin i indkøbsordrens rejse fra dannelse via de forskellige forsendelsestrin til den endelige levering. Det gør det let at gennemskue hvilke leverandører, der har de mest præcise gennemløbstider og hvilke transportører, der har den højeste leveringskvalitet.

Disse målinger kan måske virke som basale måltal, men faktum er, at mange virksomheder har dårlige integrationer med leverandører samt, at mange virksomheders interne systemer er fragmenterede og leverer modsætningsfyldte informationer.

Brug af et moderne TMS sikrer, at alle parter anvender de samme gennemløbs- og leveringstider, hvilket skaber et stærkere grundlag for tættere lagerstyring og færre restordrer. Et moderne TMS gør også virksomheder via tættere samarbejde med leverandører og en tættere styring af godsflowet bedre i stand til at forstå omkostningerne ved godstransport i detaljer. En mere detaljeret og kategoriseret opdeling af godsomkostningerne giver en tydeligere forståelse for, hvor der er mulighed for besparelser.

Oplagte spørgsmål at se nærmere på omfatter for eksempel:

  • Hvilke af leverandørens produkter fylder mest målt i volumen?
  • Hvilke produkter har den højeste leveringsfrekvens?
  • Er der geografiske områder, hvor leverandører er placeret tæt på hinanden, så der er basis for at konsolidere godstransporten?
  • Hvilke interne data og færdigheder (data på produktdimensioner og -vægt, ruteguider, transportørkontrakter etc.) er der behov for?

Hurtig tilbagebetaling ved at tilpasse TMS-implementering
Udviklingen i TMS-arkitekturer over de sidste fem år har skabt langt større fleksibilitet i, hvordan virksomheder kan realisere hurtig tilbagebetalingstid på deres TMS-investering. Historisk set har TMS-løsninger været massive, ufleksible on-premise applikationer, der krævede måneder at implementere, før virksomheder kunne realisere besparelser.

Løsningerne var oprindeligt designet til virksomheder med et godstransportbehov på 600 millioner DKK eller mere. Men adskillige nye tendenser har fornyet mulighederne og åbnet op for, at mange flere virksomhedstyper og -størrelser kan få gavn af TMS-løsninger. De nye løsninger reducerer risici og forkorter tiden fra projektstart til værdi til få uger.

Tendenserne omfatter for eksempel cloud computing og modularisering af TMS. Cloud computing og lettere integration til ERP- og WMS-systemer reducerer behovet for både kompetencer og økonomiske ressourcer. Det betyder uanset projektstørrelse, at implementeringstiden bliver kortere, og at tilbagebetalingen sker hurtigere.

Modulariseringen giver virksomhederne mere fleksibilitet til at fokusere på de funktionaliteter, der giver mest mening og hurtigst tilbagebetaling. Det kan for eksempel være optimering, eksekvering, port planlægning eller yard management.

Alternativt kan det måske være en fordel at fokusere per salgs-/kundesegment og for eksempel optimere privatadresseleveringer med egen flåde eller fulfillment af e-handelsordrer af små pakker. For virksomheder, der aldrig har anvendt et TMS, kan en modulær tilgang til implementering minimere risici og muliggøre best practice læring.

Det kan du gøre i de næste 30 dage
Hvis du ønsker at evaluere på, hvordan du kan drage fordel af disse tendenser og funktionaliteter, er der en række konkrete trin, du kan foretage de næste 30 dage. Du kan for det første granske alle dine nuværende transportformer og identificerer siloerne. Husk at tage højde for vækstfaktorer og potentielle nye salgskanaler.

Du kan også evaluere din indgående transport inklusive en vurdering af kapabiliteter på de forskellige transportformer. Hvis du allerede har ekspertise til at håndtere udgående gods til LTL/LT, vil prioritering af indgående gods til LTL/LT give en hurtigere tilbagebetaling. Når du har fastlagt siloerne og mulighederne for indgående gods, er det tid til at vælge et område og udarbejde en forretningsplan for dette område. Sigt efter en tilbagebetaling på 12 til 15 måneder.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Columbus

Sponseret

B&O’s digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online