Tre afgørende barrierer inden for digitalisering af forsyningskæden
Undersøgelse fra BluJay Solutions fastslår: Tre afgørende barrierer inden for digitalisering af forsyningskæden
Digitalisering i forsyningskæden halter fortsat bagefter. Det er bl.a. understøttet af en omfattende undersøgelse fra et stort konsulenthus, hvor den hyppigst nævnte årsag er manglen på både færdigheder og kapacitet til rent faktisk at drage fordel af mulighederne i en digital forsyningskæde. BluJay Solutions undersøgelse Supply Chain Market Research viser imidlertid, at organisationerne anerkender behovet for kontinuerlig innovation og hovedmotivationen er at forbedre kundeoplevelsen.
Ikke desto mindre viser undersøgelsen også, at digitalisering ikke altid kører problemfrit og reelt bliver gennemført. BluJay Solutions definerer her de tre vigtigste hindringer for forsyningskædeinnovation og digitalisering, som virksomheder over hele verden står overfor.
1. Datasiloer og kvalitet
Data- og systemsiloer er den største hindring for innovation, ifølge analysen Supply Chain Market Research. Mere end en ud af fem respondenter (21%) angav, at (data)-siloerne var den største barriere. I 2018-undersøgelsen var denne barriere også i top 3 – men på det tidspunkt på andenpladsen. Denne barriere ser derfor ud til at være vokset, skønt organisationerne generelt hævder at være opmærksomme på siloer og aktivt forsøger at forhindre at nye siloer opstår. Det er dog fortsat en udfordring inden for forsyningskæden at nedbryde de nuværende siloer mellem processer, systemer og data.
2. Forældede it-systemer
18 procent af de adspurgte angiver, at de eksisterende it-systemer ikke er tilstrækkelige til at implementere den ønskede digitalisering. Sammenlignet med sidste år bliver der gjort fremskridt med modernisering af it-systemer, men det er endnu ikke optimalt. I 2018 var også denne barriere i top 3, hvor den indtog førstepladsen.
3. Manglende support fra ledelsen
Nyt i top 3 over de største barrierer er den manglende støtte fra den øverste ledelse. Manglen på støtte ser ud til at være en hindring for både de virksomheder, der omtales som 'early adopters', og de virksomheder, der er lidt bag efter med digitaliseringen. Især mangler der finansiering til at muliggøre digitalisering.
Digitale forbindelser og datakvalitet som nye udfordringer
Sammenlignet med 2018-undersøgelsen kan det konkluderes, at supply chain virksomheder har taget et skridt i retning af at modernisere deres IT-systemer , men at nedbryde eksisterende - og forhindre nye - (data)siloer mellem systemer og processer ser ud til være en voksende udfordring.
Endelig skaber den stigende digitalisering, moderniseringen af it-systemerne og de deraf følgende data også en ny udfordring: Forbindelse med handelspartnere.
Innovatorerne, ”early adopters” og virksomheder med en "above average performance" er førende når det kommer til etablering af digitale forbindelser (via EDI og API’er) med handelspartnere. Flere og oftere værdifulde data deles regelmæssigt. Der er dog stadig plads til både vækst og forbedring: Dataene er ikke altid af god kvalitet, og ikke alle tilgængelige data deles. For eksempel vurderer kun 40 procent af virksomhederne de data, de modtager, som gode. Næsten halvdelen (46%) anser de tilgængelige data for at være af gennemsnitlig kvalitet; et lille antal (14%) betegner endda kvaliteten som 'dårlig' eller 'meget dårlig'.
Ron Verhagen, VP hos BluJay Solutions, anerkender de barrierer, der er skitseret af supply chain selskaberne. "Digitalisering bibringer helt klart muligheder, men det er ikke indlysende for alle. Alt for ofte er der forhindringer i forhold til at drage fordel af mulighederne, og det er en skam", forklarer Verhagen. "At have data er en ting, men det faktum, at dataene også skal være af god kvalitet og derefter deles med de rigtige partnere, forbliver ofte et glemt aspekt. Heldigvis viser vores Supply Chain Market Research, at branchen tager store skridt, og bliver stadig mere digitale".