Tre problemer du kan løse her og nu med et TMS

Den nye generation af skybaserede transport management systemer (TMS) markerer et skifte i den måde, vi alle opfatter den værdi, transportstyringssystemer kan tilføre organisationer og implementeringsstrategier.

Udviklingen i TMS-arkitekturer over de sidste fem år har skabt langt større fleksibilitet i, hvordan virksomheder kan realisere hurtig tilbagebetalingstid på deres TMS-investering..

18.04.2018

Lars Persson, Sales Director Nordic, Descartes Systems Group, SCM.dk

De nye systemer gør dig i stand til at løse transportudfordringer på en mere omkostningseffektiv måde med kortere tilbagebetalingstid end, du kan med traditionelle TMS-løsninger. Avancerede TMS-kapabiliteter og nye arkitekturer tilbyder:

  • en bedre understøttelse af multimodal transport,
  • stærkere samarbejde med transportører og leverandører samt
  • mere fleksible anvendelsesmuligheder.

Nedbryd siloer og optimer på tværs af gods, pakker og flåde
Væksten i e-handel og forandringer i leveringsmodeller har skabt organisatoriske og gennemsigtighedsmæssige siloer inden for transportafdelingens fire vægge og på tværs af forsyningskæden. Det er to nye forretningsmuligheder, som ekspanderer de traditionelle transportvalg til at omfatte mere end truckload (TL) og less-than-truckloads (LTL).

Lars Persson er i dag nordisk salgsdirektør for Descartes Systems Group og har en mangeårig baggrund fra lederstillinger i en lang række leverandører af supply chain-teknologiske løsninger..

De nye muligheder åbner også op for egen flåde, små pakker eller begge dele. I bestræbelsen på at reducere time-to-market, eller sommetider foranlediget af opkøb eller fusion, er det en almindelig tendens, at disse nye transportmuligheder bliver udviklet enten uden for den traditionelle transportafdeling eller som en isoleret ø i afdelingen.

For at gøre tingene endnu mindre effektive og enkle, så var de fleste TMS-løsninger indtil for cirka fem år siden kun i stand til på effektiv vis at understøtte én af disse transportformer (TL, LTL, pakker og flåde). Det er ikke længere tilfældet.

Det er blevet tid til at træde et skridt tilbage og se nærmere på, hvordan en skybaseret og avanceret TMS-løsning kan koble adskilte afdelinger sammen og understøtte alle transportformer, optimere alle forsendelser, forbedre kundeservice samt skabe nye salgskanaler.

Få bedre styr på den indgående transport
Historisk set har shippers fokuseret på den udgående transport, fordi det som regel er den lavest hængende frugt, når der skal reduceres omkostninger. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at der også er store muligheder i proaktivt at styre den indgående transport. Muligheder kan typisk deles op i følgende fire kategorier:

  1. Reducere transportomkostninger.
  2. Forbedre leverandørers leveringskvalitet.
  3. Forbedre gennemsigtighed i forsendelses- og indkøbsordreflow.
  4. Reducere lagerbinding.

Med et skybaseret TMS og et integreret leverandør- og transportørnetværk kan virksomheder nu spore nøgletrin i indkøbsordrens rejse fra dannelse via de forskellige forsendelsestrin til den endelige levering. Det gør det let at gennemskue hvilke leverandører, der har de mest præcise gennemløbstider og hvilke transportører, der har den højeste leveringskvalitet.

Disse målinger kan måske virke som basale måltal, men faktum er, at mange virksomheder har dårlige integrationer med leverandører samt, at mange virksomheders interne systemer er fragmenterede og leverer modsætningsfyldte informationer.

Brug af et moderne TMS sikrer, at alle parter anvender de samme gennemløbs- og leveringstider, hvilket skaber et stærkere grundlag for tættere lagerstyring og færre restordrer. Et moderne TMS gør også virksomheder via tættere samarbejde med leverandører og en tættere styring af godsflowet bedre i stand til at forstå omkostningerne ved godstransport i detaljer. En mere detaljeret og kategoriseret opdeling af godsomkostningerne giver en tydeligere forståelse for, hvor der er mulighed for besparelser.

Oplagte spørgsmål at se nærmere på omfatter for eksempel:

  • Hvilke af leverandørens produkter fylder mest målt i volumen?
  • Hvilke produkter har den højeste leveringsfrekvens?
  • Er der geografiske områder, hvor leverandører er placeret tæt på hinanden, så der er basis for at konsolidere godstransporten?
  • Hvilke interne data og færdigheder (data på produktdimensioner og -vægt, ruteguider, transportørkontrakter etc.) er der behov for?

Hurtig tilbagebetaling ved at tilpasse TMS-implementering
Udviklingen i TMS-arkitekturer over de sidste fem år har skabt langt større fleksibilitet i, hvordan virksomheder kan realisere hurtig tilbagebetalingstid på deres TMS-investering. Historisk set har TMS-løsninger været massive, ufleksible on-premise applikationer, der krævede måneder at implementere, før virksomheder kunne realisere besparelser.

Løsningerne var oprindeligt designet til virksomheder med et godstransportbehov på 600 millioner DKK eller mere. Men adskillige nye tendenser har fornyet mulighederne og åbnet op for, at mange flere virksomhedstyper og -størrelser kan få gavn af TMS-løsninger. De nye løsninger reducerer risici og forkorter tiden fra projektstart til værdi til få uger.

Tendenserne omfatter for eksempel cloud computing og modularisering af TMS. Cloud computing og lettere integration til ERP- og WMS-systemer reducerer behovet for både kompetencer og økonomiske ressourcer. Det betyder uanset projektstørrelse, at implementeringstiden bliver kortere, og at tilbagebetalingen sker hurtigere.

Modulariseringen giver virksomhederne mere fleksibilitet til at fokusere på de funktionaliteter, der giver mest mening og hurtigst tilbagebetaling. Det kan for eksempel være optimering, eksekvering, port planlægning eller yard management.

Alternativt kan det måske være en fordel at fokusere per salgs-/kundesegment og for eksempel optimere privatadresseleveringer med egen flåde eller fulfillment af e-handelsordrer af små pakker. For virksomheder, der aldrig har anvendt et TMS, kan en modulær tilgang til implementering minimere risici og muliggøre best practice læring.

Det kan du gøre i de næste 30 dage
Hvis du ønsker at evaluere på, hvordan du kan drage fordel af disse tendenser og funktionaliteter, er der en række konkrete trin, du kan foretage de næste 30 dage. Du kan for det første granske alle dine nuværende transportformer og identificerer siloerne. Husk at tage højde for vækstfaktorer og potentielle nye salgskanaler.

Du kan også evaluere din indgående transport inklusive en vurdering af kapabiliteter på de forskellige transportformer. Hvis du allerede har ekspertise til at håndtere udgående gods til LTL/LT, vil prioritering af indgående gods til LTL/LT give en hurtigere tilbagebetaling. Når du har fastlagt siloerne og mulighederne for indgående gods, er det tid til at vælge et område og udarbejde en forretningsplan for dette område. Sigt efter en tilbagebetaling på 12 til 15 måneder.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

04.02.2025SCM.dk

Ny rapport: GenAI-revolution sender virksomheders klimaaftryk i vejret

04.02.2025SCM.dk

Nyt højteknologisk udstyr skal forbedre overfladebelægninger

03.02.2025SCM.dk

Brintrør til Tyskland rykker tættere på virkelighed

03.02.2025SCM.dk

Danskernes onlinehandel nåede nye højder i december

31.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed og cyberrisici vil præge verdens virksomheder i 2025

29.01.2025AGR

Sponseret

Bliv Klar til Fremtidens Forsyningskæde: Indsigt og Strategier til 2025

22.01.2025SCM.dk

Ny løsning hjælper med CO2-aftryk i forhold til finansielle konsekvenser

15.01.2025SCM.dk

Kæmpe satsning på udvikling af 3D-print i Danmark

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

29.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

29.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup